Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung

Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung
Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung


Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung | Ibu hamil sering mengalami masalah sukar tidur malam. Menurut pakar, lazimnya wanita akan mengalami masalah itu ketika awal kehamilan iaitu trimester pertama.

Insomnia dalam kalangan ibu hamil ini kemudian ditemani beberapa lagi simpton lain seperti sakit badan, pedih ulu hati, kekejangan kaki dan pelvis serta kekerapan kencing waktu malam.

Sebab mengapa ibu hamil sukar tidur lena

Kerap ke tandas
-Tekanan pada pundi kencing meningkat memandangkan bayi semakin membesar dan rahim juga semakin besar. Jadi, ingin membuang air kecil bukan saja waktu waktu siang hari, bahkan juga pada malam hari.

Nafas pendek
- Peningkatan hormon kehamilan akan menyebabkan ibu hamil perlu menarik nafas dalam kerana rahim yang sedang membesar mengambil lebih ruang, mengakibatkan tekanan terhadap diafragma (otot di bawah paru-paru).

Sakit-sakit badan
- Semasa trimester ketiga, ibu hamil akan banyak mengalami kejang kaki dan sakit belakang kerana penambahan berat badan.

Pedih ulu hati
- Wanita hamil biasanya akan mengalami masalah sakit ulu hati, iaitu ketika kandungan perut refluks kembali ke esofagus. Masalah ini membuatkan ibu hamil sukar tidur lena.

Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung
Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung


Tips untuk mendapatkan tidur malam yang lena.

1. Jangan Tidur Masa Perut Kosong
Ini bagi mengelakkan perut kita terasa lapar seterusnya mengganggu waktu tidur. Jika berdiet, sekurang-kurangnya makanlah buah-buahan, kekacang atau sandwich kerana ia mengandungi sumber protein yang tinggi.

2. Kurangkan Minum Air Selepas Jam 6 Petang
Jika anda kerap kecing malam, cuba kurangkan minum air selepas jam enam petang. Minuman seperti kopi atau soda umunya amatlah tidak disyorkan kerana ia menggalakkan proses pembuangan air kecil yang lebih kerap.

3. Tilam Berkualiti
Ibu mengandung umumnya memerlukan sokongan tubuh yang wajar sewaktu tidur melihatkan posisi tubuh bahagian tengah badan sudah semakin besar dan berat. Pilih posisi tidur yang selesa. Letakkan bantal ekstra pada bahagian belakang badan atau di antara kaki.

4. Tidur dalam keadaan gelap
Umumnya, mata manusia amat sensitif terhadap cahaya dan ia cenderung menyebabkan mata untuk terbuka. Manakala keadaan gelap akan membuat mata lebih mudah tertutup.

5. Matikan Semua Peralatan Elektronik
Sebaiknya tidur dalam gelap jika mahu tidur yang lena. Sebelum itu, pastikan juga diri tidak diganggu sebarang notification daripada Facebook, Instagram, Whatsapp dan segala bunyi-bunyian seperti televisyen. Matikan semua lampu, televisyen, komputer riba dan tetapkan telefon pintar pada mod senyap atau paling tidak perlahankan bunyinya.

6. Amalkan pengambilan supplemen sebelum tidur. 
Vitamin B boleh mengurangkan stress kita dan menggalakkan kesihatan jantung. Kalsium membantu otak menggunakan asid amino triptofan untuk menghasilkan melatonin yang merangsang tidur. Magnesium berkemampuan untuk merangsang alat menenangkan sistem saraf di dalam otak.

Vitamin Shaklee untuk masalah insomnia

📌 Ostenutrix
Membekalkan sumber kalsium, magnesium dan Vitamin D yang bantu rehatkan otot2 dan saraf dan bantu dapatkan tidur yang lebih lena dan berkualiti

📌 B-Complex
Lengkap kesemua 8 jenis Vitamin B yang dapat stabilkan tekanan dan memastikan kesihatan saraf sekaligus kurangkan keletihan, sakit kepala, tekanan dan sukar tidur.

Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung


Dapatkan produk Shaklee di laman web rasmi Shaklee. Produk dijamin ori dari HQ Shaklee

Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung

Tips Untuk Tidur Malam Yang Lena Semasa Hamil Ibu Mengandung



Jika anda mempunyai sebarang pertanyaan atau persoalan, hubungi Umi melalui Whatsapp

* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.” 

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan