Tips Bangun Tanpa Cepat Naik Angin!


Selalunya kita akan mengambil sedikit masa untuk betul-betul sedar selepas bangun dari tidur dan sepanjang tempoh itu, kebanyakan daripada kita tidak mempunyai mood untuk bercakap dengan orang lain dan juga lebih cepat “naik angin”.

Menurut Dr. Allison G. Harvey, profesor psikologi di Universiti California, Berkeley, simptom ini dikaitkan dengan “sleep inertia” iaitu tempoh peralihan kepeningan yang biasanya berlaku dalam tempoh 15- 20 minit atau lebih selepas baru bangun tidur .

Tempoh sleep inerta seseorang juga berbeza beza. Proses untuk betul-betul bangun dan sedar ini sebenarnya mengambil tempoh masa yang agak lama, malah lebih perlahan daripada proses untuk menyalakan lampu selepas suis dipetik.

Perasaan seperti ini juga tidak semestinya berpunca daripada kekurangan tidur atau tidur yang tidak berkualiti sahaja. Sikap lekas marah pada pagi hari ini juga boleh dikaitkan dengan rehat yang tidak mencukupi, keletihan dan hari yang tidak baik .

Menurut Dr. Alice D. Domar, Pengarah Eksekutif Domar Center for Mind/Body Health pula, jika gejala seperti ini hanya berlaku ketika hari Isnin hingga Jumaat, ia mungkin berpunca kerana anda tidak mendapat tidur yang cukup dan terpaksa bangun untuk pergi ke pejabat.

Selain itu, rutin harian yang berubah ( berehat pada Sabtu dan Ahad) mungkin meyebabkan pagi Isnin menjadi begitu ” berat” bagi kebanyakan orang. (wanista.com)

Tips untuk mengurangkan tempoh sleep inertia juga boleh dikurangkan dengan pengambilan sumber susu dalam bentuk tablet iaitu Ostematrix, multivitamin Vitalea dan juga B-Complex yang lengkap dengan 8 jenis sumber vitamin B.


1. Kalsium dengan Vitamin D (Ostematrix)

Kalsium bukan sahaja penting untuk kesihatan tulang dan tumbesaran tetapi kajian juga mendapati kekurangan kalsium turut meningkatkan kecenderungan kekejangan otot dan saraf. Ia turut penting untuk merehatkan otot yang mungkin dapat membantu anda tidur dengan lebih baik (diambil sebelum tidur).

Gabungan kalsium dengan mineral lain seperti vitamin D, magnesium dan zink pula akan meningkatkan penyerapannya dan memberi kesan sinergistik kepada kesihatan tubuh secara umum.

2. Multivitamin (Vitalea)

Suplemen lain yang boleh ditambah dalam diet harian anda adalah seperti Spirulina yang kaya dengan pelbagai vitamin dan nutrien yang diperlukan tubuh, termasuk untuk kecergasan.

3. B-Complexs

Bagi mereka yang sering keletihan, mereka boleh mengamalkan pengambilan suplemen vitamin B kompleks setiap hari. Kumpulan vitamin B seperti B2, B6, Biotin dan inositol merupakan vitamin yang larut air dan mudah disingkirkan daripada tubuh.

Oleh itu, nutrien ini perlu digantikan secara berterusan. Kumpulan vitamin B ini diperlukan untuk pelbagai fungsi seperti untuk kesihatan saraf dan perlindungan hati. Vitamin B kompleks juga sangat diperlukan di saat-saat penting seperti ketika stres termasuk juga bagi mereka yang sering sibuk bekerja.

================================================
BAGAIMANA NAK ORDER SUPPLEMEN TIDUR NYENYAK?
================================================

Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan. 



Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Bagi yg tidak memliki debit kad tersebut, boleh hubungi saya di

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan: