Adakah Najis Anda Sihat atau Sebaliknya?!


Tahukah anda, najis kita sebenarnye boleh memberi ‘clue’ tentang tahap kesihatan kita? Jika selama ini anda tidak menitikberatkan mengenai najis, sekarang adalah masa untuk anda berubah dan bertindak untuk meningkatkan tahap kesihatan anda.

Antara Ciri-ciri najis yang sihat adalah
a) Bewarna perang dan kuning
b) Tidak berbau
c) Berbentuk seperti pisang, berdiameter kurang lebih 3cm, pnjang 6cm
d) kekerasannya biasanya mengandungi :
-75% - 80% kelembapan
-90% najis berair
-70% najis keras
e) kuantiti lebih kurang satu kilogram.

Kajian mendapati apabila toksin dari najis lebih dari 3 hari, dan apabila diambil dan di suntik ke dalam tubuh tikus, ia akan membunuh tikus tersebut sekelip mata sahaja.

Ciri najis yang menunjukkan mempunyai masalah kesihatan:
a) najis berwarna kehitaman dan tenggelam di dalam air. Ia menunjukankan kurang pengambilan serat.
b) Najis berbentuk tahi kambing. Ia menunjukakn badan sangat kekurangan serat.
c) Najis bercampur darah. perlu mendapatkan pemereksaan untuk barah usus.


90% daripada jenis penyakit adalah berkaitan degan usus kotor. Najis yang tersimpan terlalu lama itu akan melekat di sepanjang dinding usus besar korang. Lama kelamaan, najis pada dingding usus tersebut semakin menebal dan menyebabkan laluan semakin sempit.


Perkumuhan (pembuangan najis) ni penting untuk menyingkirkan toksin2 dalam badan. Bayangkan kalau beberapa hari kita tak ‘membuang’, berapa banyak asid terkumpul dalam badan sampai kepala rasa pening, tekak loya, perut pun tak sedap.

Banyakkan pengambilan air bersih (sebaiknya yang beralkali). Juga makan makanan berkhasiat, kaya fiber & serat. Avoid Fast Food! 1 pack fries mengandungi lebih kurang 1 cawan minyak. 1 gelas minuman berkarbonat = 16 sudu gula.

Pengambilan supplement dapat membantu proses detoksifikasi (buang toksin melalui perpeluhan, pembuangan air kecil & besar) & “nutrien absorption” atau penyerapan nutrien dengan lebih baik.

Bila susuk tubuh kita beralkali, kita ambil supplement apa pun akan lagi cepat nampak kesan sebab penyerapan nya optimum. Memang awet muda! Cuba bayangkan kalau usus kita penuh dengan bakteria jahat, banyak toksin. Jadi kalau kita makan berkotak-kotak collagen pun, kulit still bermasalah, kusam, sebab dalamannya tak bersih.


Produk Alkali yang sudah dibuktikan adalah produk Alfalfa.

Alfalfa kaya dengan vitamin, mineral dan nutrien2 lain yang memainkan peranan penting dalam pertumbuhan dan kekuatan tulang serta memelihara kesihatan tubuh badan kita. Antara kandungan alfalfa termasuklah protein dan vitamin A, vitamin B1, vitamin B6, vitamin C, vitamin E, vitamin K, vitamin U, etc. Selain daripada itu, ia mengandungi kalsium, potassium, carotene, iron dan zinc.

Secara umumnya, alfalfa boleh :-

  1. Mengawal masalah buah pinggang, mengurangkan fluid retention dan bengkak.
  2. Mengawal gangguan autoimun
  3. Memulihkan artritis
  4. Memberi khasiat kepada sistem pencernaan, tulang rangka, kelenjar, dan pundi kencing
  5. Membersihkan darah, hati dan usus
  6. Merendahkan paras kolesterol
  7. Mengelakkan strok
  8. Memulihkan batuk kokol - http://www.homeremediesweb.com/

Alfalfa digelar dengan pelbagai nama :-

  • Nature’s Anti – inflammatory
  • Nature’s Digestive Aid
  • Nature’s Diuretic
  • Nature’s Antihistamine
  • Nature’s Blood Purifier
  • King of the Plant World
  • Father of All Foods


Akar alfalfa ialah “pelombong” semulajadi. Akar alfalfa matang boleh mencecah kedalaman sehingga 20 – 30 kaki untuk “melombong” semua nutrisi daripada tanah. Daun alfalfa bertindak sebagai “pusat penyimpanan” untuk nutrien2 ini.

Mana nak cari produk Alfalfa? Tak perlu susah-susah nak cari. Shaklee Alfalfa Complex kan hado!

Kenapa harus pilih Alfalfa Complex Shaklee? Ini kerana Alfalfa Complex Shaklee telah melalui lima kaedah kawalan kualiti penting iaitu :-

1. Penanaman secara organik : Hampir kesemua tanaman alfalfa yang lain disembur dengan bahan kimia toksik untuk mengawal pembiakan rumpai dan haiwan perosak. Shaklee pula hanya menggunakan alfalfa yang ditanam secara organik daripada kawasan Antelope Valley, California.

2. Kandungan Klorofil yang paling Tinggi : Untuk mendapatkan kandungan klorofil yang paling tinggi pada daun alfalfa, penuaian hendaklah dilakukan pada tahap kematangan puncak. (peak maturity). Shaklee hanya membuat penuaian pada tahap ini.

3. Tumbuhan Matang Sahaja : Kebanyakan minuman kesihatan “hijau” dibuat daripada daun-daun hijau tumbuhan muda. Kepekatan nutrien bagi tumbuhan yang tidak berakar dalam dan muda adalah kurang daripada sebaliknya. Shaklee hanya menggunakan tumbuhan alfalfa matang berusia 5-7 tahun.

4. Daun sahaja (Bukan batang dan tangkai) : Setelah alfalfa dituai dan dikeringkan, daun2 akan diasingkan daripada tangkai dan batang alfalfa yang tidak diperlukan. Shaklee hanya menggunakan daun2 yang padat dengan nutrien yang akan dikisar menjadi tepung berwarna hijau yang kemudiannya dibentuk kepada tablet.

5. Cold Process : Sekiranya proses penuaian, pengeringan dan pentabletan dilakukan secara berhati-hati dan dengan suhu yang tidak tinggi, tablet tersebut tidak akan hanya mengandungi pelbagai nutrien, tetapi juga akan kaya dengan enzim tumbuhan perlu, yang merupakan pemangkin organik yang menjaga keseimbangan bahan kimia dalam badan kita. Untuk melindungi enzim tumbuhan ini, Shaklee MENJAMIN semua proses dijalankan dengan suhu rendah.

Kebaikan Tablet Shaklee Alfalfa Complex

5 tablet = 1 sudu teh Serbuk Daun Alfalfa
15 tablet = 1 sudu makan Serbuk Daun Alfalfa

1. Anti-keradangan : Saponins, klorofil dan pelbagai mineral di dalam alfalfa membantu untuk mengurangkan keradangan di mana-mana bahagian tubuh badan.

2. Bantuan Pencernaan : Alfalfa mengandungi banyak enzim (pase, amylase, protase, coagulase, emulsin, invertase, peroxidase, pectinaze, and cellulase) yang terlibat dalam pencernaan protein, lemak dan kanji. Kekurangan enzim ialah merupakan salah satu punca utama senak, angin dalam perut dan ketidak selesaan abdominal yang lain. Kealkalian semulajadi alfalfa akan menggantikan antacid.

3. Diuretik Semulajadi : Kandungan mineral yang tinggi membantu untuk mengawal keseimbangan air di dalam badan.

4. Melegakan Rasa Sakit : Ramai penghidap artritis reumatoid, gout dan reumatism mengalami kelegaan kerana alfalfa membantu untuk mengatur keseimbangan asid/alkali di dalam badan. Ia membantu untuk melarutkan asid urik supaya ia dapat melalui buah pinggang untuk dibuang. Asid urik yang terlalu banyak pada sendi mengakibatkan keradangan dan kesakitan. Alfalfa mengandungi anti-stiffness factor yang dapat melegakan sendi-sendi yang keras/kaku.

5. Kebaikan untuk Buah Pinggang dan Pundi Kencing : Alfalfa meningkatkan simpanan alkali di dalam badan. Ia sangat baik terutama sekali untuk buah pinggang dan pundi kencing kerana ia menjadikan air kencing kurang berasid, menyebabkan kurang kerengsaan pada saluran kencing. Secara purata, sayur-sayuran adalah 1-10 unit alkali. Alfalfa pula adalah 130 unit alkali. Ia meningkatkan kadar penapisan buah pinggang.

6. Kesan Anti-histamin : Keseimbangan mineral dan enzim di dalam alfalfa memberikan kelegaan semulajadi kepada mereka yang mempunyai alahan atau masalah sinus.

7. Pembersih Darah / Pembuang Toksin : Klorofil yang banyak pada alfalfa amat dikenali sebagai pembersih tubuh badan, melawan jangkitan dan pewangi badan semula jadi. Ramai yang menyatakan bahawa ia dapat mengurangkan bau badan, nafas dan kaki.

8. Melegakan Ulser Perut : Alfalfa mengandungi Vitamin U yang dikatakan dapat memulihkan ulser perut.

9. Meningkatkan Kesihatan Mukosa Kulit (Termasuk kecacatan kulit [Blemishes]) : Alfalfa mengandungi Vitamin A yang penting untuk membina kulit sihat sama ada dalaman atau luaran. Disebabkan oleh keupayaan membersihnya, ia mempunyai sedikit kesan antibiotik kepada bakteria patogenik, dan membantu mengurangkan kecacatan kulit (blemishes). Membran mukus seperti lapisan pada tekak, hidung, perut dan usus juga ditambahbaik.

10. Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi : Alfalfa menyediakan magnesium dan potassium yang dapat menenangkan otot2 arterial dan dapat memberikan kebaikan kepada mereka yang mengalami tekanan darah tinggi. - http://goodandgreen.ca/

Tablet Shaklee Alfalfa Complex juga boleh dihancurkan dan dibancuh bersama air sebagai minuman herba semulajadi.






 1 botol 330 biji hanya RM 53.00 sahaja manakala 700 biji hanya RM 97.50

Siapa yang perlukan Alfalfa?



Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah jika ingin mencuba Alfalfa Complex.



Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan