5 punca tubuh kehilangan kalsium


Selain memberikan badan sumber kalsium yang mencukupi, kita perlu tahu adalah kemungkinan hilangnya kalsium adalah kerana “dicuri”. Hal inilah yang menyebabkan meskipun pengambilan kalsium sudah diambil sesuai dengan keperluan harian, namun ternyata keperluan tubuh tetap tidak dipenuhi. Siapakah “pencuri” kalsium tersebut ?

1. Kekurangan vitamin D.
Seperti diketahui, vitamin D diperlukan untuk penyerapan kalsium dalam usus. Oleh kerana itu, harus dipastikan bahwa tubuh tidak kekurangan pengambilan vitamin D.

2. Sodium.
Pola makan yang tinggi sodium akan meningkatkan kehilangan kalsium dan mineral lainnya. Sebuah sumber menyatakan, setiap dua gram pengambilan sodium berlebihan akan menurunkan penyerapan kalsium sekitar 30-40 mg.

3. Ubatan.
Sejumlah ubat-ubatan diantaranya adalah untuk asma, jantung, dan penyakit sendi telah diketahui dapat mempengaruhi penyerapan kalsium. Untuk itu, kita dinasihatkan untuk mengetahui apakah jenis ubat yang dapat mengganggu penyerapan kalsium.

4. Gaya hidup yang tidak baik.
Merokok dan meminum minuman beralkohol sangat merugikan dalam kaitannya dengan osteoporosis. Penelitian menunjukkan bahawa merokok mempercepatkan kehilagan tulang serta turut memberi impak ke atas berkurangnya kemampuan tulang dalam penyerapan kalsium. Sementara itu, meminum minuman beralkohol dapat merosakkan kadar massa tulang sehingga meningkatkan risiko patah tulang. Pengambilan soda dan kafein yang berlebihan juga dapat mengganggu penyerapan kalsium.

5. Gaya hidup yang tidak aktif.
Mereka yang kurang atau tidak pernah berolahraga, terutama aktiviti fizik yang menyokong berat badan, serta kekurangan pengambilan kalsium berisiko untuk kehilangan kalsium dari tulang.

Sumber kalsium premium semestinya daripada Shaklee iaitu Ostematrix yang mengandungi Vitamin D, Magnesium, Mangan, Zinc, Tembaga.

Pengambilan 4biji tablet Ostematrix sehari adalah bersamaan dengan 1,000 mg kalsium








sumber gambar utama wholycancer.com

Berminat? Untuk Info dan Order :

  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

6 ulasan:

  1. setakat ini aiza hanya minum susu anlene untuk sumber kalsium..

    BalasPadam
    Balasan
    1. aiza, ESP tu pun sumber kalsium jugak tu sebab dalam ESP dah ada 50% sumber kalsium ;)

      Padam
  2. Thanks Umi...Baru tau kalsium boleh hilang kerana tak aktif. Ubat pun bahaya jugakkan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. alhamdulillah. sama2, perkongsian untuk kita semua :)

      Padam
  3. salam ziarah...perkongsian yang baik. penjagaan kesihatan adalah penting untuk kita.

    BalasPadam
  4. kaum wanita mmg paling mudah dpt penyakit kurang kalsium ni kan Nazra...

    erm nk tanya, rambut rapuh tu kurang apa ya?

    BalasPadam