Ikan kat Malaysia tak elok untuk dimakan?

Ikan kat Malaysia tak elok untuk dimakan?

Biar betul ye ikan kat malaysia tak elok untuk dimakan? Sebenarnya ikan-ikan di Malaysia bukanlah sumber yang bagus untuk asid lemak Omega-3 berbanding ikan laut dalam di perairan yang sejuk.

Menurut kajian UPM, sembilan spesies ikan air tawar Malaysia telah dianalisis kandungan lipid dan asid lemaknya.  Dalam semua ikan air tawar yang dikaji kandungan asid lemak tak tepunya melebihi asid lemak tepu. Asid kumpulan omega-3, pada amnya rendah dalam semua spesies dikaji, kecuali belut sawah. Jumlah ini setanding dengan nilai-nilai yang terdapat pada ikan salmon, cod dan herring. Tapi mana nak cari dah kan ikan belut sawah sekarang ni. Hehe

Ikan keli bukanlah sumber asid lemak omega-3 yang baik seperti ikan marin. Ikan keli seperti kebanyakan ikan air tawar mempunyai lebih banyak asid lemak omega-6 berbanding omega-3.

Jadi kena amek sumber ikan dari Jepun lah ye sebab ikan air sejuk di sana adalah sumber omega-3 yang terbaik! Kalau rasa susah sangat nak ke Jepun tu, apa susah-susah, amek je Omega Guard.

Ikan kat Malaysia tak elok untuk dimakan?


Omega Guard ni diekstrak daripada ikan air laut sejuk iaitu sardin, makerel, herring, adchovies yang terdapat di perairan negara Jepun. Ianya bukannya diperbuat daripada hati ikan yang semestinya adalah BERTOKSIN!

Ikan kat Malaysia tak elok untuk dimakan?


Selain tu, Omega Guard ni 3 kali ganda lebih tumpat daripada minyak hati ikan. Omega Guard juga merupakan minyak ikan yang paling tulen yang mengandungi 7 jenis asid lemak Omega-3 yang lengkap iaitu EPA, DHA, ALA, HPA, ETA, SDA, DPA.



Jadi kita nak beli lemak ikan or minyak ikan?? Atau nak beli minyak hati ikan yang bertoksin? Tak takut ke nak kasi minyak hati ikan kat anak-anak, hati ikan tu bertoksin, kan

Dapatkan Omega Guard dari laman web rasmi Shaklee dijamin produk ori dari HQ Shaklee

Ikan kat Malaysia tak elok untuk dimakan?


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau persoalan, hubungi Umi melalui Whatsapp

* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.” 

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan:

  1. http://makanananda.blogspot.com/2014/01/khasiat-ikan-kembong.html

    BalasPadam