Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah

Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah | Wabak Novel Coronavirus (nCoV) mula menjangkiti manusia dan ia dilaporkan bermula di Wuhan, China.

Apa itu Coronavirus / Koronavirus?
Coronavirus ialah virus penyebab penyakit pernafasan. Coronavirus termasuk keluarga besar virus yang diketahui juga menyebabkan penyakit mulai dari flu biasa hingga penyakit yang lebih parah, seperti Middle East Respiratory Syndrome (MERS) dan Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS).

Kronologi Novel Coronavirus (nCoV)
Pada 31 Disember 2019 yang lalu, pihak berkuasa China telah melaporkan mengenai satu kejadian kluster radang paru-paru (pneumonia) yang tidak diketahui punca jangkitannya. Wabak radang paru-paru tersebut disebabkan jangkitan novel coronavirus. Kes radang paru-paru (pneumonia) yang dilaporkan di Wuhan, China adalah positif novel coronavirus.

Kemudian pada 12 Januari 2020, WHO telah mengesahkan bahawa wabak yang berlaku di Wuhan, China ini adalah disebabkan oleh jangkitan daripada Coronavirus yang baharu iaitu Novel Coronavirus.

Coronavirus baharu (Novel Coronavirus) adalah mana-mana strain baharu virus tersebut yang sebelum ini tidak pernah dikenalpasti atau dikesan pada manusia.

Asal usul Coronavirus
Coronavirus dikatakan berasal daripada haiwan liar yang dijual di Huanan Seafood Wholesale Market yang terletak di pusat kota Wuhan.
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Para saintis mengatakan bahawa jalur (viral strain) 2019-nCoV mempunyai hubungan rapat dengan virus yang ada hanya pada kelawar buah (Mullin, 2020).

Sehingga kini lebih 500 telah dijangkiti dengan 17 kematian dicatatkan.

Haiwan itu merupakan salah satu haiwan yang dijual di Huanan Seafood Wholesale Market di Wuhan, China. Pasar yang menjadi tempat pertama dikesan dengan koronavirus di Wuhan disifatkan umpama ‘pusat lambakan’ haiwan eksotik daripada anak serigala sehinggalah musang, menurut laporan media China.

Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Menurut peneliti, Coronavirus merupakan virus yang kerap menjangkiti haiwan. Novel Coronavirus (CoV) belum pernah dikenalpasti sebelumnya pada manusia.

Namun akhirnya Coronavirus berevolusi dan menyebar ke manusia kerana Coronavirus bersifat zoonotik iaitu penyakit pada haiwan yang dapat menular dan boleh berpindah kepada manusia.

Menurut laporan Journal of Medical Virology, wabak ini dibawa oleh binatang dan menjangkiti manusia, kemudian ia terus disebarkan antara manusia melalui pernafasan.

DAH AMALKAN KE? Doa Minta Elak dan Dijauhkan Segala Penyakit Wabak Influenza

Simptom dan Gejala Penyakit Coronavirus
Tanda-tanda umum seperti gejala pernafasan, demam, batuk, sesak nafas, dan kesukaran untuk bernafas.

Pada tahap yang lebih parah, jangkitan Coronavirus dapat menyebabkan pneumonia, sindrom pernafasan akut, kegagalan fungsi ginjal bahkan kematian.

Gejala yang muncul ketika dijangkiti Coronavirus
Orang yang dijangkiti virus ini akan menunjukkan gejala yang berbeza-beza. Gejala yang muncul biasanya bergantung dari jenis virus dan keseriusan jangkitannya.

• Hidung berair
• Sakit kepala
• Batuk
• Sakit tenggorokan
• Demam
• Tidak sedap badan secara keseluruhan

Jenis coronavirus yang lain boleh menyebabkan gejala yang lebih serius. Jangkitan ini dapat mengarah ke bronkitis dan pneumonia, yang menyebabkan gejala seperti:

• Demam, yang akan cukup tinggi jika anda mengidap pneumonia
• Batuk berdahak
• Nafas pendek
• Sakit dada ketika anda bernafas atau batuk

Beberapa jangkitan yang lebih parah akibat Coronavirus adalah yang umumnya lebih sering terjadi pada penghidap gangguan hati dan jantung atau individu dengan sistem imuniti tubuh yang lemah, bayi, dan orang tua.
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Apa itu Coronavirus, Simptom dan Tanda Gejala & Cara Cegah
Cara Cegah Coronavirus
Ketika ini, belum ada vaksin yang dapat mencegah Coronavirus. Namun, cara yang dapat kita lakukan untuk membantu menghindari dari penyebaran Coronavirus

• Cuci tangan lebih sering dengan sabun dan air, setidaknya 20 saat.
• Hindari menyentuh tangan, hidung, atau mulut dengan tangan yang belum dicuci.
• Hindari bersentuhan secara dekat dengan orang yang sakit.
• Bersihkan barang yang sering disentuh.
• Tutup mulut ketika batuk dan bersin dengan tisu dan segera cuci tangan.
• Berehat di dalam rumah jika sakit.

Selain menerapkan gaya hidup yang sihat, pengambilan suplemen dapat menjadi pilihan untuk melengkapi pola makan yang tidak memenuhi keperluan zat gizi tubuh.

Umi cadangkan pengambilan Omega Guard, Vivix dan Vita-C Plus untuk membantu tubuh melawan keradangan.

Omega Guard - mengandungi asid lemak Omega-3, DHA dan EPA. Omega-3 berupaya menahan pengeluaran hormon leukotrienes yang merupakan punca utama terjadinya radang.

Vivix - mengandungi Polifenol sebagai agen anti-oksida yang sangat kuat. Polifenol bertindak sebagai bahan anti-radang, membantu memelihara sel-sel dari rosak serta memberi perlindungan daripada radikal bebas.

Sustained Release Vita-C Plus - mengandungi vitamin C, agen antioksida yang sangat bagus melawan radikal bebas. Vitamin C juga membantu mengurangkan masalah keradangan.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee, boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

7 ulasan:

  1. takutnya bila baca tentang wabak ni. Semoga ia berjaya dikekang dari merebak di negara kita.

    BalasPadam
  2. nauzubillah. minta jauh dari negara kita. kena ketatkan kawalan laaa macam negara lain. kena tegas.. hurrm..

    BalasPadam
  3. semoga kita semua dijauhkan daripada virus ni

    BalasPadam
  4. Baru tau pasal isu ni... seramnyaa makin hari makin banyak penyakit :(
    .
    Terima kasih sudi share :D

    BalasPadam
  5. Ini penyakit yg masuk berita hari ni...bahaya

    BalasPadam
  6. Semoga kita selalu dalam lindungan Allah SWT, dan di jauhkan dari penyakit macam virus ni. Aamiin..

    BalasPadam