Kenapa sakit sendi ketika hujan?


Selalu kita dengar mak ayah kita yang berusia merungut sakit sendi ketika musim hujan. Kenapa ye waktu hujan turun tu mudah untuk diaorang sakit sendi?

Sebenarnya, sakit pada sendi adalah akibat daripada perubahan tekanan udara. Tekanan udara adalah gaya atmosfera yang mendorong permukaan bumi menggunakan berat udara di atas permukaan bumi. Ada dua jenis tekanan udara, iaitu tekanan udara tinggi dan tekanan udara rendah. Tekanan udara rendah terjadi di tempat yang ketinggian permukaannya sama, tetapi tekanan udaranya lebih rendah dibandingkan dengan tekanan udara di
sekitarnya. Biasanya, di pusat kawasan bertekanan udara rendah, keadaan udaranya tidak stabil, awannya tebal, dan mengandungi air hujan.

Pada waktu cuaca cerah, sendi-sendi tubuh kita akan mencapai keseimbangan. Namun, ketika tekanan udara menurun, kekuatan sendi lemah dan ruang di antara sendi-sendi melebar. Kita yang masih muda mungkin tidak terlalu merasakan itu. Namun, orang-orang tua seperti ibu bapa dan nenek kita. Apatah lagi warga emas yang mengidap radang sendi dan memiliki sendi yang lebih lemah akan mudah merasakan perubahan tersebut. Ketika tekanan udara menurun, sendi-sendi mereka membengkak dan terasa sakit.
Ketika hujan turun, cuaca pun menjadi sejuk dan suhu tubuh akan menjadi lebih dingin. Otot-otot di sekitar sendi juga menegang dan menambah rasa tidak nyaman, sehingga mereka yang berusia ini merasa semakin sakit. Jadi, apabila ada yang sakit sendi ketika hujan ini adalah kerana tekanan udara yang mempengaruhi sendi mereka.

Supplemen Shaklee untuk sakit sendi? Semestinya dengan Advanced Joint Health Tablet, Ostematrix dan Omega Guard.

Langkah 1 – Advanced Joint Health Tablet (AJHT)

Fungsi: Membantu mengekalkan tulang rawan yang sihat.

Manfaat AJHT :
AJHT mengandungi unsur tumbuh-tumbuhan seperti jagung, ekstrak daun boswelia, vitamin c, zink, tembaga dan mangan, komponen penting untuk mengelakkan sakit sendi.



Fakta mengenai Ekstrak boswelia

  • Diguna secara tradisional dalam perubatan Ayurvedic (>5000 tahun) untuk merawat osteoarthritis & rheumatoid arthritis.
  • Ekstrak Boswellia – gum resin daripada pokok Boswelia serrate.
  • Asid boswelia yang paling berkesan
  • Agen anti-radang semulajadi
  • Menghalang bahan kimia daripada menyerang tulang rawan yang menyebabkan ketidakselesaan sendi
  • Diuji secara klinikal dan hasilnya; didapati boswelia dalam Advanced Joint Health Tablet mengambil masa yang singkat keberkesanannya 5 hari dan lebih berkesan berbanding jenama terkemuka Osteo Bi-Flex®1 dalam kategori yang sama.


Bagaimana Joint Health Tablet Shaklee memberi kesan dalam masa 5 hari?

  1. Menyokong keselesaan sendi (ekstrak boswellia yang ada di dalam JHT ini akan halang bahan kimia dari terbentuk dan menyerang tulang rawan). Bahan aktif utama ekstrak Boswellia ialah asid boswelik (AKBA, asid 3-asetil-11-keto-beta-boswelik) berfungsi sebagai anti-radang semulajadi.
  2. Bertindak sebagai kusyen (ekstrak jagung berfungsi mengekalkan tulang rawan)
  3. Memelihara tisu penyambung yang sihat (kandungan zinc, manganese, vitamin c dan copper akan bertindak membekalkan sokongan nutrien untuk kolagen dan menjadi komponen tisu penyambung)


Langkah 2 – Omega Guard

Fungsi: Mengurangkan Inflamasi

Mengikut kajian terkini, pengambilan asid lemak Omega 3 bersama glukosamina dapat meningkatkan kesihatan sendi daripada mengambil glukosamina sahaja.

•Melambatkan degradasi tulang rawan
•Boleh mengurangkan reaksi keradangan dalam sendi-sendi – mengurangkan gejala-gejala dalam penyakit sendi
•Bertindak sebagai pelincir – membantu bergerak lebih bebas apabila sendi-sendi berkeriat-keriut & sakit

TAHUKAH ANDA?
Omega Guard Shaklee mempunyai lebih banyak asid lemak Omega-3 dan bukan lemak ikan semata-mata?



Langkah 3 – Ostematrix

Fungsi: Mengekalkan sel tulang yang sihat.

“Kalsium penting untuk kesihatan tulang, otot dan ligamen, sementara magnesium diperlu untuk mengasimilasikan kalsium ke dalam tulang, dengan mencegah pembentukan kalsium dalam tisu-tisu lembut dan sendi-sendi… Kebanyakan orang, mengambil terlalu banyak kalsium tetapi tidak cukup dalam magnesium.”


(Burton Goldberg Group, Alternative Medicine: The Definitive Guide, Future Medicine Publishing, Inc. WA, p. 533)

Ostematrix Shaklee adalah lebih dari kalsium. Ostematrix mengandungi mineral lain yang membantu meningkatkan lagi penyerapan kalsium tersebut, terbukti secara klinikal dan bioavailbiliti, akan diserap sepenuhnya selepas 12 jam diambil.



Hana Syed - Yang ambil first time semua repeat balik. Bukan nak overclaim yang penah cuba brand lain termasuk yang doc suggest glucosamine tu pun bertukar kepada AJHT

Sazrina Elias - 2 orang customer saya dah ambil. Sorang umur 60 tahun lebih, daripada solat duduk dah boleh solat berdiri dan jalan macam biasa. Dan sorg lagi umur 50 tahun dah boleh turun naik tangga dan jalan tanpa masalah. Dua2 ada masalah sakit lutut. Saya suggest yang pertama ambil Ostematrix + AJHT. Dan kedua ambil AJHT sebab dia tak mau ambil banyak-banyak supplemen. Tapi alhamdulillah, masih berkesan.

sumber gambar utama painmanagementtrends.com

Berminat? Untuk Info dan Order :

  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan