Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia

Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia
Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia
Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia | Banyak kes kini mengenai individu yang meninggal dunia secara tiba-tiba akibat serangan jantung.

Purata umur pesakit jantung koronari di Malaysia juga adalah jauh lebih muda iaitu 59 tahun.

Merujuk kepada Laporan Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) 2017, rakyat Malaysia mendapat penyakit jantung pada usia 58 tahun berbanding rakyat Thailand (65 tahun), China (63 tahun), beberapa negara Barat (66 tahun) dan Kanada (68 tahun).

Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia
Punca Serangan Jantung Mengejut Kepada Orang Lelaki Malaysia

Pakar Jantung IJN, Dr Beni Rusani memberitahu bahawa fakta perubatan menunjukkan bahawa lelaki lebih ramai yang mendapat penyakit jantung.

BACA JUGA 8 tanda penyakit jantung

Faktor penyebab serangan jantung

Faktor penyebab seperti kencing manis, darah tinggi, kolesterol tinggi dalam tubuh, faktor usia, merokok, obesiti dan kurang bersenam serta sejarah keluarga.

3 daripada faktor penyebab itu memang tak dapat ditukar iaitu jantina, faktor umur dan sejarah keluarga. Menjadi lelaki meletakkan mereka berisiko tinggi mendapat sakit jantung berbanding wanita.

Wanita biasanya ada hormon estrogen yang melindungi mereka daripada gejala serangan jantung. Hormon ini istimewa sedikit, sebab perasan tak kalau yang sudah putus haid atau menopaus barulah risiko mereka mendapat sakit jantung adalah sama dengan lelaki.

BACAAN LANJUT Wanita Lebih Mudah Kena Serangan Sakit Jantung?!

Tips mengelak daripada serangan jantung

1. Makan secara sihat : Pelbagaikan pemilihan makanan dan sukatan yang betul. Separuh pinggan diisi dengan sayur dan buah-buahan, suku pinggan diisi protein yang kurang lemak dan suku terakhir dengan karbohidrat.

2. Sentiasa aktif: Aktif setiap hari. Bersenam sekurang-kurangnya 150 minit seminggu.

3. Tidak merokok atau vaping: Boleh merosakkan paru-paru dan menambah risiko serangan jantung, angin ahmar dan kanser.

Tips tambahan membantu tubuh mengelak serangan jantung

💊 Phytocol-ST - sumber sterol dan stanol dari tumbuhan yang berfungsi untuk mengawal paras kolestrol di dalam darah. Membantu Mencegah Mendapan Plak Pada Arteri
💊 CoQ-Trol - membekalkan enzim CoQ10 Membantu Menguatkan Otot Jantung. Mengurangkan risiko untuk penyakit jantung berulang dan memberi hasil yang baik bagi pesakit dengan masalah kegagalan jantung.
💊 Vivix - Kandungan polifenol di dalam Vivix bertindak sebagai antioksidan terbaik dan bermanfaat dalam mengekalkan fungsi kesihatan jantung yang baik seperti menambah baik sistem aliran darah, menyokong kesihatan pembuluh darah dan mengekalkan fungsi optima pembuluh darah yang bertanggungjawab untuk kesihatan jantung.
💊 Omegaguard - Asid lemak baik omega-3 ini membantu menyokong ke arah kesihatan jantung yang lebih sihat. Berperanan Menurunkan Paras Kolestrol ‘Jahat’ LDL

Jika anda berminat ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

14 ulasan:

  1. serangan jantung ni sgat bahaya apatah lagi yg obesiti dan darah tinggi

    BalasPadam
  2. tapi kesedaran menjaga jantung di kalangan rakyat kita masih rendah... lbh2 lagi kalu muda2 lg dah merokok, vape dsb

    BalasPadam
  3. Bahaya serangan jantung tiba-tiba. Tak dirawat boleh menyebabkan kematian.

    BalasPadam
  4. sekarang ni orang yang rajin ke gym rajin bersenam even ahli sukan pun ramai yang kene serangan jantung... kita kene mula jaga pemakanan betul-betul ni

    BalasPadam
  5. Mohon dijauhkan daripada penyakit berbahaya seperti ini. Jom kita sama-sama jaga kesihatan jantung dan tubuh badan kita.

    BalasPadam
  6. tips tambahan: buat regular checkup

    BalasPadam
  7. tanda tanda dah mula ada pada saya, tengah mula nak kurangkan rokok ..

    BalasPadam
  8. Memang kena rajin buat medical check up setiap tahun.

    BalasPadam
  9. thank you for sharing akak

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum, moga sentasa diberikan kesihatan yang baik
    Terima kasih atas info yang sangat bermnafaat ini
    kebelakangan ini sering berlaku erangan jantung tidak hanya golongan berusia, malahan kepada orang uda. Memang, serangan jantung secara mengejut ini ibarat bom jangka yang amat menakutkan.

    BalasPadam
  11. Regular check up tu penting...

    BalasPadam
  12. semoga dijauhkan dari penyakit ni..

    BalasPadam
  13. Infor yg menarik untuk bacaan umum..terima kasih

    BalasPadam