Guru Stress | Masalah Kedua Yang Serius Di Malaysia Selepas Sakit Jantung

Guru Stress | Masalah Kedua Yang Serius Di Malaysia Selepas Sakit Jantung
Guru Stress | Masalah Kedua Yang Serius Di Malaysia Selepas Sakit Jantung
Cabaran para guru Malaysia sekarang. Dihimpit tekanan emosi pihak ibu bapa, bebanan sistem pembelajaran sekolah malah pengajaran kepada para pelajar abad ke-21.

Antara beberapa faktor yang menyebabkan stres di kalangan guru iaitu:

1. Harapan ibu bapa terlalu tinggi kerana mahukan pencapaian terbaik pelajar.
2. Masalah disiplin pelajar yang semakin sukar dikawal termasuk melibatkan keselamatan guru.
3. Pelajar-pelajar semakin cerdik berbanding guru ekoran akses pendidikan yang semakin canggih dan meluas.
4. Penggunaan sistem elektronik (e-sistem) untuk merekodkan segala aktiviti di sekolah yang menambah tugas guru.
6. Keadaan fizikal dan mental guru yang ‘letih’ akibat beban tugas tambahan.

Bahana dan kesan stress kepada manusia.

1. Dr. Stuart Seale : Kajian telah menunjukkan bahawa tekanan boleh meningkatkan kolesterol bukan sahaja untuk jangka pendek, malah dapat mempengaruhi paras kolesterol untuk jangka masa panjang.
2. Dr Hans Selye, pakar endokrin Kanada (1956) kajiannya mendapati golongan ikhtisas seperti doktor, eksekutif perniagaan, guru mudah mendapat penyakit ini.
3. Ivan Pavlov (1849 -1936) mendapati apabila marah atau menghadapi tekanan, dinding perut berkilat, me seolah-olah terbakar dan asid hidrokldrik, komponen jus gastrik keluar. Asid ini keluar tanpa paksa jika seseorang berada dalam keadaan tertekan. Ia mengganggu perut.
4. Tegangan ini juga menjadi antara punca ulcerative colitis, penyakit radang usus yang kerap dialami mereka berusia 20 – 40 tahun (sumber http://agc-blog.agc.gov.my/agc-blog/?p=185)

Stress, antara kesan kekurangan Vitamin B dalam badan. Supplemen boleh bantu kurangkan stress. Dengan peningkatan kualiti nutrisi pemakanan secara tidak langsung menaikkan tahap kecergasan, kestabilan emosi dan kualiti tidur.

Vitamin B sering dirujuk sebagai “vitamin anti-tekanan,”. Ianya penting untuk pengeluaran hormon yang berkaitan dengan tekanan yang dihasilkan dalam kelenjar adrenal, menurut University of Maryland Medical Center.

Panduan memilih vitamin B-Complex yang baik:

1. Pilih B-Complex yang mengandungi kesemua 8 vitamin B (B1, B2, B3, B5, B6, B12, acid folic dan biotin) sebagaimana dinyatakan dalam RDA (Recommended Dietary Allowance) kesemuanya perlu diambil pada masa yang sama.
2. Harus mengandungi 100% RDA untuk asid folik dan biotin.
3. Pastikan jurang peratusan nilai harian B1, B2, B3 dan B12 tidak terlalu besar.

B-Complex keluaran Shaklee mengandungi 8 kumpulan vitamin B iaitu:


Perbezaan B-Complex Shaklee

1. Vitamin B-Complex Shaklee adalah yang paling lengkap di pasaran, ada semua 8 jenis vitamin B termasuk asid folik. Sangat penting untuk memilih vitamin B-Complex yang lengkap kerana setiap satu vitamin B ini akan berfungsi dengan lebih baik dan melengkapi satu sama lain.
2. Vitamin B-Complex Shaklee juga ada mengandungi 100% biotin untuk mendapat keseimbangan dan keberkesanan yang sempurna.
3. Kandungan 200mg Asid folik di dalam setiap biji B-Complex dengan kadar kebolehserapan (bioavailability) yang sangat tinggi dan berkualiti hasil ciptaan para saintis Shaklee ini menjadi kemestian untuk ANDA memilih B-Complex Shaklee ini!

Nak lagi best, saya cadangkan pengambilan B-Complex beserta dengan Ostematrix.


Kandungan Ostematrix adalah kalsium yang mana boleh membantu menurunkan kadar stress. Kalsium terbukti dalam mengawal tekanan darah tinggi yang mengakibatkan stress, kemurungan, migrain serta ketidakstabilan emosi.


Pengambilan 4 tablet Ostematrix sebelum tidur membantu mengatasi masalah kebas-kebas, lenguh badan dan sakit pinggang serta mudah untuk bangun seawal pagi.

Magnesium adalah mineral yang berupaya memberi ketenangan pada sistem saraf kita lantas menghalang keresahan, ketakutan (fear), restlessness & irritability.

Khusus untuk anda, saya memberikan konsultansi percuma sepanjang hayat apabila anda mendapatkan produk Shaklee daripada saya.

B-Complex 120biji RM 55
Ostematrix 120biji RM 61.25

Bertindak segera!


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

Guru Stress; Masalah Kedua Yang Serius Di Malaysia Selepas Sakit Jantung - https://www.google.com/amp/s/www.bharian.com.my/node/181127/amp

0 comments:

Catat Ulasan