Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?


Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard
Ramai pelanggan bila cuba untuk nak turunkan berat, mereka akan keliru sama ada nak pilih pengemulsi pembakar lemak antara Lecithin atau Omega Guard Shaklee.

Ini kerana kedua-dua produk ni dicadangkan untuk proses penurunan berat badan. Jadi sebelum anda memilih untuk mendapatkan samada Lecithin Shaklee atau pun Omega Guard Shaklee, apa kata baca dulu kupasan kedua-dua produk berikut.

Lecithin adalah makanan super semulajadi yang hebat seperti mana kebanyakan supplement yang digabungkan di dalam satu kapsul kerana ianya membekalkan gabungan lemak yang bernutrisi dan sesetengah vitamin B. 

Orang ramai menggunakan supplement Lecithin sejak berdekad lalu. Sumber terbaik Lecithin boleh ditemui di dalam kuning telur dan susu soya (serta otak haiwan, yang diambil sebagai makanan) tetapi kita tidak mampu untuk mengambil sumber Lecithin tersebut di dalam kuantiti yang diperlukan oleh keperluan harian kita. 

Ini adalah perkara yang sangat merugikan kerana Lecithin sangat berguna kepada hampir kebanyakan sel di dalam tubuh badan kita. Lecithin digunakan oleh tubuh badan kita dalam beberapa cara yang berbeza tetapi kebanyakan menggunakan supplement Lecithin terutamanya untuk kawalan kolestrol atau pun untuk meningkatkan minda.

Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

Lecithin sebenarnya adalah campuran semulajadi phospholipid. Walaupun Lecithin bukanlah nutrien penting, ia mempunyai beberapa manfaat kesihatan yang menjadikan ianya bernilai termasuk sebagai sebahagian daripada rutin tambahan harian.

Lecithin melindungi sel-sel anda dengan memudahkan pergerakan lemak, bahan buangan, nutrien dan ion dalam dan di luar sel-sel, sambil mengekalkan struktur sel yang kuat untuk mengekalkan bentuknya.

Terdapat banyak faedah Lecithin, seperti:
  1. Menggalakkan penurunan berat badan yang sihat. Lecithin mempercepatkan pemecahan lemak, membantu keseluruhan proses dan hasilnya boleh meningkatkan metabolisme. Ia telah digunakan agak berkesan sebagai sebahagian daripada diet yang sihat untuk menggalakkan penurunan berat badan. Terbaik dari semua kerana ia adalah semulajadi, Lecithin membolehkan badan kita untuk mengurangkan berat badan dengan betul tanpa bergantung kepada ubat-ubatan yang boleh menyebabkan kemudaratan di kawasan-kawasan lain kesihatan kita.
  2. Merendahkan kolesterol. Manfaat Lecithin untuk menurunkan kolesterol yang terkenal kerana ia telah digunakan selama beberapa dekad dalam merawat pesakit dengan kolesterol tinggi. Ia mengawal aliran nutrien dalam dan di luar sel-sel anda dan mencegah pembentukan lemak pada dinding jantung, arteri dan otak dengan memecahkan lemak. Atas sebab ini, ia bukan sahaja faedah paras kolesterol, tetapi juga kesihatan kardiovaskular kita juga.
  3. Penting untuk kesihatan hati. Doktor dan saintis telah dikenali untuk beberapa lama bahawa lesitin dan choline kedua-duanya adalah penting untuk fungsi hati dan kesihatan. Dengan mengekalkan lemak hati tersebar dalam air, lesitin dan choline boleh menghalang mereka daripada lemak terkumpul. Juga, kerana mereka mengawal aliran nutrien dalam dan di luar, mereka boleh dasarnya mengusir toksin dari hati anda sebelum mereka menyebabkan kemudaratan.
Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Kepentingan Lecithin :

    Asasnya, lecithin berfungsi sebagai 'pemecah lemak' (fat emulsifier). Lecithin didapati daripada tisu haiwan dan tumbuh-tumbuhan seperti jagung, telur dan kacang soya.

    Kandungan Lecithin :

    Asid Linoleik (essential fatty acid) – amat diperlukan oleh badan. Tapi badan kita tidak boleh menghasilkannya, jadi ia perlu diambil melalui diet harian .
    Kolin – satu komponen neurotransmitter.
    Asetikolina – bekal biokimia untuk penghantaran mesej di dalam otak & sistem saraf.
    Inositol – sebagai komponen utama membran / selaput sel dalam tisu di seluruh badan.

    Kegunaan Lecithin :

    PALING UTAMA
    • Untuk proses metabolisma, kolesterol, triglycerides dan lemak darah (blood lipids).
    • Memecah serta mencairkan lemak terutama kolestrol.
    • Menurunkan total serum cholesterol dan meningkatkan kolesterol baik (HDL).
    • Membantu kawal paras triglycerides.
    • Membantu memecahkan lemak badan dan mengurangkan lemak yang tersendat di pembuluhan-pembuluhan darah.
    • Mengurangkan kesan buruk yang wujud dari masalah kolesterol.

    Kita sudah ketahui Lecithin boleh membantu untuk penurunan berat badan yang sihat serta merendahkan kolestrol. 

    Bagaimana pula dengan Omega Guard Shaklee? Diketahui Omega Guard adalah sumber asid lemak Omega-3 yang paling tinggi.

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Hubungan antara Omega 3 dan berat badan yang terbukti - jika kita mahu untuk menurunkan berat badan dengan cara yang lebih mudah, pastikan kita memasukkan sumber asid lemak omega-3 minyak dalam diet kita.

    Terdapat kajian mengenai banyak faedah omega-3, terutamanya yang melibatkan omega-3 dan penurunan berat badan. Seperti yang kita akan ketahui nanti, asid lemak Omega-3 tidak hanya membantu sebaliknya mereka lebih diperlukan dalam pembakaran lemak dan berat badan.

    Kenapa?

    Kerana asid lemak omega-3 adalah asid lemak yang penting untuk fisiologi normal tubuh badan kita. Tubuh kita tidak boleh menghasilkan asid lemak Omega-3 sendiri, jadi kita perlu mendapatkan mereka daripada makanan atau makanan tambahan.

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?


    Ini adalah apa penyelidikan perubatan pepejal telah terbukti mengenai minyak Omega-3. Mereka membantu mengurangkan kolesterol tinggi dan tekanan darah tinggi dan merupakan bantuan yang sangat berharga dalam banyak penyakit seperti:
    • diabetes
    • sindrom usus (IBS)
    • artritis reumatoid
    • masalah kulit
    • osteoporosis
    • kemurungan
    • ADHD (perhatian defisit hiperaktif gangguan)
    • asma
    • pelbagai jenis kanser (terutamanya payudara, kolon dan prostat kanser).

    Oleh kerana kita sedang memberi tumpuan kepada kehilangan berat badan lebih mudah dengan bantuan asid lemak omega-3, di sini adalah apa yang kita perlu tahu mengenai

    Omega 3 dan Manfaat kepada Berat Badan:
    • Kandungan asid lemak Omega-3 EPA (asid eicosapentaenoic) dan DHA (asid docosahexaenoic) menurunkan paras insulin kita, jadi apa-apa kalori tambahan yang kita makan akan dibakar untuk tenaga, bukannya disimpan sebagai lemak badan
    • Omega 3 minyak adalah anti-lipogenic (blok penyimpanan lemak dalam badan anda) dan meningkatkan kadar metabolik anda, jadi anda membakar lemak badan lebih cepat
    • Omega tiga asid lemak menyekat pengeluaran kortisol, hormon yang berkaitan dengan tekanan lemak simpanan yang juga menyebabkan anda menyimpan vs membakar kalori tambahan
    • Asid lemak omega-3 telah terbukti untuk meningkatkan aliran darah ke otot semasa bersenam, sekali gus meningkatkan keupayaan badan untuk membakar lebih banyak lemak
    • Diet yang kaya dengan minyak omega-3 meningkatkan tahap gula dalam darah (hipoglisemia) dan hasilnya, kita mempunyai lebih banyak tenaga untuk menjalankan urusan seharian
    • Asid lemak omega-3 meningkatkan fungsi hati - organ lemak pengurusan anda
    • Sebagai nota sampingan, selain daripada faedah di atas Omega 3 asid lemak, terdapat beberapa faedah penting asid lemak lain yang anda perlu mengambil kira:
    • Omega-6 asid lemak GLA (asid gamma-linolenik) meningkatkan tahap serotonin - bahan kimia otak yang membuat anda makan kurang menurunkan selera makan, rasa penuh & berpuas hati lagi, dan kurang cenderung untuk overindulge
    • Tonaline atau CLA (asid linoleik conjugated), asid lemak yang berlaku kurang dan kurang dalam daging dan produk tenusu hari ini, meningkatkan kadar di mana badan anda membakar deposit lemak dan membantu anda berkembang atau mengekalkan jisim otot anda.
    Seperti yang kita telah baca, terdapat sambungan penting antara Omega 3 dan berat badan yang kita yang tidak harus diabaikan.
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Sumber asid lemak Omega-3 terbaik? Semestinya Omega Guard. Kerana terdapat pelbagai keistimewaan Omega Guard Shaklee

    • Melindungi Jantung anda ~Ia membekalkan asid lemak omega -3 berpotensi ultratulen dgn spektrum penuh bergred farmaseutikal
    • Membantu mengurangkan risiko sakit jantung ~satu penyelidikan menunjukkan bahawa pengambilan asid lemak omega -3 seperti EPA dan DHA boleh mengurangkan risiko penyakit jantung koronari.
    • Ultratulen dan bergred Farmaseutikal ~Omega Guard dihasilkan melalui satu proses penyulingan proprietari 3 molekul yg memekatkan asid lemak omega -3 yg bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bhn2 berbahaya seperti merkuri dan plumbum yg terdpt dlm ikan
    • Minyak Ikan terbaik di dunia~mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis asid lemak omega-3 semulajadi iaitu EPA,DHA,ALA dll. EPA menyihatkan jantung dan sendi,DHA penting bagi perkembangan dan fungsi2 otak.
    Selain tu, Omega Guard juga berdiri di atas standard yang bertaraf antarabangsa dengan

    1. Omega Guard Shaklee dihasilkan menerusi kaedah teknologi terkini iaitu ultratulen bergred farmaseutikal. Maksudnya ia melalui proses penyulingan proprietari tiga molekul yang dapat memekatkan asid lemak Omega3 paling tulen.

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Teknologi ini dapat menyingkirkan bahan-bahan berbahaya yg terdapat dalam ikan seperti plumbum, arsenik, merkuri, etc. Kebanyakan jenama lain hanya menggunakan kaedah penyulingan tekanan tinggi untuk mengekstrak minyak ikan. Kaedah ini bukan hanya memusnahkan sesetengah nutrient malah tidak boleh menapis kandungan logam yang membahayakan kesihatan seperti plumbum, merkuri dan lain-lain

    Info tambahan didapati daripada pakar nutrisi Shaklee, katanya tak semua pengeluar minyak ikan menggunakan penyulingan proprietari tiga molekul. Kalau ada pun hanya penyulingan 1x atau 2x sahaja. Kenapa? Sebab penyulingan proprietari tiga molekul ni merupakan satu proses yang mahal. Shaklee sahaja yang melalui penyulingan 3x sebab nak berikan yang terbaik untuk pembeli-pembelinya.

    Omega Guard Shaklee tidak diekstrak dari minyak hati ikan kerana di hati lah terdapat kandungan toksik tinggi.

    Minyak ikan Shaklee diekstrak dari ikan laut dalam dan berair sejuk seperti sardin, mackerel, herring dan anchovies. Kalau kita rujuk jenis2 ikan dan tahap merkurinya, ikan-kan yg digunakan oleh Shaklee adalah ikan yg tahap merkurinya terendah. Dan kajian juga menunjukkan bahawa ikan air laut sejuk mengandungi asid lemak tidak tepu yg sangat tinggi berbanding ikan lain..Ditambah dgn proses penyulingan 3x, Omega Guard memang terbaik.

    Omega guard (minyak ikan) Shaklee lengkap dgn 7 jenis asid lemak omega 3 yg perlu oleh badan iaitu DHA, EPA, HPA, ETA, SDA, DPA. Badan kita tak mampu menghasilkan asid lemak perlu ni utk proses metabolisme,etc.. Jadi kena dapatkan dari sumber makanan dan suplemen EPA

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Satu sajian Omega guard Shaklee (Recommended daily serving is 3 capsules) membekalkan 900mg asid lemak omega 3 yg perlu ie EPA dan DHA. Berdasarkan jadual dibawah, kandungan EPA dan DHA didalam Omega Shaklee antara yg tertinggi berbanding jenama lain.


    MANA SATU NAK PILIH ANTARA OMEGA GUARD DAN LECITHIN? 

    Senang je jawapannnya. Nak sampai stesen turunkan berat badan dengan naik kapal terbang, amek lah Omega Guard. Nak naik kereta, amek lah Lecithin.

    Agak-agak apa beza perjalanan kita menggunakan kapal terbang dengan kereta ye? Apa beza dari segi masa? Apa beza dari segi jarak? Apa beza dari segi bajet?

    JAWAPANNYA.

    Amek lah kereta (Lecithin)
    Kalau rasa nak amek masa jalan-jalan makan angin rileks-rileks.
    Kalau rasa nak makan angin dengan jarak yang jauh.
    Kalau rasa poket tak berapa nak tebal.

    Amek lah kapal terbang (Omega Guard)
    Kalau rasa nak cepat sampai ni, malas nak menunggu lama-lama.
    Kalau rasa malas lah nak duduk lama-lama.
    Kalau rasa poket tu mampu.

    Nak lagi best, ambil kedua-duanya sekali gabungan Lecithin dan Omega Guard

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?


    Dapatkan produk Shaklee di laman web rasmi Shaklee. Produk dijamin ori dari HQ Shaklee

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?

    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?
    Nak kurus. Mana nak pilih antara Lecithin atau Omega Guard?



    Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau persoalan, hubungi Umi melalui Whatsapp

    * Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

    Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.” 

    Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

    15 ulasan:

    1. Tanpa Nama22/10/13

      so? nak amik yg mna ni?

      BalasPadam
    2. Tanpa Nama12/11/13

      tahnye tak menjawab soalan langsung

      BalasPadam
    3. Tanpa Nama17/11/13

      So mana satu? Explain je panjang. should make it shorter yet concise.

      BalasPadam
      Balasan
      1. Salam..

        Pemilihan supplemen mana bergantung pada punca kegemukan dan yang paling penting bajet encik/cik..
        Kalau gemuk sbb suka makan, saya sarankan omega guard & lecithin..
        Tapi kalau gemuk sbb metabolisme rendah, saya sarankan cinch tea & lecithin..
        Untuk setiap set kalau ada bajet lebih, boleh tambah alfalfa dan herblax sbgi agen detox..

        Harap dapat membantu,.
        Http://anggunjelitasemulajadi.blogspot.com

        Padam
    4. Tanpa Nama22/11/13

      InsyaAllah... saya dh rasa mkn kedua2nya... sy lg suka omega guard... prosesnya lbh cepat...tp lecithin lbh murah cdikit berbnding omega guardlh... tp tujuannya sama utk tingktn metabolisma dan pmbakaran lemak...

      BalasPadam
    5. fuhh, penat membacanya nih..sakit lutut sayaaa..

      BalasPadam
    6. Tanpa Nama27/12/13

      Sya amik omega,lg cpt...:)

      BalasPadam
    7. Tanpa Nama8/1/14

      Penjelasan yg menarik dan sya dah tau mna satu lebih baek...tq

      BalasPadam
    8. Tanpa Nama27/1/14

      Alhamdulillah. .. saya dah dapat jawapan...mulai skrg saya hanya akan ambil omega... bukan lecithin... terima kasih dgn penerangan yg padat..

      BalasPadam
      Balasan
      1. ada bajet lebih, add on la Lecithin. kereta bergabung kapal terbang, meletup :P :D

        Padam
      2. Dh cuba ambil together lecithin + omega guard + herblax.. hampir habis dh ketiga2 bottle..tp masih belum nmpk hasil..mngkn kena ambil bottle kedua utk setiap supplement ni ke mcm mn..?

        Padam
      3. Dh cuba ambil together lecithin + omega guard + herblax.. hampir habis dh ketiga2 bottle..tp masih belum nmpk hasil..mngkn kena ambil bottle kedua utk setiap supplement ni ke mcm mn..?

        Padam
    9. oo..itu ke bezanya. saya ade dua2 ni ha..memang express tahap roket la ni jawabnye..hihi.. bagus entri ni, sangat detail dan buat saya faham.apesal tak jumpa entri ni dari dulu. terima kasih kerana berkongsi... :)

      BalasPadam
      Balasan
      1. Alhamdulillah syukur dapat membantu anda :)

        Padam
    10. penjelasan yang baik.. tqvm

      BalasPadam