20 makanan kaya kalsium; jika anda tak suka susu


Bila sebut kalsium, kita akan terbayangkan susu, produk tenusu dan sebagainya. Ada yang alergik susu, tak boleh nak minum susu langsung, ada yang benci terus kat susu. Sedangkan sumber kalsium tu ada banyak, bukan hanya susu semata-mata.

19  Sumber Makanan yang Mengandungi Kalsium yang Tinggi :

1. Keju
Keju merupakan makanan yang bahan dasarnya adalah susu. Keju memiliki hampir semua kandungan nutrisi pada susu seperti protein, vitamin, mineral, kalsium, fosforus, lemak dan kolesterol. Namun ingat susu juga akan menyebabkan ganguan kesihatan jika diambil secara berlebihan.
2. Yogurt
Yogurt, adalah susu yang dibuat melalui fermentasi bakteria. Yogurt boleh dibuat dari apa saja jenis susu termasuk susu kacang soya. Namun kebanyakan yogurt sendiri dibuat dari susu sapi. Yogurt juga merupakan makanan tinggi kalsium kerana bahan dasar susu yang sudah pasti memiliki sebahagian besar kandungan gizi susu.
3. Sayuran Hijau
Siapa sangka ternyata dalam sayuran pun terdapat kandungan kalsium yang tinggi dan kia dapat manfaatkan untuk memenuhi keperluan kalsium. Sayuran yang mengandungi kalsium tinggi iaitu brokoli dan bayam.
4. Kacang soya
Tahukah anda, kacang soya juga mengandungi kalsium yang cukup tinggi. Jika satu cawan kacang soya direbus tanpa dicampuri garam, maka akan menghasilkan 261 mg kalsium. Selain itu, ada juga olahan dari kacang soya yang juga bermanfaat, iaitu susu soya.
5. Ikan Salmon
Ikan salmon kaya dengan lemak sihat dan juga protein. Selain itu 3 auns salmon mengandungi kandungan kalsium yang tinggi iaitu 181 mg kalsium.
6. Buah-buahan Kering
Buah-buahan kering dapat memenuhi keperluan kalsium yang diperlukan tubuh. Buah kering menawarkan 135 mg kalsium untuk 5 jenis buah kering.
7. Kacang Putih
Kacang putih memiliki kandungan kalsium yang cukup tinggi. Di dalam 100 gram kacang putih terdapat 442 mg kalsium. Kacang putih termasuk ke dalam kategori kacang dengan kandungan kalsium yang tinggi. Pada umumnya kacang putih memiliki kandungan kalsium sebanyak 175 mg / hidangan.
8. Lobak
Sayuran yang biasa dimasak di dalam sup sayur ini mengandungi kalsium yang tinggi iaitu sekitar 200 mg / batang. Memakan sup sayur yang dicampur lobak selain memenuhi  keperluan vitamin A juga dapat dijadikan salah satu cara untuk memenuhi keperluan kalsium
9. Biji Wijen
Siapa sangka biji wijen memiliki kandungan kalsium yang tinggi. Dalam 1 auns biji wijen terdapat 280 mg kalsium, jumlah tersebut hampir sama dengan jumlah kalsium dalam 1 gelas susu.
10. Susu soya
Selain soya, susu soya juga kaya akan kalsium iaitu sekitar 300 mg kalsium, jika dihidangkan tanpa dicampur dengan makanan lain.
11. Jeruk
Buah yang satu ini sudah tentu tidak asing bagi kita. Jeruk boleh ditemui dihampir setiap tempat. Selain memiliki kandungan vitamin C, jeruk juga memiliki kandungan kalsium sebanyak 60 mg
12.Oatmeal
Oatmeal merupakan makanan yang baik bagi jantung, kaya dengan serat dan mengandungi karbohidrat. Selain itu oatmeal juga mengandungi kalsium yang cukup tinggi, dalam 1 mangkuk oatmeal mengandung 105 mg kalsium.
13. Ikan Sardin
Sardin merupakan hasil olahan dari ikan laut yang ditinkan dapat memenuhi 33 % kalsium yang diperlukan tubuh. Ambillah ikan sardin minima 1 minggu 1 kali.
14. Tofu
Tofu adalah makanan yang dibuat dari endapan soya yang difermentasikan, sama juga dengan tauhu. Tofu ini biasanya dipanggil tauhu versi jepun. Tofu sendiri lebih sedap dan kurang tahan terhadap pengolahan. Kerana kandungan kalsiumnya yang tinggi, tofu sendiri dicadangkan sebagai makanan pengganti susu.
15. Kale
Merupakan sayuran yang termasuk ke dalam jenis kubis atau lebih sering dikenal dengn kol. Dalam setiap 1 cawan kale terkandung 90 mg kalsium. Dengan kata lain 3-5 cawan kale akan lebih bermanfaat daripada 1 gelas susu.
16. Kinoa / quinoa
Kinoa / quinoa merupakan tanaman serealia semu yang selama ini menjadi makanan bagi masyarakat asli Red Indian di Pegunungan Andes, Amerika Selatan. Kinoa disebut serealia semu kerana bijinya bukan dihasilkan dari padi. Daunnya dapat dimakan sebagaimana bayam biji. Biji kinoa sangat ideal sebagai sumber gizi kerana mengandungi karbohidrat dan protein yang tinggi. Jika dimasak, 1 cawan kinoa memberikan 60-100 mg kalsium.
17. Brokoli
Brokoli merupakan sayuran yang termasuk dalam jenis kubis. Brokoli bermanfaat bagi kesihatan bahkan dapat dikatakan bahawa brokoli merupakan sayuran dengan kandungan kalsium tertinggi iaitu 180 mg.
18. Kacang Almond
Kacang almon yang biasa digunakan sebagai makanan adalah kaya dengan vitamin E. Selain itu kacang almond juga mengandungi 70-80 mg kalsium.
19. Pisang
Pisang adalah jenis buah-buahan yang sudah tidak asing lagi bagi kita. Kerana pisang terdapat dihampir semua tempat. Pisang kaya mineral seperti kalium, magnesium, fosforus, besi, dan kalsium.
20. Ostematrix
Supplemen kalsium yang dilengkapi dengan gabungan magnesium dan vitamin D untuk kesan penyerapan kalsium ke dalam tulang yang lebih optimum. 4biji tablet OsteMatrix bersamaan 1,000mg kalsium, cukup untuk sumber harian yang diperlukan oleh tubuh.

Sumber gambar utama Merinas Scraps

Anda berminat untuk mencuba? Boleh klik button di bawah untuk membuat pesanan.

 Kalsium

Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059 Instagram : kulit_cantik_sihat_semulajadi
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

7 ulasan:

  1. bagus perkongsian ini.. semua makanan di atas kaya kalsium.. aizasuka makan semuanya.. susu pun aizasuka minum..

    BalasPadam
  2. Osematrix nih disyorkan doc x?..

    BalasPadam
    Balasan
    1. ostematrix ni kajian nya dilakukan oleh seorang doktor. malah shaklee itu sendiri adalah datangnya daripada nama doktor forrest c shaklee

      http://satu-nutrition.com/wp-content/uploads/2012/09/Discover-The-Difference-Ebook.pdf

      Dr Bruce Miller juga mengatakan Pilihlah supplement kalsium yang ada mengandungi Vitamin D dan Magnesium untuk penyerapan yang sempurna. Magnesium sangat berguna dalam mencegah kalsifikasi di buah pinggang, pundi kencing dan sendi.

      Dr. Bruce Miller started the HealthQuest Newsletter 29 years ago, to support the Shaklee field with clinical research-based information to share with their clients.

      Dr. Miller received his doctorate with honors from the Baylor University College of Dentistry. Prior to his enrollment at Baylor University, he attended the University of Texas as a nutrition and biochemistry major. There, as a research assistant to Dr. Roger Williams, the discoverer of pantothenic acid, he performed analytical nutrition and genetic studies on several single-celled plant foods.

      After obtaining his doctorate, Dr. Miller attended New York University’s College of Dentistry as a postgraduate student. In this capacity he complemented his earlier studies with clinical, nutrition-oriented research, which focused on nutrition problems of the elderly and the mentally and physically handicapped.

      Further postgraduate studies, conducted after he entered private practice, included tutelage by such noted nutrition authorities as Dr. Linus Pauling, Dr. Emmanual Cheraskin, Dr. Jean Mayer, Dr. Jeffery Bland, Dr. William Castelli, and Nobel Laureate Dr. Michael Brown.

      Dr. Miller is a member of the Linus Pauling Institute of Science and Medicine, a charter member of Dr. Kenneth Cooper’s Aerobics Center, a member of the International Academy of Preventive Medicine, American Dental Association, National Nutritional Foods Association, International College of Applied Nutrition, International Institute of Nutritional Dentistry, founder of the Diet Analysis Center, and a consultant to the American Running and Fitness Association.

      Dr. Miller is a Certified Nutrition Specialist and a member of the American College of Nutrition. He is the author of numerous booklets on nutrition and has written and produced a number of videotapes. Dr. Miller practiced nutritionally oriented dentistry in Dallas, Texas. In January 1983 he gave up his practice to concentrate on researching, consulting, and writing. Dr. Miller also has found the time to conduct numerous seminars in nutrition for thousands of Americans so that he can share the knowledge gained from nearly 30 years involvement with nutrition as ongoing student, teacher, consultant, and researcher. He was a featured speaker at the Shaklee Science Symposium in 2003 and 2004.

      http://healthquestnewsletter.com/Founder.html

      Padam
  3. Zumal pun tak suka susu nasib ada sumber kalsium dalam makanan lain...

    BalasPadam
  4. Masalah tulang hancur akibat kemalangan boleh ke anak sy mngambil sayuran hijau spt bayam kangkong. Setakat ini sy bg mkn sawi je. Mintak pencerahan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh ambil sayuran hijau. cuma saya risau jika bayam dan kangkong tu termasuk dalam kategori sayuran sejuk. nanti sakit urat pulak :)

      Padam