Cara Paling Tepat Menghitung dan Menentukan Masa Subur Wanita


Menentukan atau menghitung masa subur adalah salah satu bahagian dari penentu kejayaan program hamil yang anda lakukan. Untuk memudahkan anda, berikut ini adalah cara atau tips menentukan dan menghitung masa subur pada wanita.

Menghitung masa subur

Masa subur adalah sebuah masa dimana perempuan berada di tingkat kesuburan tertinggi dan siap untuk dibenihkan dengan kemungkinan hamil yang lebih besar dari hari hari lainnya. Terutama bagi perempuan yang mengalami masalah sukar hamil, mengetahui bilakah waktu masa subur yang dimiliki sangat penting agar boleh segera hamil.

Menghitung dan Menentukan Masa Subur

Menentukan masa subur dengan kitaran menstruasi (haid). Untuk anda yang memiliki kitaran haid teratur setiap bulannya, maka masa subur anda adalah antara hari ke 10 sampai hari ke 16 setelah hari menstruasi terakhir dengan puncak masa subur di hari ke 13 setelah menstruasi.

Contohnya jika hari terakhir anda menstruasi di bulan ini adalah pada tanggal 7, maka masa subur anda adalah di tanggal 17 sampai tanggal 23 dengan puncak masa subur pada tanggal 20 di bulan tersebut.

Sedangkan untuk anda yang memiliki kitaran haid yang kurang teratur, maka untuk menentukan masa subur anda perlu mencatat kitaran haid anda selama 6 bulan sebelumnya, dengan rumus penentuan masa subur anda adalah hari ke (kitaran terpendek dikurangi 18) hingga hari ke (kitaran terpanjang dikurangi 11)

Perhatikan contoh pencatatan kitaran haid di bawah ini,
Bulan 1 : kitaran haid selama 30 hari
Bulan 2 : kitaran haid selama 29 hari
Bulan 3 : kitaran haid selama 33 hari (ini adalah contoh kitaran terpanjang)
Bulan 4 : kitaran haid selama 30 hari
Bulan 5 : kitaran haid selama 28 hari (ini adalah contoh siklus terpendek)
Bulan 6 : kitaran haid selama 31 hari.

Dari contoh diatas dapat kita ambil bahwa kitaran tersingkat anda adalah 28 hari sedangkan kitaran terlama adalah 33 hari, maka masa subur anda adalah antara
28 - 18 = hari ke 10 sampai
33 - 11 = hari ke 22.


Menentukan masa subur

Selain menggunakan kaedah kalender di atas, anda dapat mengenali masa subur dari tanda yang ditunjukkan oleh tubuh anda sendiri, diantaranya
  • Perubahan kekentalan lendir dari area kewanitaan, perubahan ini dipicu oleh peningkatan hormon estrogen. Untuk melakukan tes, basahi dan rekatkan ujung jari telunjuk dan jempol anda dengan cairan lendir rahim kemudian renggangkan sekitar 2 hingga 3 cm, jika lendir tersebut tidak terputus (kental) maka kemungkinan sekitar 80% anda berada pada masa subur.
  • Terasa nyeri di bagian perut bawah, dan
  • Peningkatan suhu tubuh dari suhu tubuh biasa.
Subur dengan Shaklee? Cadangan suplemen untuk kesuburan suami isteri adalah


Zink Complex - Penting untuk meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma yang sihat dan kuat. Ia juga bertindak melindungi sperma dan mengelakkan bakteria di dalam vagina.
Shaklee Zink Complex untuk kesuburan
Kelebihan Zink Complex untuk Kesuburan

Vitamin E - Antioksidan untuk melawan radikal bebas yang menyebabkan kerosakan pada sel sperma. Membantu melicinkan perjalanan sperma bergerak kepada sel telur dengan tepat. Meningkatkan kemampuan seksualiti dan libido.

Gla Complex - Memperbetulkan kitaran haid dan masalah PMS, senggugut dan mengecutkan fibroid dan cyst. Gla Complex juga membantu meningkatkan lendir kesuburan servik wanita. Memberi perlindungan kepada sperma untuk bertahan hidup lebih lama sehingga 5 hari di dalam tiub follopio. Kebarangkalian untuk persenyawaan adalah tinggi

Alfalfa Complex - Memperbaiki masalah keputihan, membuang toksin, dan melancarkan perjalanan darah. Bertindak mengalahkan kacip fatimah

ESP - Menguatkan rahim bagi yang mudah gugur. Protin penting membantu kesuburan sperma dan ovum. Protin adalah makanan pada sel tubuh.
  • Bagi wanita yang punya masalah keputihan, anda disarankan untuk ambil Alfalfa Complex
  • Bagi yang ada PCOS dan masalah berat badan, sila turunkan berat badan ideal dahulu (iaitu penggunaan Herblax/Alfalfa Complex + Lecithin)
  • Bagi wanita yang punya masalah senggugut pula, disarankan untuk ambil GLA Complex bersama Ostematrix Shaklee Bagi wanita yang kerap keguguran boleh ambil ESP dan B-Complex
Zinc Complex 120biji (untuk penggunaan 4bulan) RM 33
Vitamin E 120biji (untuk penggunaan 4bulan) RM 149
GLA Complex 60biji (untuk penggunaan 2bulan) RM 91
Alfalfa Complex 330biji (untuk penggunaan 3-4bulan) RM53
Alfalfa Complex 700biji (untuk penggunaan 7bulan) RM97
ESP 850gram ((untuk penggunaan 2bulan) RM 150
Herblax 120biji (untuk penggunaan 7bulan) RM52
Lecithin 180biji (untuk penggunaan 2-4bulan) RM 52
Ostematrix 120biji (untuk penggunaan 1-2bulan) RM 61

Daftar sebagai ahli Shaklee hari ini dengan hanya RM 65.00 (excluding postage RM 10) untuk lebih penjimatan pembelian dengan harga ahli seumur hidup.

Kelebihan menjadi Pengedar Sah/Ahli Shaklee:
^^ Keahlian adalah SEUMUR HIDUP, TIADA RENEWAL.
^^ Nikmati potongan harga 15-33% bagi setiap product Shaklee yang ditawarkan.
^^ Tidak perlu bekejar atau keluar mencari pelanggan. Tidak perlu "head-hunting" untuk mencari downline.
^^ Tidak perlu menyimpan stok di rumah.
^^ Kelas bimbingan diberikan secara online/offline, kami sediakan group tertutup di FB untuk berkongsi tips/sharing on marketing, bisnes, consultation, produt knowledge, motivation dan lain-lain.
^^ SISTEM yang digunakan telah terbukti membawa kejayaan kepada ramai ahli-ahli Shaklee. Menjana INCOME 4-5-6 ANGKA, menikmati BONUS KERETA, PERCUTIAN VVIP bertaraf 6 STARS, Umrah & Ziarah, semuanya tidak mustahil bila anda bersama Shaklee!

Tunggu apa lagi? Dapatkan produk ini dengan menghubungi saya :  

  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan