ESP Shaklee - Sumber Protein Lengkap


Apabila berbicara mengenai sumber protein, kebanyakan daripada kita akan terbayangkan sumber protein haiwan seperti ikan, daging atau sumber tumbuhan seperti tauhu, tempe. Sumber protein seperti soya seolah-olah dipinggirkan dan ramai orang mengatakan soya mempunyai lebih banyak keburukan daripada kebaikan.

Kenapa kita perlukan suplemen protein?

Kerana manusia terdiri dari 60 trillions sel. Daripada hujung rambut ke hujung kaki, sel hormon, enzim, sel tulang serta semua organ penting perlu di maintain dan baik pulih juga untuk tumbesaran.

Kerana sumber Protein terbaik adalah daripada tumbuh-tumbuhan tetapi kebanyakan daripada kita hanya mendapat protein melalui sumber haiwan yang tinggi kandungan kolestrol, lemak dan juga bahan awet dan kimia (makanan ayam, ikan dan daging beku)

Kerana protein mudah rosak dengan suhu yang tinggi (seperti menggoreng)

Kerana untuk kita mendapatkan Protein mentah yang lengkap (dengan 9 jenis asid amino), larut segera (2.5 PER) serta non-GMO (tidak diubah genetiknya) di dalam pasaran amat terhad.

Protein daripada sumber haiwan

Protein haiwan hanyalah protein yang berasal dari haiwan. Semua karnivor dan omnivor sebahagian besar mengambil protein haiwan untuk memenuhi suplemen gizi mereka. Salah satu fakta menarik dan penting tentang protein haiwan adalah bahawa protein haiwan mengandungi semua asid amino perlu yang diperlukan oleh pengguna. Manusia, sebagai contoh, harus bergantung pada sumber makanan luaran untuk memenuhi keperluan gizi, terutama untuk memiliki beberapa asaid amino untuk mengembangkan protein tertentu, enzim, dan hormon. Kerana protein haiwan adalah satu set lengkap protein dengan asid amino perlu.

Namun, ada banyak hal lain yang datang bersama-sama dengan protein haiwan untuk makanan termasuklah kolesterol. Bahkan, jumlah asid lemak tepu yang lebih tinggi di dalam protein haiwan. Para ahli pakar pemakanan tidak mencadangkan pengambilan tinggi protein haiwan; pakar mengesyorkan beberapa sekatan kepada daging merah dan larangan daging olahan kerana risiko kanser pada saluran pencernaan. Oleh kerana itu, setiap orang harus menyedari masalah yang mungkin berkaitan dengan hidangan lazat dari daging, walaupun diperkayakan dan lengkap dengan sumber protein.

Protein daripada sumber sayuran

Protein sayuran yang hanya protein berasal daripada tumbuh-tumbuhan. Fakta telah membuktikan bahawa tanaman mengandungi semua asid amino perlu. Sebahagian besar produk protein seperti Dahl, Kacang, dan soya adalah kaya dengan protein. Tiada risiko peningkatan tahap kolesterol kerana protein sayuran jauh lebih sedikit nilai kolesterol dan hampir sifar.

Selain itu, beberapa kajian penelitian telah membuktikan bahawa pengambilan protein soya menggantikan protein haiwan boleh mengurangkan kolesterol LDL secara signifikan; pengurangan hampir 13% dari LDL telah diamati melalui penggantian 50 gram daging dengan protein soya per hari.

Selain itu, kehadiran vitamin dan mineral lainnya bersama dengan karbohidrat memberikan keseimbangan besar nutrisi dalam pakej protein sayuran.

Apa perbezaan antara Protein Haiwan dan Protein Sayuran?

Biasanya, sepotong daging (protein haiwan) mengandungi semua asid amino perlu, sedangkan banyak jenis tanaman secara kolektif mengandungi semua asid amino.
Baik protein haiwan dan sayuran datang dalam pakej, tapi protein haiwan mengandungi beberapa lemak yang tidak sihat, manakala protein sayuran mengandungi vitamin dan nutrisi sihat yang lain.
Protein haiwan biasanya lebih mahal daripada protein sayuran.
Protein haiwan lebih enak daripada protein sayuran.
Protein sayuran lebih sihat daripada protein haiwan.

KENAPA SOYA SEBAGAI SUMBER PROTEIN?

Makanan-lengkap protein yang punya asid amino ialah seperti daging, ikan, ayam. Tetapi disebabkan sumber ini juga tinggi lemak dan juga penggunaan ubatan seperti antibiotik dan bahan kimia lain dalam penternakan, maka pengambilan makanan ini sepatutnya diambil secara sederhana.

Manakala kekacang, brown rice yang juga kaya protein tetapi bukan merupakan makanan-lengkap protein (tidak mempunyai semua range asid amino).

Soya adalah makanan-lengkap protein yang mempunyai asid amino dan juga nutrient yang lain. Rendah lemak dan soya yang Non-GMO (tidak diubah secara genetik) membuatkan Soya sumber yang paling sesuai untuk menggantikan sumber seperti daging.

Jadi Soya adalah sumber yang paling selamat dan berkesan untuk diambil sebagai sumber protein kita.

7 Kriteria pemilihan soya yang betul

Kriteria 1: Jenis Soya

Pastikan soya tersebut adalah Non-GMO
GMO adalah Genetically modified Organisms.
Sebanyak 87% soya dikatakan mengandungi GMO manakala 70% pula terkandung di dalam makanan seharian kita. sumber


Apa bahaya nya GMO?

GMO boleh menyebabkan perubahan tahap kesihatan jantung. GMO banyak digunakan untuk melemahkan jantung tikus dan arnab. Jika diambil oleh manusia, pengeluaran toksin akan berlaku dan boleh merosakkan jantung manusia.
Alergik : Pengambilan GMO boleh menyebabkan alergi di kalangan manusia seperti mana kanak-kanak yang mempunyai alergi pada kacang
GMO juga oleh menyebabkan kematian di kalangan bayi
Ia boleh mematikan placenta, jantung, uri bayi dan sel dalam masa 24 jam

Oleh itu, jika ingin memilih jenis soya yang selamat, pilihlah yang diperbuat daripada non-gmo ingredients. Ianya ditulis dengan jelas pada label botol soya tersebut. Sekiranya tiada ditulis, memang sah protein tu ada GMO. Sudah terang lagi bersuluh.



Kriteria 2: Kualiti soya



Pastikan anda mendapat protein yang berbaloi dengan wang anda. Ketahui perbezaan antara ‘isolate’ dan ‘concentrate’ soya.

‘Concentrate’ soya megandungi hanya di anatra 30% ke 85% protein sahaja. Ianya lebih murah dan mudah untuk didapati di pasaran atau kedai-kedai.

Manakala ‘isolate’ mengandungi lebih daripada 90% kandungan protein dan lebih mahal harganya. Kandungan protein yang banyak ini menjimatkan wang anda kerana anda hanya perlu mengambil dalam 1-3 sudu saja sehari untuk memenuhi keperluan protein harian anda.


Kriteria 3: Perasa soya

Perasa soya anda boleh dikategorikan seperti berikut:

1. Tiada perasa atau pemanis

2. ‘Artificial’ atau kombinasi bahan ‘natural’ dan pemanis

3. Hanya bahan semulajadi dan pemanis

Walaupun pemanis dan perasa tiada kaitan dengan kandungan nutrisi di dalam soya, namun kebanyakan penggemar soya memilih untuk mengambil soya yang berperasa semulajadi dan pemanis semulajadi.

Untuk mendapatkan soya yang tiada bahan pemanis dan perasa, dapatkan ‘Isolate Soya’ atau yang ‘100% whey protein’ tanpa perasa.


Kriteria 4: Lactose-free soya

Soya yang terbaik adalah soya yang bebas daripada laktosa. Banyak kebaikan lactose-free soya ni.. Antaranya ialah:

Ia tidak muak dan lebih mudah hadam, tidak seperti susu. Pemilihan soya berasaskan tumbuhan adalah lebih baik daripada soya daripada haiwan kerana ia lebih mesra pada sistem penghadaman kita.
Ia mengelakkan alergi dan tindakbalas dalaman
Ia mengandungi nutrisi yang lengkap. Fiber, omega 3, 6 dan 9 yang terdapat pada soya tumbuhan membantu memperbaiki tisu dan sel badan.
Mesra alam- soya berasaskan tumbuhan lebih mesra alam semulajadi.


Kriteria 5: Keperluan soya di dalam badan

Keperluan Ambil mengikut keperluan badan sahaja. Kita tidak boleh secara keseluruhannya menolak kepentingan soya kerana fungsi protein untuk tubuh manusia adalah sangat besar. Banyak dari proses pertumbuhan tubuh manusia dipengaruhi oleh protein yang terkandung di dalam tubuh kita. Protein merupakan 1/6 daripada komposisi badan manusia.

Protein amat perlu untuk pertumbuhan sel-sel kulit, rambut,kuku, otak, organ, saraf, menjaga imuniti tubuh badan, membina bahan senyawa kimia seperti enzim dan hormon yang berperanan penting dalam mengatur berbagai proses yang terjadi di dalam tubuh dan bahan bakar untuk menaikkan energi tubuh.

Namun, pengambilannya perlulah mengikut keperluan anda.



Kriteria 6: Reputasi

Suplemen diet termasuk di dalam kategori U.S. Food and Drug Administration berbeza dengan ubat-ubatan dan makanan biasa.



Dalam bidang nutrisi (suplemen vitamin) pula, FDA menjaga beberapa aspek seperti ‘claim’ dan label.Tidak seprti produk farmasuetikal (ubat dari unsur drug), FDA tidak mengawal kesan vitamin tersebut ke atas kesihatan, sebaliknya mengawal ‘claim’ dan penggunaan label.(sumber)

Syarikat pengeluar protein yang bagus perlu mematuhi beberapa aspek berikut:
[1] Menjalankan Ujian Klinikal
[2] Label – tidak menyatakan bahan asas sebagai bahan utama. Sebaliknya dilabel dalam bahasa saintifik

[3] Claim (Dakwaan) – perlu menyatakan dakwaan seperti”produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, mencegah atau merawat penyakit”


Kriteria 7: Elak daripada soya yang mengandungi bahan berikut:

Stok haiwan yang diawet- kerana ianya dihasilkan daripada tulang yang teah direbus. Hasil produk ini merupakan gelatin, iaitu protein yang mempunyai nutrisi yang paling rendah

Protein Hydrolysate—Ini dihasilkan daripada haiwan tiruan dan mempunyai asid amino yang paling sikit. selalunya ia dilabelkan sebagai “predigested protein.”

Whey—Ini merupakan hasil produk daripada keju. ia merupakan protein yang tidak lengkap melainkan sekiranya ia ditambah dengan protein lain yang berkualiti tinggi.

Lactalbumin—Jika asid ditambah ke dalam susu, ia akan menjadikan protein tersebut menjadi seperti protein yang digunakan untuk membuat plastik.

Kolagen – Ia diperbuat daripada urat daging dan kulit dan tisu penghubung di dalam badan haiwan. Ia merupakan protein yang paling rendah.

Telur putih- Ia menjadi busuk di dalam udara yang lembap. Ia hanya mengandungi 10% protein. Ia lebih sensitif pada panas daripada telur keseluruhannya.


Perbezaan ESP Shaklee Dengan Jenama Lain

1. Soya non-GMO

Shaklee menggunakan soya non-GMO. Ianya tidak dihasilkan secara genetik atau dalam erti kata lain, tidak diubah daripada keadaan asalnya. Shaklee menggunakan proses pensijilan tersendiri yang dikenali sebagai Identity Preserved Program (IPP). Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, anda boleh yakin dengan komitmen Shaklee di dalam penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti. Menurut saintis dari Brazil, Dr.Louis, toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan ke dalam sel tumbuhan. Jadi, penghasilan soya secara genetik sebenarnya TIDAK DIJAMIN KESELAMATANNYA. Dan kos menghasilkan soya genetik ini adalah LEBIH MURAH berbanding non-GMO soya! Oleh itu, kebanyakan syarikat pengeluar minuman berasaskan soya memilih untuk menghasilkan minuman soya secara genetik. Sebab itu juga, harga ESP Shaklee adalah lebih tinggi daripada yang lain. Ini kerana proses penghasilan ESP Shaklee bukanlah mudah!

2. Mengandungi 9 Asid Amino Penting

Salah satu ciri yang paling berharga kacang soya adalah bahawa ia adalah protein yang lengkap dan memberi SEMUA sembilan asid amino penting. Badan memerlukan ini sehari untuk menghasilkan hormon, jus penghadaman, antibodi, dan enzim. WALAU BAGAIMANAPUN, tidak semua kacang soya adalah sama. Kualiti dan amino kandungan asid akan berbeza-beza berdasarkan keadaan tanah, dan berkembang dan menuai keadaan berubah-ubah. Jika satu asid amino penting hilang, sistem imun boleh tertekan 30%, dan banyak fungsi badan yang penting ditangguhkan atau dihentikan. Oleh itu, adalah penting bahawa setiap kelompok kacang soya diperiksa untuk kandungan asid amino jika kita mahu bergantung kepada isolat soya itu menyediakan bekalan yang DIJAMIN daripada sembilan asid amino penting. Dan ESP Shaklee ada menyediakan semua sembilan asid amino penting.

3. Pembersihan Menggunakan Air Bukan Alkohol

Sesetengah protein soya diproses dengan alkohol. Cara pemprosesan ini bukan sahaja menghilangkan isoflavon yang bermanfaat, malah membentuk kontaminasi bersilang dengan bahan-bahan kimia yang digunakan dalam pemprosesan. Ia akan memusnahkan kandungan isoflavon sehingga 88%! Sedangkan isoflavon itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser payudara, prostat, paru-paru, usus dan kanser umum lain kerana peranannya dalam mempengaruhi metabolisma hormon reproduksi dan aktiviti biologi. Berbeza dengan soya dalam ESP Shaklee, ianya dicuci dengan air untuk mengekalkan isoflavin genistin dan daidzin yang kritikal demi membekalkan anda dengan keseluruhan kebaikan soya.

4. Dihasilkan Pada Suhu Yang Rendah

Penghasilan ESP Shaklee dibuat pada suhu yang rendah. Asid amino adalah sangat sensitif kepada haba. Dalam beberapa kajian, protein memasak telah ditunjukkan untuk memusnahkan sehingga 50% daripada beberapa Asid Amino. Jika seorang individu secara konsisten menggunakan diet yang kurang dalam semua asid amino penting, boleh menyebabkan perkembangan otak dan hormon, atau lain-lain pembangunan tisu badan yang tidak mencukupi.

5. Penyingkiran Bahan Anti-Tyrosine / Anti-Growth

Orang Asia yang memakan soya dalam jumlah yang besar selama bertahun-tahun, telah mengetahui bahawa soya mentah mengandungi bahan “anti-growth”, “anti-tyrosine”. Kekurangan tyrosine akan menyebabkan tekanan darah yang rendah, suhu badan yang rendah, dan restless leg syndrome (RLS). Oleh itu, orang Asia sentiasa memasak makanan soya mereka secara sederhana untuk menyahaktifkan bahan “anti-tyrosine/anti-growth”. ESP Shaklee melalui proses mengekstrak yang membuang bahan ini, tetapi dalam masa yang sama menyimpan soya dalam bentuk yang mentah untuk mengekalkan tahap tertinggi AMINO ASID dan isoflavon, yang sangat sensitif terhadap haba.

Secara ringkasnya, kenapa kita patut pilih ESP Shaklee:

√ 14 Grams protein bagi setiap hidangan
√ Hanya menggunakan proses pensijilan IPP NON-GMO Soy Protein
√ Kualiti Protein Tertinggi
√ Sumber Protein Vegetarian Asli
√ Bebas Kolesterol Secara Semulajadi
√ Tiada Lemak Tepu
√ 1 Gram Jumlah Lemak Setiap Hidangan
√ Laktosa Percuma Secara Semulajadi
√ 50% Keperluan Harian Kalsium Anda
√ Semua Asid Amino, termasuk sembilan yang penting yang anda perlu mendapatkan daripada makanan
√ Diproses menggunakan air untuk mengekalkan secara semulajadi isoflavon seperti genistein dan daidzien
√ Tiada perisa tiruan, pemanis, atau bahan pengawet yang ditambah

Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan terus secara online.







Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
Instagram : kulit_cantik_sihat_semulajadi
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan