Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki

Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki
Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki

Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki | Masalah rambut gugur sehingga menyebabkan kepala bertompok boleh disebabkan oleh faktor pencemaran, tekanan atau selepas dijangkiti oleh penyakit Covid-19.

Berikut ialah kaedah boleh dilakukan untuk mengatasi rambut gugur.

1. Tingkatkan pengambilan zat besi. Sekiranya tidak cukup zat besi, kekuatan rambut juga akan merosot.
2. Ambil protein. Badan yang kekurangan protein akan mencari jalan untuk menjimatkan penggunaannya termasuk menghentikan pertumbuhan rambut.
3. Elakkan gaya rambut yang ketat seperti tocang, sanggul dan ikat belakang.
4. Mencuci rambut sekurang-kurangnya tiga kali seminggu.
5. Basuh rambut dengan lembut dan jangan menggosok terlalu keras. Gunakan sikat bergigi jarang bagi mengelakkan dari rambut ditarik.
6. Jauhi rawatan rambut yang kasar seperti gulungan panas, seterika ikal dan rawatan minyak panas.
7. Uruskan tekanan stress dengan sebaik mungkin. Tekanan dan stress yang tinggi boleh menyebabkan sistem imunisasi badan akan menyerang badan kita sendiri dan menjejaskan folikel rambut.

Pesakit Covid-19 dan Rambut Gugur

Kebanyakan pesakit Covid-19 tidak mempunyai selera makan dan ini menyebabkan simpanan nutrien dalam tubuh akan berkurang sehingga menyebabkan keguguran rambut.

Penyebab utama kepada keguguran rambut selepas dijangkiti Covid-19 ialah kerana perubahan berat badan secara mendadak, gangguan hormon dan penurunan kadar vitamin D serta vitamin B12.

Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki
Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki


Tips tambahan untuk membantu kurangkan masalah rambut gugur

Kami mencadangkan pengambilan multivitamin Vitalea, B-Complex with asid folic, Zinc Plus dan Nourishing Scalp Treatment.

Vitalea Iron Formula : Membantu membekalkan nutrisi lengkap terutama zat besi yang penting untuk pertumbuhan rambut.

B-Complex : Mengurangkan stress dan tekanan emosi yang merupakan punca rambut gugur. Vitamin B3 membantu membaiki aliran darah pada kulit kepala, vitamin B6 dan vitamin B12  mengelakkan rambut dari gugur.

Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki
Tips Hilangkan Rambut Gugur Banyak Bertompok Teruk Lelaki


Zinc Complex : Berfungsi mengawal hormon dalam badan, mengukuhkan syaf rambut dan membantu penyelenggaraan kelenjar minyak yang dirembeskan pada kulit kepala. Ia juga meningkatkan sistem imun punca keguguran rambut.

Nourishing Scalp Treatment : dengan rumusan serum vitamin A dan vitamin E serta Koenzim Q10 yang amat mudah diserap oleh kulit bagi melancarkan pengaliran darah, melindungi daripada kesan negatif faktor persekitaran serta membekalkan khasiat kepada kulit kepala.


Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau persoalan, hubungi Umi melalui Whatsapp

* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.” 

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan