[WAJIB TAHU] 8 Kesan Kekurangan Protein Kepada Tubuh Badan


Protein adalah bahan utama dalam pembentukan pelbagai organ dan tisu dalam badan serta komponen utama kepada hormon manusia. Ia juga merangsang fungsi psikologi. Maka, setiap organ memerlukan protein. Kekurangan protein menyebabkan kelemahan dalam sistem imun untuk melawan penyakit, masalah lebihan air yang tinggi dalam badan, kehilangan kepejalan otot, perubahan warna rambut, bantut pertumbuhan,masalah penghadaman, masalah penghasilan darah dan hormon dan akhirnya boleh membawa kepada kegagalan fungsi organ yang akhirnya boleh membawa kepada kematian.

Berikut 8 kesan kekurangan protein kepada tubuh badan :


1. Edema – pembengkakan disebabkan oleh pengumpulan air dalam badan. Ini kerana protein membantu menyeimbangan kandungan air dalam badan, dan kekurangan protein boleh menyebabkan berlakunya penyimpanan air yang tidak seimbang.


2. Turun berat badan. Ini bukanlah penurunan berat badan yang sihat. Ini kerana sel tubuh memerlukan protein. Apabila sumber protein tidak mencukupi, maka badan akan memecahkan protein dari otot untuk digunakan. Maka kita akan kehilangan otot-otot tubuh sekaligus menurunkan berat badan.


3. Rambut rosak, menipis, bercabang dan akhirnya botak. Ini juga antara kesan kekurangan protein. Kerana rambut dibuat daripada protein. Bila kekurangan protein dan takda protein bermakna adan juga TAKDA RAMBUT!!


4. Koilonychia ataupun spoon-shaped nail juga boleh menjadi antara tanda kekurangan protein. Walaupun biasanya tanda ini adalah normal dikalangan kanak-kanak.


5. Protein juga penting untuk mencerna zat besi bagi menghasilkan sel darah merah. Tambahan pula, kebanyakan makanan yang mengandungi protein juga mengandungi Vitamin B12 yang juga penting untuk penghasilan sel darah merah. Jadi kekurangan protein boleh menyebabkan anaemia – kurang darah merah.

Antara tanda awal anaemia adalah keletihan, kulit pucat, jantung berdebar dan pening kepala.


6. Selain diabetes, antara punca luka lambat sembuh adalah kerana kekurangan protein. Ini kerana kita memerlukan asid amino yang cukup untuk proses baik pulih luka.


7. Kerana kulit juga berasaskan protein, jadi bila kita kurang protein, kulit juga akan terkesan, dan kita akan lebih mudah mendapat masalah kulit seperti eczema, ruam, kulit kering.


8. Kekurangan sesetengah amino asid juga boleh mengurangkan hormon serotonin. Bila kurang serotonin, kita boleh mendapat masalah sukar tidur, atau tidur yang kurang nyenyak. - sumber thehealthinspector.wordpress.com

Bagaimana ESP, sumber protein soya dapat membantu dalam menaikkan taraf kesihatan?

Antara sumber protein yang boleh diperolehi demi untuk membantu menaikkan taraf kesihatan anda adalah dengan mengamalkan pengambilan ESP Shaklee. Nama penuh ESP adalah Soy Protein Isolate Powder. ESP adalah protein yang diperbuat daripada soya yang berkualiti tinggi.

Ramai yang beranggapan adalah lebih baik mengambil soya yang diproses sendiri (ho emade). Namun ramai juga yang tidak mengetahui bahawa soya yang diproses pada suhu yang tinggi, melebihi dari suhu badan manusia, akan merosakkan kandungan asid amino yang terkandung di dalam kacang soya itu sendiri. Ianya seolah-olah kita hanya dapat minum hampas soya itu sahaja bukan khasiatnya.

Shaklee sangat menitikkan beratkan standard piawaian yang tinggi dalam penyediaan ESP demi menjadikannya sebagai sumber protein yang terbaik. Justeru itu ESP Shaklee menggunakan protein non-GMO (non genetically modified organism) iaitu protein soya yang tidak diubah suai genetiknya.

Ianya telah disahkan melalui Identity Preservation Program yang mana program ini memastikan soya yang dikeluarkan oleh Shaklee dikawal dengan ketat dan dikawal sejak mula ianya ditanam, dituai hinggalah diproses. Dengan ini segala zat dan asid amino di dalam kacang soya akan terpelihara dan semua zat dan khasiat soya ini dapat diserap oleh sel dan menjadikannya sel yang sihat.

Ini adalah sebab mengapa ESP Shaklee UNIK berbanding produk soya lain dipasaran.

TAHUKAH ANDA ?

Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.


SHAKLEE ENERGIZING SOY PROTEIN

Ini adalah makanan utama dalam program Shaklee. Amat penting dalam diet harian kita. Ia merupakan minuman berkhasiat, sumber lengkap protein secara biologi yang bermutu paling tinggi yang dihasilkan dari kacang soya. Ia memberi tenaga yang berpanjangan dan membaikpulih sel-sel dan tisu-tisu yang rosak.

Soy Protein Shaklee mengandungi 14 gram protein soya semulajadi yang baik pada setiap hidangan. Diproses dengan air (bukan dengan bahan kimia) bagi mengekalkan sumber semula jadi isoflavones seperti genistein dan daidzein.

Soy Protein tidak mengandungi kolesterol dan laktosa. Ia mengandungi semua asid-asid amino yang diperlukan oleh tubuh anda bagi mengekal tisu-tisu yang sihat, termasuk 9 asid amino penting yang tidak dapat dihasilkan oleh tubuh dengan sendirinya. Produk Protein Soya ini adalah sumber-sumber kalsium dan zat besi yang baik. Selain itu ia tidak mengandungi perisa tiruan, pemanis, pewarna dan bahan pengawet.

PROTEIN SOYA SHAKLEE IALAH NON-GMO SOY!

Shaklee hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

Berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.



Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

3 ulasan:

  1. serius byk ilmu dpt dr entry ni
    kekurangan protein blh menyebankan ekzema ye.
    tenkiu umi berkongsi

    BalasPadam
  2. ESP memang sangat diperlukan sama ada lelaki atau perempuan

    BalasPadam
  3. ESP memang sangat diperlukan sama ada lelaki atau perempuan

    BalasPadam