Tips makanan minda terbukti menguatkan daya ingatan pelajar.


Pelajar dan ibubapa harus mencari makanan atau produk yang terbaik bagi minda. Ini kerana pemakanan zat dan nutrien amat penting bagi otak. Menurut American Dietetic Association, otak adalah organ utama tubuh yang menyerap nutrisi dari makanan yang dimakan.

Apabila melibatkan pembelajaran, anak-anak para pelajar pasti akan berdepan dengan masalah lemah daya ingatan, tekanan, rasa cemas dan juga kemurungan. Faktor ini boleh dikurangkan atau setidak-tidaknya dikawal dengan pengambilan diet Asid Lemak Omega-3.

Menurut kajian penyelidik yang juga Pensyarah Kanan, Neurofisilogi di Fakulti Perubatan Veterinar, Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Hafandi Ahmad, terbukti Asid Lemak Omega 3 mampu menguatkan daya ingatan dan mengurangkan tekanan, rasa cemas dan kemurungan kerana ia merupakan asid lemak tidak tepu yang melancarkan pengaliran darah dalam otak.

Mereka yang mengambil Asid Lemak Omega 3, terutama yang aktif bersukan akan memperoleh sedikit kelebihan kerana lebih bertenaga manakala bagi pelajar pula daya ingatan akan meningkat. Ia juga boleh membantu dalam mengawal atau mengurangkan cepat hilang daya ingatan seperti dialami pesakit Alzheimer. (artikel http://www.sinarharian.com.my/rencana/omega-3-ingatan-3-generasi-1.414086)

Antara tips memilih suplemen omega-3 adalah

1. Produk omega-3 itu tidak mengandungi kandungan logam berat seperti merkuri, plumbum dan kadmium.
2. Dos harian haruslah berdasarkan pada jumlah EPA dan DHA dalam sebuah produk suplemen, bukan jumlah total minyak ikan.
3. Sumber ikan adalah daripada ikan-ikan kecil. Ini kerana ikan yang lebih besar dan lebih tua seperti king mackerel, tilefish, ikan todak, marlin dan beberapa tuna yang berukuran lebih besar biasanya lebih banyak mengandung kadar merkuri dan bahan kimia beracun lain
4. Kurang atau tidak berbau hanyir ikan

Bagi yang memerlukan suplemen tambahan, omega-3 tersedia dalam bentuk kapsul minyak ikan. Contoh terbaik semestinya Omega Guard keluaran Shaklee.

1.Proses Penyulingan Molekul Berperingkat

Minyak Ikan Shaklee melalui proses penyulingan berperingkat untuk memastikan ianya selamat daripada logam berbahaya seperti plumbum,merkuri,arsenik,PCBs (polychlorinated biphenyls) dan lain-lain.

TAHUKAH ANDA

Kebanyakkan minyak ikan dipasaran mengandungi PCBs yang berbahaya dan boleh meyebabkan kanser.

Selain daripada memastikan ianya 100% selamat, proses ini juga:-

Memekatkan (concentrate) & menulenkan (purity) lemak Omega -3
Mengurangkan oxidation dan pembentukan lemak trans (trans fat)
Mengurangkan bau dan rasa hanyir

2.Minyak Ikan Kecil di Lautan Dalam

Minyak ikan Shaklee diambil daripada ikan-ikan kecil seperti sardin, mackerel, herring dan achovies di lautan dalam yang sejuk kerana ikan-ikan dikawasan tersebut tidak terdedah kepada pecemaran & toksik seperti merkuri.

Kajian juga menunjukkan bahawa ika dilautan sejuk mempunyai kandungan Omega-3 yag lebih tinggi

3.Kandungan Omega -3 Yang Lengkap

Omega Guard Shaklee lengkap dengan kesemua 7 jenis asid lemak Omega-3 yang diperlukan oleh badan termasuklan DHA & EPA

Kajian menunjukkan bahawa EPA dan DHA membantu :-

1. Mengurangkan risiko penyakit jantung
2. Mengawal kandungan kolesterol di dalam badan
3. Memastikan tekanan darah normal
4. Memelihara mata,otak & sendi

Untuk wanita yang mengandung & ibu yang menyusu, DHA & EPA sangat penting untuk pembentukan otak bayi serta pembinaan imun sistem mereka.

Disebabkan badan tidak boleh menghasilkan asid lemak Omega -3 dengan sendirinya ,maka adalah sangat penting untuk kita mengamalkan supplemen Omega.

4.Kandungan DHA & EPA Yang Lebih Tinggi

Mengikut kajian yang telah dibuat,Omega Guard Shaklee mempunyai kandungan DHA & EPA yang lebih tinggi daripada jenama lain.

Boleh dilihat perbezaannya dari gambarajah dibawah ini:-



5.100% Semulajadi

Minyak ikan Shaklee adalah 100% semulajadi,tiada perasa & pewarna tiruan serta tiada bahan pengawet.Dan yang paling penting Omega Guard Shaklee adalah Halal.

Paling best, bulan ni ada promosi untuk Omega Guard. Dengan belian 3 botol, anda boleh dapat diskaun 5%

Jika ada persoalan dan pertanyaan, klik gambar di bawah. Segera saya akan reply


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

3 ulasan:

  1. Susahnya nak menjual barang ni ye UN... Penat UN promote hihi...belinya tidak adoiyai

    BalasPadam
    Balasan
    1. hehehe takpa, sebarkan manfaat. inshaAllah semoga berguna ^_^

      Padam
  2. kalau mereka yg betul2 ambil berat, supplement utk peningkatkan kecegasan otak pastinya jd keutamaan mereka

    BalasPadam