5 Masalah Kulit Muka Orang Malaysia dan Cara Mengatasinya


Kebanyakan orang Malaysia mengalami 5 masalah kulit berikut. Usah bimbang kerana ada jalan penyelesaian semulajadi yang boleh membantu mengatasi masalah ini.

1. Kulit Lebih Sensitif
Kita mempunyai masalah kulit yang mudah iritasi kerana kulit kita mempunyai corneum strata atau dipanggil lapisan kulit paling luar yang lebih nipis berbanding dengan kulit kumpulan etnik lain. Kulit kita menjadi terlalu sensitif kepada faktor alam sekitar dan bahan kimia yang mana boleh mengganggu keseimbangan tahap pH kulit.

Tip : Hati-hati dengan produk dan rawatan yang kita lakukan pada kulit kerana kebanyakan dari kita mempunyai kulit yang tidak bertindak balas dengan baik kepada rawatan yang dilakukan seperti kulit mengelupas dan sebagainya.

2. Kulit Lebih Mudah Berparut
Disebabkan lapisan kulit paling luar yang sangat nipis, kulit orang Asia juga dikatakan lebih mudah berparut. Oleh kerana itu, penjagaan yang lebih teliti perlu dipertimbangkan, lebih-lebih lagi kala jerawat mula timbul pada kulit wajah dan pada masa pemulihan.

Tip : Jangan sekali memicit jerawat yang timbul. Gunakan produk lembut seperti vitamin E untuk memulih kesan jerawat.

3. Kulit Kering
Kajian mendapati yang mana orang Asia mengalami masalah Transepidermal Water Loss (TEWL) yang sangat tinggi. TEWL merupakan jumlah wap air yang hilang dari lapisan kulit.

Tip : Ini bermakna kulit kita perlukan lebih lembapan dan sebaiknya pilih pelembap yang tinggi dengan kandungan bahan-bahan pengikat air seperti asid hyaluronic.

4. Kulit Lebih Senang Berminyak
Sering kita dengar yang mana orang Asia mempunyai lebih kelenjar sebaceous dan lebih berminyak dari kulit orang Caucasian. Ini juga mungkin disebabkan keadaan cuaca.

Tip : Pori kulit kita lebih senang tersumbat dan disebabkan itu sebaiknya lakukan proses pengelupasan kulit sebanyak sekali atau dua kali seminggu. Di samping itu, jangan gunakan produk yang kasar, yang mana boleh menanggalkan lipid semula jadi kulit dan sekaligus membuatkan kulit lebih berminyak.

5. Hyperpigmentation
Semua kulit mengandungi kira-kira jumlah melanosit yang sama tetapi jumlah melanin yang dihasilkan berbeza. Melanin adalah pigmen kulit semula jadi yang melindungi kulit daripada kerosakan UV. Jelas sekali, orang berkulit gelap menghasilkan lebih banyak melanin dari mereka yang berkulit cerah. Walaupun penyelidikan telah menunjukkan bahawa orang Asia mempunyai lebih banyak pigmen melanin photo-protective, kajian menunjukkan bahawa kita mempunyai 3 lapisan melanin. Ini menjadikan yang kita sebenarnya mempunyai lebih banyak isu-isu dengan gangguan masalah pigmentasi. Inilah sebabnya mengapa banyak produk kosmetik Asia mengandungi bahan pencerahan kulit.

Tip : Amalkan penggunaan krim tabir suria setiap hari agar kulit sentiasa terlindung dari sinaran UV yang merosakkan kulit.

Kulit muka saya pun tak terkecuali daripada mengalami masalah seperti di atas. Alhamdulillah saya dah berjaya mengatasi masalah tersebut dengan skincare terbaru daripada Shaklee iaitu Skincare Youth

Perjalanan rejim Youth skincare saya bermula sejak bulan Mac sehingga kini sudah 4 bulan. Alhamdulillah hasilnya sangat membanggakan. Tak sangka juga masalah jerawat, jeragat, liang pori besar dan wajah cerah berseri boleh hilang akhirnya.


Apa Beza YOUTH dan Skincare lain di pasaran?
Keberkesanan YOUTH dibuktikan melalui Kajian Klinikal. Ujian klinikal ni direka oleh World-Class Skin Expert dengan menggunakan Skin Age Index yang mana ia mengkaji kehadiran tanda-tanda penuaan melalui data klinikal.

Salah satu kajian dibuat adalah ke atas kedutan wajah (wrinkles). Skin Age Index ni mengukur sehingga kedalaman dan kepanjangan kedut.

Tanda-tanda penuaan yang dikaji adalah seperti:-
  • Kedutan dan garis-garis halus
  • Saiz pori-pori
  • Tona kulit
  • Kelembutan kulit
  • Tekstur kulit
  • Pigmentasi
  • Seri kulit
  • Kekenduran kulit
Kajian dibuat ke atas semua jenis kulit dari kalangan orang biasa bukannya model. Yang penting
sesuai untuk semua jenis kulit dari kulit orang putih dan Asia.


Hasil kajian menunjukkan 100% daripada wanita yang mengikuti kajian ni terbukti kulitnya menjadi lebih muda berbanding sebelumnya, hanya dalam tempoh 7 hari sahaja dan 2/3 wanita berjaya menjadikan kulit lebih muda 10 tahun dari usia sebenar.

Apa Istimewanya rangkaian penjagaan wajah YOUTH?
  • Produk YOUTH 100% vegan
  • Cruelty Free (Tiada ujian ke atas haiwan dijalankan)
  • Bebas daripada 2500 bahan kimia dan bahan penjagaan kulit yang berbahaya
  • Terbukti mempercepatkan pembaharuan sel kulit 10x ganda lebih cepat berbanding biasa
  • Sesuai untuk wanita dan juga lelaki.
  • Sesuai untuk yang berumur awal 20 an hingga 70 an.
  • Mengambil masa selama 8 tahun kajian untuk terhasilnya YOUTH skincare ni.
Antara bahan yang ada di dalam produk YOUTH ni adalah
  1. Apple Cell Extract & Gentle Vitamin A – apple cell merupakan sel yang hampir sama dengan sel kulit manusia thats why ia sangat berkesan untuk mempercepatkan kadar pembaharuan sel kulit dan kedua-dua bahan ini berfungsi untuk menyegar dan melembut.
  2. Schisandra Chinensis Fruit Extract – berfungsi untuk menyokong struktur kulit muda dan memberi khasiat kepada kulit.
  3. Vital Repair+ (Vitamins, Botanicals) – untuk melawan radikal bebas dan memberi perlindungan kepada kulit.
  4. Lotus Japonicus Extract – untuk menyokong penghasilan kolagen dan elastin dan memberikan ketegangan tanpa kedutan kepada kulit.
  5. Muscadine Grape Polyphenols – untuk melindungi kolagen dan elastin serta perlindungan berkesan ke atas kulit.
Terdapat 6 produk utama di dalam set penjagaan kulit YOUTH ni iaitu:


1. LUMINOUS GEL OIL CLEANSER
💙 Tiada sabun & pH yang seimbang.
💙 Berfungsi sebagai MAKEUP REMOVER! Boleh buang sekali daki, sisa makeup nipis & kotoran kat muka.
💙 Mengandungi MUSCADINE GRAPE EXTRACT, bahan premium dalam Vivix. Berfungsi untuk melindungi & memperbaiki sel DNA kita & juga menghalang kerosakan kolagen + elastin.

2. PERFECTING SKIN TONER
💙 Membersihkan kulit dari sel kulit mati.
💙 Membebaskan kulit dari sel sel kusam dan ejen pencemaran dari persekitaran
💙 Mencerahkan kulit dan kelihatan lebih berseri, segar
💙 Menghidrat & membekalkan nutrisi kepada kulit

3. YOUTH ACTIVATING SERUM
💙 Paling POWER antara item dalam YOUTH.
💙 Ada 10x ganda bahan aktif yang akan membantu PERBAHARUI SEL yg kritikal.
💙 Campuran vitamin, polifenol dan YOUTH Complex akan menggalak penghasilan KOLAGEN agar kulit kita jadi lebih muda, remaja dan berseri.

4. AGE DEFENSE MOISTURIZER SFF50
💙 Dwi-fungsi. Boleh jadi moisturizer dan melindung kulit dari matahari.
💙 Pelindung matahari yg berspektrum luas SPF50 UVA/UVB. Jadi moisrurizer ni akan melindung kulit kita dari terkena sunburn terutama yg banyak terdedah dengan cahaya matahari.
💙 Juga boleh melembapkan kulit wajah dan menambah baik tone kulit secara sekata.

5. RADIANCE C+E
💙 Kapsul emas ini akan membantu mengurangkan tanda penuaan kat muka, termasuk jeragat, kedutan, eyebag dan melicinkan struktur kulit jadi lebih sekata.
💙 Dos sebanyak 20% vitamin C tulen yang berpaten, vitamin E dan ekstrak sel raspberi membantu menegang, mencerah, mengurangkan garisan halus dan kedutan.
💙 Untuk kesan TERBAIK boleh guna selepas serum.
💙 Hanya perlu guna 2-3 kali seminggu atau setiap hari pada waktu malam mengikut keperluan.

6. ADVANCE RENEWAL NIGHT CREAM
💙 Krim malam yang best. Sapu night cream sebelum tido. Bangun pagi kulit rasa segar dan lembut jer tau.
💙 Menggalakkan proses pembaharuan sel kulit masa kita tidur malam.
💙 Membantu merangsang penghasilan KOLAGEN dan elastin. Kulit kita akan jadi lebih licin, cerah dan muda!

Acane lepas tengok testimoni tu, rasa teringin ke nak dapatkan Youth Starter Set?

Promosi sempena Ramadhan
Youth Starter Set
Harga asal RM 850


Harga Promosi RM 612

Youth Starter Set ni mampu bertahan sehingga 3-4 bulan penggunaan. Untung ke untung?

Jika nak harga terlajak jimat promosi ni, boleh terus beli online

 Promosi Shaklee Mei 2019 Youth Starter Set

Atau jika nak sembang-sembang dulu dengan kami,
boleh Whatsapp


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan