[UNTUK SUAMI ISTERI SAHAJA] Masalah Vagina Kering


Vagina kering akibat kurangnya cairan dalam vagina, dan bisa menyebabkan disfungsi seksual. Sering dialami wanita usia 40-59 tahun, namun boleh juga dialami oleh wanita muda. (sumber gambar utama : healthmad.com) Antara Penyebab vagina kering adalah:

  • Penurunan kadar hormone estrogen saat memasuki masa perimenopause atau menopause.
  • Stress tinggi (sering terjadi pada ibu pasca bersalin).
  • Adanya penyakit di vagina dan sekitarnya, misalnya infeksi atau sjogren disease, penyakit sel imun menyerang kelenjar eksokrin yang memproduksi air mata dan liur, dan menyebabkan kekeringan di vagina.
Antara tips yang boleh diamalkan adalah:
  • Banyak minum air dengan minimum 8 gelas sehari.
  • Hindari sabun dan detergen yang dapat mengganggu daerah selaput lendir (mukosa) vagina. Pilih yang non-kimia.
  • Diet seimbang antara lemak dan karbohidrat, agar pengeluaran hormon estrogen yang mencukupi.
  • Ambil multivitamin dan suplemen mineral.
  • Pemakaian cecair pelincir. Pada masa ini digunakan dengan selamat di kawasan-kawasan sensitif mukosa faraj dan boleh digunakan dalam jangka masa panjang.
  • Penggunaan herbal mengandungi isoflavon untuk mengatasi ketidakseimbangan.
  • Rajinlah merawat organ intim.

Merawat organ intim wanita.

Terdedah Jangkitan cendawan.
Faraj adalah organ intim yang sangat rawan dijangkiti cendawan, khususnya jika anda lalai menjaga kebersihannya. Hal ini antara lain kerana kawasan tropika adalah tempat yang subur bagi perkembangan cendawan. Jangkitan cendawan boleh menyebabkan keputihan.

Gejala mengalami keputihan adalah:
  • Keluarnya cecair yang bertekstur kental. 
  • Cecair berwarna putih susu atau kekuningan. 
  • Faraj gatal dan berbau. 
Jangan merawat sahaja.
Sebenarnya faraj punya mekanisme semulajadi untuk membersihkan dirinya sendiri. Melalui cecair yang diproduksinya setiap hari. Proses pembersihan diri ini juga dibantu oleh bakteria-bakteria baik yang ada dalam faraj. Bakteria tersebut bertugas menjaga faraj dari serangan bakteria-bakteria jahat dari luar.

Agar dapat terhindar dari jangkitan cendawan:
  • Bersihkan vagina sejurus buang air besar dan kecil. Caranya, siram air dari arah vagina ke dubur. Jangan lakukan sebaliknya, kerana anda akan memindahkan kuman dari dubur ke vagina. 
  • Keringkan vagina dengan tuala lembut atau tisu yang tidak mudah koyak dan tidak beraroma. Ingat, vagina dan kawasan sekitarnya adalah kawasan yang sangat sensitif dan lembab. Keadaan ini amat disukai cendawan! Basuh vagina dengan air tawar bersih dan sedikit sabun setiap habis mandi. Ingat, yang dibasuh hanya kawasan luar vagina. 
  • Ganti seluar dalam, sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Menggunakan seluar dalam yang sama dari pagi sampai petang boleh mencetuskan pertumbuhan cendawan. Pilih seluar dalam daripada jenis kapas atau kaus, kerana menyerap peluh. 
  • Pastikan keadaan air di tandas awam. Tak ada salahnya menyimpan air minum dalam beg untuk membersihan vagina sehabis buang air di tandas awam. 
  • Bila sedang haid, ganti tuala wanita secara teratur, iaitu 4-6 kali sehari dan selepas buang air kecil dan besar. Jika darah haid anda sedang banyak, ganti pembalut setiap 2 jam. Ketika haid, kuman mudah masuk dan boleh menyebabkan penyakit pada saluran pembiakan. 
  • Pilih pembalut yang baik, iaitu yang diperbuat daripada bahan yang lembut (agar dapat menyerap), tidak wangi, serta melekat dengan baik pada pakaian dalam anda. 
  • Jangan cuba-cuba menyembur wangian atau menggunakan sabun yang terlalu wangi untuk menghilangkan bau vagina! Tindakan anda ini justeru menyebabkan iritasi dan mengganggu keseimbangan kimia dalam vagina.
Masalah vagina kering boleh dihilangkan dengan produk GLA Complex, Vitamin E dan juga Alfalfa Complex.


 GLA iaitu gamma linolenic acid sangat baik untuk masalah vagina wanita. Ini dibuktikan oleh Saadat Parhizkar and Latiffah A Latiff  dalam kajian mereka yang bertajuk "Supplementary Health Benefits of Linoleic Acid by Improvement of Vaginal Cornification of Ovariectomized Rats" di URL http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3846030/


Kapsul Vitamin E mengandungi minyak vitamin E yang boleh digunakan untuk melembapkan faraj, yang melegakan gejala kekeringan vagina.


Hot flashes, perubahan emosi, kebimbangan, berpeluh malam - semua ini boleh dihilangkan dengan alfalfa. Kekeringan vagina dan kegatalan juga dikurangkan oleh fitoestrogen yang terdapat di dalam alfalfa. Gejala prahaid daripada kemurungan, kebimbangan, kekejangan dan anemia boleh dikurangkan dengan alfalfa, membolehkan anda untuk menikmati kombinasi herba seks lebih. Reputasi Alfalfa sebagai diuretik mungkin mengapa ia juga dikaitkan dengan melegakan PMS gejala-gejala seperti kembung perut.


=============================
BAGAIMANA NAK ORDER SET INI?
=============================

Bagi pengguna kad direct debit atau kredit kad, boleh klik button di bawah untuk buat pesanan.

Peringatan: Hubungi saya terlebih dahulu sebelum buat pembelian jika ingin nikmati discount 20-30% dengan register ahli Shaklee.

Bagi yg tidak memliki debit kad tersebut, boleh hubungi saya di 
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan