Apakah Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung?

Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung
Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung
Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung | Resdung adalah perkataan yang digunakan untuk menggambarkan pelbagai penyakit hidung. Salah satu punca gejala resdung adalah akibat jangkitan bakteria keatas hidung dan rongga disekelilingnya.

Dianggarkan hampir 25% penduduk negara ini mengalami penyakit resdung yang serius. Diantara tanda-tanda resdung ialah gatal-gatal, hidung berhigus atau tersumbat, sakit kepala terutama di dahi dan pipi, kelumumur yang berterusan walaupun bermacam syampu dan ubat telah digunakan.

Penyakit resdung juga dikenali 'sinusitis'. Ramai yang tidak memandang serius tentang penyakit ini tapi sebenarnya boleh mendatangkan bahaya kepada penghidapnya. Untuk kanak-kanak, ia boleh sebabkan jangkitan sellulitis dan merah pada bahagian mata. Akhirnya boleh menyebabkan buta.

Bila Umi cuba Alfalfa Complex untuk milk booster semasa berpantang, Umi tak sangka Alfalfa ni pun boleh digunakan untuk masalah resdung. Selepas konsisten amalkan Alfalfa, Umi perasan jugak bila makan belacan atau seafood, takda dah masalah gatal-gatal muka, bengkak
muka, bersin, gatal hidung dan mata. Bila gugel, baru tahu Alfalfa ni bermanfaat untuk resdung.

Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung
Fungsi dan Manfaat Alfalfa Untuk Pesakit Resdung

Bagaimana Alfalfa Membantu Masalah Resdung?

Congestion of the sinuses, nasal passages and lungs is usually caused by infections, seasonal allergies or allergic reactions to food, or it's the result of tissue damage from toxin exposure, according to “Harrison's Principles of Internal Medicine.” The main symptoms of congestion -- fluid buildup and mucus secretion -- are caused by the overproduction and release of histamine, which dilates blood and lymph vessels and leads to secretion of mucus from goblet cells within mucus membranes. The seeds and sprouts of alfalfa contain plant compounds that display antihistamine properties and have a soothing effect on irritated mucus membranes. Furthermore, the antimicrobial properties of alfalfa leaves may be helpful in combating sinus congestion caused by bacteria or by a viral or fungal infection. - http://www.livestrong.com/article/556823-alfalfa-for-congestion/

Alfalfa mempunyai kelebihan dalam mengurangkan keradangan sakit itu sendiri. Ianya kaya dengan sumber klorofil dan juga membantu mengurangkan keradangan terutama akibat dari resdung, allergy & eczema serta gegata (hives). *

Selain Alfalfa untuk resdung, Vitamin C dan Vitamin B juga digalakkan diambil oleh pesakit resdung.
Vitamin C

Bagi mereka yang menghidap allergy, sel dalam badan akan mengeluarkan sejenis bahan kimia yang dipanggil "histamine". "Histamine" akan menyebabkan ruam, bersin, gatal dan juga penyakit allergy yang lain.

Bagi merawatnya, "anti-Histamine" akan digunakan sebagai rawatan asas bagi menyelesaikan masalah ini. Vitamin C bertindak sebagai anti-histamine, tanpa kita perlu mengalami side effect dari pengambilan dadah anti-histamine.

Vitamin C juga membantu menstabilkan pengeluaran histamine dalam tubuh badan, membantu mencegah penyempitan tiub bronkiol (salur pernafasan), meningkatkan fungsi sistem pertahanan badan (immune system) dan meningkatkan penyembuhan tisu badan.

Vitamin B pula bertindak meningkat kan proses penyembuhan dan antioksidan yang baik. Sangat penting untuk meningkatkan antibodi tubuh badan kita. Vitamin B juga bertindak sebagai penenang dan penstabil hormon. Vitamin B6 dam B Complex Shaklee penting untuk pemuliharaan selaput lendir (mengelakkannya daripada mengganggu ruang pernafasan)






Nak dapatkan produk Shaklee?


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan