Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak

Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak
Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak
Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak | Produk ubat di Malaysia perlu berdaftar dengan KKM terlebih dahulu sebelum dipasarkan kepada pengguna.

Produk berdaftar mempunyai nombor pendaftaran MAL (contoh MAL20125467T) dan label keselamatan Hologram pada pembungkusannya.

Untuk dapatkan nombor MAL bukan mudah!
Bayarannya lebih mahal untuk satu jenis produk berkali-kali ganda dari nombor NOT.

Mulai tahun 2008, proses kawalan terhadap produk kosmetik telah bertukar dari Sistem Pendaftaran kepada Sistem NOTIFIKASI. Melalui sistem notifikasi, pihak syarikat perlu membuat notifikasi kepada pihak Biro Pengawalan Farmaseutikal Kebangsaan (BPFK) terlebih dahulu sebelum produk kosmetik tersebut boleh diimport, dikilangkan atau dipasarkan di Malaysia.
Produk kosmetik yang telah dinotifikasi akan diberikan Nombor Notifikasi (NOT) sebagai bukti produk kosmetik tersebut telah bernotifikasi dengan pihak BPFK.

Untuk dapat nombor NOT adalah mudah.
Submit je ingredients, label produk DONE.
Tunggu 2 ke 4 minggu Nombor NOT keluar. Sebab tu ada produk bernombor NOT yang ditarik balik bila KKM buat pantauan sebabnya pada peringkat awal tiada ujian dijalankan.

Tapi berbeza dengan nombor MAL.

NPRA akan jalankan ujian antara 8 ke 10 bulan sebelum nombor MAL dikeluarkan. Ada few test perlu diambil kira. Banyak kertas kerja perlu dihantar untuk penilaian.

Macam mana haliz boleh tahu?
Sebab haliz pernah melalui proses ini masa keluarkan skincare dulu.

PRODUK SHAKLEE ADALAH BERDAFTAR DENGAN KKM

Setiap satu produknya ada nombor MAL.
Bayangkan berapa ratus produk Shaklee dan berapa banyak duit yang dilaburkan untuk memastikan kesemua produknya berdaftar mengikut negara masing-masing.

Haliz berterima-kasih dengan pegawai KKM/NPRA yang amanah, yang mengorbankan masa untuk membaca, mengkaji kertas kajian yang Shaklee hantar demi untuk mendapat pendaftaran KKM untuk setiap produk.
Korang boleh semak dibotol Shaklee ada nombor MAL.

Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak
Produk Shaklee Lulus dan Ada Nombor Sijil Kelulusan KKM Tak

Tahu tak setiap tahun kena renew nombor MAL, kalau tak lulus, nombor MAL akan ditarik balik dan selama produk Shaklee dipasarkan tidak pernah sekalipun nombor MAL ditarik. Bayangkan dah lebih 25 tahun.

Memang masa Shaklee nak apply untuk kemasukan setiap produk baru, kadang-kadang proses tu 6 bulan ke atas dengan paper work yang banyak. Shaklee juga perlu submit papers research yang Shaklee US jalankan untuk sokong produk yang dihasilkan. Dan pihak KKM akan meeting untuk approval. Proses ni berulang kali sehingga company berjaya penuhi segala permintaan KKM. Jadi jangan pertikaikan kuasa KKM atau perlekehkan kuasa KKM. Hormati Kementerian Kesihatan Malaysia.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

11 ulasan:

  1. dapat di gunakan tanpa ada rasa was-was

    BalasPadam
  2. shaklee ni memang membantu masa saya menyusukan bayi, alhamdulillah susu pekat dan meriah dan dapat susukan bayi sampai 2 tahun umurnya

    BalasPadam
  3. Produk bagus.
    Saya juga sering mengkonsumsi vitamin B-complex.

    BalasPadam
  4. shida pernah mkn produk shaklee :)

    salam kenal kak uminazrah :)

    jemput join segmen shida ye :)
    http://www.duniashida.com/2020/06/segmen-bloglist-2020-blog-shida.html

    BalasPadam
  5. produk shaklee halal n selamat diambil. x syak lagi!

    BalasPadam
  6. Shaklee memang best.

    BalasPadam
  7. Ateee... teman nie pun perlu ambil B-Complex with acid folic jugak ke???

    BalasPadam
  8. Produk shaklee ni mmg dah well known. Tak ada keraguan kalau nak amalkan. Susah rupanya nak dptkan no MAL tu, yea. Baru tahu. Mcm NOT tu senang sgt. Ptt byk produk2 yg x penah dgr nama ada no. NOT. Sbb proses nak mohon & lulus senang..

    BalasPadam
  9. bagus produk..yakin digunakan..
    follow here #214

    BalasPadam
  10. Saya pengguna tegar. Tak cari lain dah.Hehehe.

    BalasPadam
  11. mmg susah nak dpt no kkm especially product makanan kan

    BalasPadam