Kenapa Wanita, Ibu Mengandung dan Menyusu Memerlukan Supplement?

1.Zat Besi dan Daya Ingatan

Zat besi membantu membawa oksigen dari paru-paru ke tisu-tisu badan termasuk otak. Apabila kadar zat besi dalam darah rendah, tisu akan dahagakan oksigen. Ini menyebabkan badan rasa lemah, kurang daya ingatan, kosentrasi menjadi lemah, kurang motivasi dan kurang daya kerja.
Wanita sering mengalami kekurangan zat besi kerana mereka datang haid setiap bulan, mengandung dan menyusukan bayi. Seorang wanita dewasa memerlukan 15mg zat besi setuap hari dan digunakan oleh tubuhnya kira2 10mg.

Tidak hairanlah kan, bila dah bersalin, menyusukan pula, ibu-ibu lebih senang nak lupa dan tak ingat. Betul kan? Orang kata urat putus lah, itulah inilah, namun hakikatnya ialah ibu kekurangan zat dalam tubuh.
Mengikut pengamatan saya, ramai ibu yang tidak cukup rehat, ini menjadikan tubuhnya bekerja dengan lebih kuat. Apabila ‘bekerja lebih masa’, tubuh memerlukan sesuatu yang extra. Tambahan pula kebanyakan kita tidak mengamalkan diet sihat dan seimbang (sekadar makan untuk kenyang saja), jadi tak cukup ‘fuel’ untuk keperluan tisu-tisu terbabit. Terutama para ibu, wanita memang memerlukan diet seimbang, terutama yang kaya dengan zat besi dan B complex, agar ibu bukan saja bertenaga, malah kuat daya ingatannya

Supplement yang dicadangkan untuk para ibu & wanita:
Set B – mengandungi vitalea, b complex, vita-c & alfalfa. alfalfa adalah milk booster tapi bukan itu saja, ia sangat banyak kegunaannya.





Dipetik dari Media Kesihatan Isu September/Oktober 99


credit to : 



pic credit to : Senaman ibu mengandung

0 comments:

Catat Ulasan