Sindrom Carpal Tunnel : Kenapa Saya Selalu Kebas-Kebas?


Masalah kebas boleh terjadi di mana-mana bahagian badan. Kebiasaannya kebas akan terjadi di bahagian tangan,jari dan kaki. Masalah tangan kebas berpunca daripada pelbagai faktor dan boleh menjadi antara tanda-tanda penyakit kronik.

Tanda-Tanda Tangan Kebas
====================
  • Anda akan kerap berasa kebas pada bahagian tangan dan jari-jari tangan terutamanya ibu jari, jari telunjuk, jari hantu dan jari manis tapi tidak pada jari kelingking.
  • Tangan kebas akan kerap terjadi apabila anda sedang memandu, memegang objek seperti suratkhabar, telefon, jarum dan ketika bangun dari tidur.
  • Rasa tangan kebas akan hilang setelah anda goyangkan atau urut tangan tetapi rasa kebas tetap akan datang kembali.
  • Pesakit akan rasa kesakitan bermula pada sendi pergelangan tangan hingga ke bahagian atas lengan, bahu atau bahagian tapak tangan dan jari, terutamanya selepas anda menggunakan tangan tanpa henti atau menggunakannya dengan kuat.
  • Tangan kebas boleh melemahkan tangan dan kadangkala objek yang anda pegang mudah terjatuh.

7 Punca Tangan Kebas
================
  1. Penggunaan tangan yang berlebihan seperti kerja menaip.
  2. Mengendali jentera berat atau mesin yang bergetar secara berterusan di kilang.
  3. Penyakit lain yang disebabkan oleh gangguan hormon seperti diabetes, tiroid, monopaus dan juga mungkin disebabkan oleh takungan cecair dalam tubuh badan wanita hamil.
  4. Pergelangan tangan yang pernah cedera.
  5. Faktor jantina. Wanita berisiko 10 kali ganda lebih tinggi berbanding lelaki.
  6. Faktor umur. Biasanya mudah berlaku kepada mereka yang berusia 40 tahun ke atas.
  7. Kebiasaannya pergelangan tangan seseorang akan berada dalam keadaan bengkok ke dalam semasa kita tidur, dan ini akan menyebabkan tekanan pada saraf bertambah serius.

Cara Mencegah & Merawat Kebas Tangan
===============================
  • Lebihkan masa rehat untuk tangan.
  • Suntikan anti-radang. Suntikan akan diberi untuk kurangkan bengkak dan rasa sakit.
  • Pemakaian ‘night splint’ iaitu sejenis orthosis daripada jenis thermoplastic bagi mengelakkan pengelangan tangan daripada terbengkok secara tidak sedar semasa pesakit tidur
  • Pesakit juga akan dinasihatkan supaya menjalani rawatan fisioterapi bagi mengurangkan radang atau kebengkakan di kawasan yang terlibat.
  • Pembedahan mungkin perlu dilakukan apabila splinting dan fisioterapi tidak berjaya atau terdapat ketumbuhan di dalam pergelangan tangan pesakit.
  • Pembedahan kecil. Hirisan kecil sepanjang 3 cm di ligamen carpal di pergelangan tangan untuk mengurangkan tekanan.
  • Kaedah endoskopik di mana pembedahan dilakukan dengan menggunakan alat endoskopi dan kamera. Ia hanya melibatkan 2 atau 3 luka kecil bersaiz 1 cm bagi membebaskan saraf ini. Namun, ia hanya dilakukan di pusat perubatan tertentu sahaja di Malaysia.

Antara produk Shaklee untuk pesakit kebas adalah
B Complex - kebas pada anggota badan merupakan tanda badan kita kekurangan vitamin B12. Jadi, pengambilan vitamin B Complex amat sesuai kerana mengandungi 8 jenis vitamin B termasuk vitamin B12. B Complex Shaklee merupakan kumpulan vitamin B yang paling lengkap. Dan yang paling penting ianya bukan diperbuat daripada tar jalan raya seperti vitamin B Complex sintetik yang banyak terdapat di pasaran.

2. Omega Guard - Minyak ikan berfungsi sebagai anti radang pada sendi dan saraf. Rasa kebas juga boleh disebabkan oleh masalah sistem saraf yang lemah. Ia juga berfungsi untuk melancarkan aliran darah ke seluruh badan. Omega Guard Shaklee adalah bebas daripada logam berat kerana telah melalui proses penyulingan yang ketat dan terkawal. Minyak ikan Shaklee diekstrak daripada isi ikan dan bukannya daripada hati (liver). Hati adalah tempat pemprosesan segala bahan kimia yang masuk ke dalam badan. Jadi, ia kurang sesuai untuk dijadikan sumber minyak ikan yang selamat.

3. Ostematrix - Sangat berkesan untuk membantu proses pengecutan pada otot dan saraf dengan sempurna supaya tekanan darah dapat berjalan dengan lebih lancar. Turut membantu penyerapan kalsium ke dalam badan dan memperkuatkan tulang dan gigi.

Selain daripada itu gabungan set ini ia mampu mengatasi stress, mengurangkan masalah darah tinggi, membantu tidur yang lebih lena, mengurangkan lenguh-lenguh pada badan, mendapat kulit yang lebih cantik, serta mengelakkan masalah sembelit yang dialami.

Apa kata para pengguna?
==================

Pn Lia mengalami kebas tangan selepas bersalin. Menurutnya, ibunya juga mengalami keadaan yang sama. Ditambah dengan waktu bekerja di sebelah petang sebagai guru, beliau sentiasa kepenatan. Pn Lia mula mengambil OsteMatrix seminggu yang lepas dan beliau sangat menyukainya kerana rasa kebas di tangan semakin berkurang. Rasa penat juga sudah tidak seteruk sebelum mengambil OsteMatrix.
Beliau bercerita yang ibunya juga mengambil Shaklee satu masa dahulu. untuk masalah tangan kebas. Ketika itu Shaklee OsteMatrix masih dikenali dengan nama Calcium Magnesium. Satu perkara yang menarik tentang pil kalsium Shaklee adalah ianya cepat larut di dalam mulut jika anda lambat menelannya.




Berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.



Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

3 ulasan:

  1. oh terima kasih infonya.... saya pun ada masalah yg sama juga.... kena berubat nih

    BalasPadam
  2. saya memang ada kena kebas2 ni...tetapi tak pernah pun nak tahu kenapa. saya pulak memang tengah mengamalkan B-complex sebab nak senang serap Vitamin C, then amik Ostematrix sebab mudah nak bangun tidur dan omega guard sebab nak kurus. Tak sangka pulak, semua yang saya amik tu ada adalah BONUS utk saya. Sebab boleh dikatakan saya tak de merasa kebas-kebas ni lagi..Alhamdulillah.

    BalasPadam
  3. Terima kasih atas info. Saya sering kali kebas sebabb itu saya cari info...saya dah makan omega guard.cuma perlu tambah bcom dan oste je...

    BalasPadam