GLA; asid lemak untuk kesihatan tubuh badan


Di dalam tubuh kita, asid gamma-linolenik (GLA) digunakan untuk menghasilkan prostaglandin (hormon seperti bahan-bahan yang membantu untuk mengawal selia sistem imun). Ia diklasifikasikan sebagai asid lemak omega-6.

Penyelidikan pada tahun 1980-an menjumpai bahan yang menyerupai hormon dipanggil prostaglandins yang memainkan peranan di dalam kebanyakan proses tubuh badan. Prostaglandins memainkan peranan di dalam kontraksi otot yang sempurna, mengawal keradangan dan suhu badan serta di dalam fungsi badan yang lain. GLA telah diketahui boleh menjadi pencetus untuk prostaglandins, jadi sebab tu lah GLA ni boleh membantu untuk mengatasi masalah tubuh badan manusia.

Prostaglandin dipercayai terlibat dalam peraturan sistem imun.

Walaupun badan manusia secara amnya boleh menukar sumber minyak sayuran asid linoleik (ALA) kepada GLA namun adalah dipercayai bahawa individu yang mempunyai diabetes atau alahan kulit tidak akan menghasilkan cukup GLA dari asid linoleic (ALA) dan oleh itu boleh mendapat manfaat daripada mengambil GLA tambahan.

GLA dipercayai boleh membantu untuk individu yang mengalami kekejangan payudara, alahan kulit, kencing manis, obesiti, artritis reumatoid, penyakit jantung, tekanan darah tinggi, sindrom prahaid, multiple sclerosis, perhatian defisit gangguan hiperaktif (ADHD), dan neurologi masalah yang berkaitan dengan kencing manis.

Asid lemak gamma linolenik asid (GLA) diperlukan untuk kesihatan manusia yang optimum, namun ia jarang ditemui dalam makanan semulajadi, dan saintis mencadangkan mengambil supplemen GLA untuk regimen harian orang dewasa. Selepas memakan asid linolenik (LA) sumber omega-6, badan akan menukarkan asid lemak penting ini kepada GLA, dan badan kemudian menukarkan GLA kepada prostaglandin yang membantu untuk mengawal pelbagai proses badan. Walaupun LA adalah sangat biasa dalam pemakanan hari ini, pelbagai faktor-faktor alam sekitar dan kesihatan boleh menghalang penukaran LA untuk GLA, termasuk diet pemakanan yang tak seimbang, pencemaran, penyakit, penggunaan alkohol, dan pertambahan umur. visionsmartcenter.com

Bagaimana nak pilih supplemen GLA?

1. Sumber GLA adalah daripada

Evening primrose (EPO)
Blackcurrant
Borage oil

Evening Primrose hanya membekalkan 7% - 10% GLA, Blackcurrant 15% - 20% manakala Borage oil 17% - 25%

Di dalam GLA Complex Shaklee, borage seed digunakan di mana mengandungi 2 kali ganda GLA berbanding EPO. Borage juga 3 kali ganda lebih tinggi dari segi bioavailabiliti dan 3 kali ganda lebih berkesan daripada EPO.

2. GLA Complex yang bermaksud bukan sahaja mengandungi borage oil tetapi juga mengandungi minyak sunflower & Vitamin E. Minyak sunflower adalah sumber asid lemak omega-6 manakala Borage oil daripada GLA yang tinggi & mudah untuk diserap ke dalam tubuh badan.

Yang pasti harus dapatkan GLA Complex sempena harga promosi Julai ini!

Call / SMS / WA : 019-4320059 Email : umi.nazrah@gmail.com Add Fb saya : http://www.facebook.com/nazrah untuk chatting secara langsung dengan saya Klik Like di FanPage saya : http://www.facebook.com/cantiksss untuk mendapatkan DISKAUN HEBAT dan INFO PERCUMA Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja. Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

sumber gambar healthkart.com

5 ulasan:

  1. Saya takda semua penyakit di atas,jadi rasanya saya tak perlukan GLA supplement,apa pun info yang menarik dan berguna...

    BalasPadam
  2. hm.. memang berguna info ni

    BalasPadam
  3. fuhh..benda baru nih..

    BalasPadam
  4. wah info yang amat berguna. penting juga tahu perihal kesihatan ni

    BalasPadam
  5. What is the advantages of collagen powder in India?
    Collagen is a very beneficial powder in our health if you are using continues collagen powder so, improve your skin and storing your body and health and researching also told if you are taking collagen powder and automatically increase your body level and etc. International searching also providing collagen powder. International lab also doing same thing and lots of research how to work collagen powder so basically collagen is portion and Accounting to research collagen powder is very healthfully quick response given collage powder in our body in our health there are lots of types of collage powder in available in market like collage powder and collagen drink you can visit website:- skinproject.co.in

    BalasPadam