Orang muda mana ada masalah kolestrol.


Ramai orang bercakap tentang kesan buruk kolesterol jahat. Tetapi tidak semua fakta tersebut adalah benar. Kekurangan pengetahuan mengenai kolesterol membuatkan timbulnya pelbagai mitos tentang kolesterol. Berikut adalah Fakta mengenai Kolesterol

1. Kolesterol harus dielakkan
Kolesterol tidak sentiasa baik untuk tubuh, sebenarnya terdapat kolesterol yang baik untuk badan! Ya, beberapa orang bertanggapan bahawa kolesterol harus dielakkan dan sebagainya, sebenarnya terdapat kolesterol yang berguna untuk badan. Ini jenis kolesterol dikenali kepada kita sebagai:

• lipoprotein ketumpatan rendah (LDL, atau kolesterol "jahat")
• Lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL atau kolesterol "baik")

2. Kolesterol yang tinggi adalah berbahaya kepada kesihatan
Sesetengah orang berfikir bahawa kolesterol yang tinggi adalah berbahaya, tetapi realiti. Kolesterol tinggi sebenarnya tidak menjadi masalah. Tetapi yang mesti dilihat dalam nisbah yang tinggi kolesterol baik (HDL) dan kolesterol buruk (LDL)

Mayo Clinic mentakrifkan tahap HDL yang normal seperti berikut:
- Di bawah 40 mg / dL dianggap rendah (buruk) bagi lelaki
- Di bawah 50 mg / dL dianggap rendah (buruk) bagi wanita.
- 50-59 mg / dL dianggap sederhana.
- Melebihi 60 mg / dL dianggap baik

Bukan itu sahaja tetapi juga faktor-faktor lain seperti berat badan, senaman kekerapan kesihatan, dan sejarah keluarga.

3. Orang yang mempunyai serangan jantung mempunyai paras kolesterol yang tinggi.

Sesetengah orang berfikir orang-orang yang mempunyai serangan jantung mempunyai paras kolesterol Tinggi kolesterol tinggi. Tetapi Realiti adalah satu faktor penting dalam penyakit jantung, tetapi beberapa orang yang terjejas oleh penyakit jantung dan serangan jantung walaupun tahap kolesterol beliau adalah normal ataupun rendah.

4. Telur harus dielakkan kerana menyebabkan kerana akan mengekalkan paras kolesterol dalam darah

sumber gambar darkbat.com

Sesetengah orang berfikir telur harus dielakkan kerana untuk menjaga tahap kolesterol dalam darah tetapi sebaliknya telur adalah sumber protein yang sangat baik dan mengandungi lemak yang baik dipanggil lemak tak tepu.

5. Orang muda tidak akan mempunyai masalah kolesterol
Sesetengah orang berfikir orang muda tidak akan mempunyai masalah kolesterol tetapi dalam realiti Mana-mana orang yang berumur 20 tahun dan ke atas mempunyai paras kolesterol yang diperiksa secara berkala. Bukti menunjukkan plak yang boleh berkumpul di dalam arteri yang membekalkan darah ke jantung sejak remaja lagi.

sumber gambar http://erning83.synergyonlineshop.com/

6. Senaman meningkatkan kolesterol baik.
Senaman boleh meningkatkan tahap kolesterol baik (HDL) di dalam badan. Sukan tidak diperlukan untuk menjadi berat tetapi hanya dengan senaman sederhana dengan Intestitas biasa.

7. Berikut adalah contoh makanan yang dapat menurunkan paras kolestrol jahat di dalam badan

@ Ikan dan Omega-3. Diet yang kaya dengan Omega-3 boleh mengurangkan risiko penyakit jantung, merendahkan tekanan darah, dan mengurangkan risiko pembekuan darah.


@ Kekacang. Sama seperti ikan, kacang juga mengandungi asid lemak omega-3 yang boleh membantu menghapuskan risiko penyakit jantung. Kacang, seperti badam dan walnut boleh membantu mengurangkan kolesterol.

@ Kulit kayu manis. Makan 1/2 sudu kayu manis sehari ketara mengurangkan tahap gula darah di dalam orang-orang dengan diabetes jenis 2. Di samping itu, kaedah ini juga terbukti berkesan dalam mengurangkan trigliserida, kolesterol LDL, dan paras kolesterol total.

@ Oat dan bijirin. Kandungan serat larut air dalam oat dan bijirin adalah sangat penting dalam menurunkan tahap kolesterol. Amat disyorkan untuk mengambil 2-4 cawan oat atau bijirin barli setiap hari untuk mendapatkan kesan kolesterol serat larut

@ Buah-buahan dan sayur-sayuran. Anda sudah mesti tahu bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran yang kaya dengan vitamin. Bukan itu sahaja, buah-buahan dan sayur-sayuran tertentu boleh membantu mengurangkan kolesterol. Buah-buahan termasuk epal, anggur, oren dan aprikot adalah sayur-sayuran yang termasuk kubis, bawang putih, kentang manis. Di samping bebas kolesterol, makanan ini juga kaya dengan serat dan pektin, dua elemen yang terbukti berkesan dalam menurunkan kolesterol.

Umi Nazrah
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 869539

Mobile: 019-4320059
FB - facebook.com/nazrah
Website - cantiksihatsemulajadi.com
Page - Cantik Sihat Semulajadi




Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan