Manfaat kalsium kepada kaum Adam.


Kaum Adam,jangan perlekehkan keperluan kalsium dalam diet uols tau. Sebab kalsium ni ada banyak sangat manfaatnya kat uols, kaum Adam.

Kalsium adalah mineral yang ditemui dalam sesetengah makanan. Badan memerlukan kalsium untuk mengekalkan tulang yang kuat dan menjalankan fungsi-fungsi penting di dalam tubuh . Hampir semua kalsium disimpan dalam tulang dan gigi, di mana ia menyokong struktur dan kekerasan mereka.

Badan juga memerlukan kalsium untuk otot untuk bergerak dan saraf untuk membawa mesej di antara otak dan setiap bahagian badan. Di samping itu, kalsium digunakan untuk membantu saluran darah mengerakan darah di seluruh badan dan untuk membantu pembebasan hormon dan enzim yang melibatkan hampir setiap fungsi dalam badan manusia.

Sumber kalsium dalam makanan.

Kalsium dijumpai dalam sesetengah makanan. Anda boleh mendapatkan jumlah kalsium yang disyorkan oleh makan pelbagai jenis makanan, termasuk yang berikut:

✿ Susu, yogurt, dan keju adalah makanan yang tinggi dengan kalsium
✿ Bayam, brokoli, dan kubis cina adalah sumber sayuran kalsium.
✿ Ikan dengan tulang lembut yang anda makan, seperti sardin dalam tin dan ikan bilis mempunyai kandungan kalsium.
✿ Kebanyakan bijirin (seperti roti, mee dan pasta), mempunyai sedikit kalsium.
✿ Jus buah-buahan, minuman soya dan tauhu/tofu juga mengandungi kalsium . Untuk mengetahui sama ada makanan ini mempunyai kalsium, periksa label produk :)

Graph menunjukan berapa jumlah Kalsium yang anda perlukan setiap hari bedasarkan umur dan jantina , mengikut saranan pakar nutrisi .


Manfaat Kalsium Kepada Lelaki.


1. Pencegahan Osteoporosis
Osteoporosis, atau kehilangan jisim dan ketumpatan tulang, selalu sangat kita dengar sering dibincangkan sebagai 1 menda yang menjejaskan kaum wanita. TAPI, Yayasan Osteoporosis Kebangsaan Amerika menganggarkan dua juta lelaki telah didiagnosis dengan satu kajian dalam satu kajian pada tahun 2003 dan keputusan mendapati bahawa SATU DALAM LAPAN LELAKI YANG BERUMUR 50 TAHUN KE ATAS akan mengalami osteoporosis.

Ini mempunyai potensi untuk megalami kadar kematian yang lebih cepat kerana KADAR KERETAKAN PINGGUL UNTUK LELAKI ADALAH 2KALI GANDA DARIPADA WANITA. Kalsium, ditambah dengan vitamin D, mengekalkan tahap jisim tulang dan menghalang kehilangan tulang yang ketara. Vitamin D adalah hampir sama penting seperti kalsium sendiri, sebagai vitamin membantu badan memetabolismekan dan menyerap bukan makanan berasaskan kalsium.

2. Mengurangkan Risiko Potensi untuk Kemurungan
Penyelidik Israel mengkaji hubungan antara ketumpatan tulang yang rendah di kalangan rakyat dengan kemurungan. Penyelidikan mereka yang disiarkan dalam edisi Mac 2010 Annals New York Academy of Sciences, menunjukkan bahawa kemurungan "muncul sebagai faktor risiko yang signifikan" bagi ketumpatan tulang yang rendah, sebagai gangguan mental melambatkan sistem saraf simpatetik.

3. Untuk Kesihatan Jantung
Pusat Kawalan Penyakit Amerika melaporkan bahawa penyakit jantung adalah pembunuh utama lelaki. Walaupun sesetengahnya diakibatkan oleh faktor genetik, ramai boleh dikawal dengan pemakanan yang betul dan pengambilan kalsium. Satu kajian di New Zealand yang melakukan kajian mengenai kesan kalsium sitrat pada keretakan tulang di kalangan wanita menopaus mendapati bahawa pengambilan kalsium mempunyai kesan positif ke atas lipoprotein ketumpatan tinggi (HDL), atau apa yang dipanggil "kolesterol baik," tahap dalam badan. HDL kepada nisbah LDL meningkat dengan ketara sebagai HDL meningkat sebanyak 7 peratus.

Kesan kalsium pada tekanan darah telah dikaji selama lebih daripada 20 tahun. Satu kajian 2006 oleh saintis Belanda menunjukkan bahawa kekurangan kalsium berkait rapat dengan tekanan darah tinggi. Individu yang mengambil kalsium mendapati pengurangan dalam kedua-dua sistolik dan kadar diastolik mereka.

4. Pengurusan Berat Badan
Sejak tahun 2000, beberapa kajian telah melihat kesan kalsium pada berat badan.  Saintis dari Universiti Creighton telah menerbitkan laporan dalam Jurnal Klinikal Endokrinologi dan Metabolisme yang menunjukkan bahawa individu yang mengamalkan pengambilan jumlah kalsium harian yang disyorkan boleh mengurangkan berat badan secara keseluruhan sehingga 3%. Universiti Pemakanan Tennessee Institut mendapati bahawa kalsium tenusu boleh mengurangkan berat badan dan mendapatkan lemak manakala mempercepatkan kehilangan lemak oleh badan.


Umi Nazrah
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 869539

Mobile: 019-4320059
FB - facebook.com/nazrah
Website - cantiksihatsemulajadi.com
Page - Cantik Sihat Semulajadi
Latest post: Manfaat Kalsium untuk orang lelaki. Kurangkan Risiko Potensi untuk Kemurungan Penyelidik Israel mengkaji hubungan antara ketumpatan tulang yang rendah di kalangan r...
  Like · Comment · Share

Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

sumber gambar http://worldhealth.net/images/, http://www.copemanhealthcare.com/, http://www.thefooddoctor.com/, http://www.vcu.edu/osteoporosis/

0 comments:

Catat Ulasan