8 Jenis Makanan Anti-Stress


'Stress' atau tekanan melibatkan penggunaan semua sistem yang ada dalam badan yang melampaui keupayaan. Individu berkenaan mendapati sukar menyesuaikan diri dengan keadaan dan memerlukan usaha yang lebih untuk mencapai keseimbangan dalam dirinya dan dengan alam sekitar. Ada sesetengah individu yang suka mengambil coklat atau apa saja makanan untuk menghilangkan stress mereka. Tahukah anda terhadap 8 jenis makanan yagn sesuai untuk anda yang sedang stress?

*Oatmil bersama serbuk kayu manis dan madu
Semangkuk oat dapat meningkatkan hormon serotonin yang menggalakkan rasa selesa kerana kandungan serat di dalamnya. Oleh itu, pengambilan oat tidak akan menyebabkan paras gula dalam darah naik mendadak. Tambahkan serbuk kayu manis untuk menghilangkan stres dan madu untuk menguatkan sistem imunisasi badan.

*Coklat gelap bersama kacang badam
Makan coklat gelap dapat mengurangkan hormon stres. Kacang badam pula kaya dengan sumber protein. Gabungan kedua-dua makanan ini dapat membantu anda kekal tenang tanpa menggemukkan. ‘Best’ tu!

*Smoothies
Kisar apa saja bersama susu (sama ada susu skim, susu segar, susu soya, dan sebagainya) dengan buah-buahan kegemaran anda. Anda juga boleh mencampurkan serbuk coklat atau vanila ke dalam smoothies anda. Cubalah!

*Kekacang dan biji-bijian
Makanlah kacang pistacio, gajus, walnut, badam, dan kuaci sekali gus! Ia umpama kombo ketenangan. Kandungan omega-3 yang terdapat dalam kacang walnut dan kuaci dapat menurunkan paras stres dan menggalakkan hormon-hormon sihat.

*Keledek
Sudahlah manis, sedap, dan kaya nutrien! Kalau mahukan manisan tanpa gula, keledek adalah makanan terbaik. Ia mengenyangkan dan ‘syok’!

*Yogurt dengan buah beri
Campurkan yogurt dengan apa saja jenis buah beri. Ia sumber protein yang memberi tenaga dan mewujudkan hormon anti stres. Tambahkan buah untuk rasa manis dan mencetus sistem imuniti tubuh.

*Kari sayur-sayuran
Tahukah anda, saat anda makan cili, ia dapat merembeskan hormon endorfin yang dapat menggalakkan rasa tenang? Kari sayur sememangnya bagus kerana ia menyumbang sumber protein dan tenaga, dan semua ini boleh didapati hanya dari sebuah mangkuk!

*Teh hijau
Asid amino dalam teh hijau sesuai diambil ketika anda berada dalam keadaan tegang. Pengambilan kafein yang terkawal membantu anda kekal fokus untuk bertenang. - sumber RAPI





B1 (Thiamine) salah satu elemen vitamin dalam B Complex yang berfungsi melindungi imun sistem dan dikenali sebagai supplement Anti Stress!!!

B Complex adalah jawapan pada stress anda. Jom kembali tenang dengan B Complex

120 biji dalam 1 botol hanya RM 53.00 sahaja.

Untuk kegunaan 4 bulan. Jimat kan, betul ke betul?

B-Complex Shaklee ada semua 8 jenis vitamin B yang tubuh badan kita perlukan termasuklah 100 % biotin dan asid folik.

1. Vitamin B1 - membantu mengurangkan kelesuan, keresahan, mempertingkatkan kecergasan mental, melancarkan peredaran darah, meningkatkan stamina badan, menyihatkan sistem pencernaan dan memperbaiki metabolisma.

2. Vitamin B2 - membantu mengurangkan keletihan mata, katarak, jangkitan lidah, membantu mengaktifkan B6 dan asid folik.

3. Vitamin B3 - membantu mengurangkan pengaliran kolesterol dalam darah, memperbaiki kesihatan kulit, rambut,

4. Vitamin B5 (Asid Panthothenic) - membantu memainkan peranan penting dalam melegakan tekanan/stress. Sering dirujuk sebagai vitamin "anti-tekanan". Menurut University of Maryland Medical Centre, ia penting untuk pengeluaran hormon yang berkaitan dengan tekanan yang dihasilkan dalam kelenjar adrenal.

5. Vitamin B6 - penting dalam proses asid amino, membantu mengawal serotonin dalam otak (ketidakseimbangan boleh menyebabkan depresi), membantu mengurangkan senggugut, membantu menenangkan emosi, mengurangkan kekejangan otot dan sebagainya.
Perubahan dalam tahap serotonin boleh mengubah mood dan menjejaskan keupayaan seseorang untuk menghadapi tekanan/stress.

6. Vitamin B12 - membantu meningkatkan selera makan, membantu memperbaiki tindak balas saraf, membantu mengelakkan anemia, keletihan, baik untuk kecerdasan otak, kekuatan fizikal, memori dan fokus.

7. Biotin - membantu B-Complex menjadi lebih efektif, mengurangkan ekzema dan keradangan kulit.

8. Asid folik - membantu kesihatan fetus, mengurangkan risiko sakit jantung dan kanser serviks, anemia, stress, ulser mulut dan sebagainya.

Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.


 Offer B-Complex Julai 2015


Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan