Minyak ikan untuk pesakit buasir?!

Saya akui perkara paling saya benci setiap pagi ketika membuang najis adalah buasir. Kena meneran dengan kuat malah sampai menangis-nangis. Jangan ingat budak kecik ja yang membuang najis sampai menangis tau. Kita yang dewasa ni pun boleh merana akibat buasir.







Buasir ni ada 2 jenis.

Buasir dalaman
Lazimnya, buasir ini tidak terasa sakit dan gatal kerana ia terletak jauh ke dalam rektum. Buasir dalaman tidak merbahaya tetapi meneran dan gangguan dari laluan najis semasa membuang air besar boleh mencederakan permukaan buasir yang getas dan menyebabkannya berdarah. Anda akan terlihat titisan darah yang berwarna merah cerah pada kertas tisu atau di mangkuk tandas. Jika keadaan ini berlaku anda perlu mendapat bantuan perubatan, kerana darah tersebut mungkin datang dari sumber lain seperti ketumbuhan atau kanser kolorektum.

Buasir Luaran
Buasir jenis inilah yang selalu kita dengar mengakibatkan gejala-gejala seperti sakit, pedih dan gatal di dubur. Jika buasir ini tersepit (bekalan darah akan terputus), bekuan darah akan terjadi di dalamnya menyebabkan ia terasa amat sakit. Gejala-gejala beginilah yang menyebabkan buasir jenis ini memerlukan perhatian dan rawatan perubatan. Apabila sahaja salur darah vena rektum teregang atau memberi dan terjadinya buasir adalah sukar untuk ia dibuang atau ditanggalkan sepenuhnya. Buasir ini akan berulang kembali walaupun dengan tekanan atau bebanan yang lebih ringan berbanding dengan yang dahulunya.


Simptom-simptom penyakit buasir ialah :

  • Rasa sakit yang berdenyut-denyut.· Pendarahan berlaku selepas dan sebelum membuang air besar.·
  • Darah menitis dan tersembur keluar dari saluran dubur.· Dalam tempoh pendarahan ini, pesakit itu boleh mengalami kekurangan darah.
  • Ada yang tidak mengalami pendarahan, tetapi dikenali sebagai pembengkakan dubur.
  • Bengkak ini keluar selepas membuang najis. Kadangkala untuk tempoh sementara, kurang sakit tetapi ada rasa gatal-gatal.



Tapi Alhamdulillah saya berjaya mengatasi masalah sembelit ni dengan vitamin Shaklee. Mulanya saya ambil OmegaGuard, Ostematrix dan Zinc Complex ni masa berpantang anak kembar. OmegaGuard untuk bakar lemak dan kuruskan badan. Ostematrix untuk sumber kalsium saya ketika menyusukan anak. Zinc Complex ni untuk sembuhkan luka bersalin saya. Tapi manfaat lain yang saya dapat adalah TAKDA BUASIR!!



OSTEMATRIX : bantu mengurangkan sembelit dan melancarkan pembuangan air besar serta memberi keselesaan kepada anda apabila mengalami luka di bahagian dubur. 1botol 120biji caplets RM 61.00







OMEGA GUARD : Baik untuk sendi dan otot. Pesakit buasir akan mengalami kesakitan akibat daripada tekanan otot dubur ke atas bengkak tersebut sehingga menyebabkan proses pembuangan air besar menjadi amat perit. Jadi, Omega membantu untuk mengecutkan otot yang bengkak tersebut. 1botol 90biji RM 136.00








ZINC COMPLEX : Disarankan kepada pesakit buasir yang tahapnya lebih tinggi seperti keluar najis bersama darah dan membuang air besar dengan rasa yang sangat perit. zinc complex membantu menyembuhkan luka di bahagian dalam dubur dengan lebih cepat. 1botol 120biji RM 33.00





Berminat? Untuk Info dan Order :

Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

2 ulasan:

  1. masa kecil dahulu pernah kena sembelit.. alhamdulillah sekarang sudah ok..

    BalasPadam
  2. Produk berasas minyak ikan nie memang bagus utk sembelit...

    BalasPadam