5 Suplemen Terbaik Untuk Wanita Dewasa 30an 40an 50an Malaysia

Kecantikan dan kesihatan mempengaruhi seorang wanita. Diet seimbang, gaya hidup sihat, kerap bersenam dan 8 gelas air sehari serta suplemen ialah amalan terbaik.

Antara nutrien yang perlu dipertimbangkan ialah kalsium, magnesium, asid-asid lemak perlu (omega-3 dan omega-6), antioksidan dan probiotik.

Kalsium penting untuk kesihatan tulang dan gigi, penghantaran maklumat saraf, membantu mengawal berat badan, tekanan darah dan mungkin berperanan dalam mencegah kanser kolon (usus besar). Secara purata, wanita dari usia 19-50 tahun memerlukan 1000mg kalsium sehari. Untuk penyerapan kalsium yang baik, vitamin D diperlukan.

Magnesium perlu untuk penyerapan kalsium, fosforus dan kalium yang baik, fungsi tisu dan tindakbalas penghasilan tenaga. Kekurangan magnesium dikaitkan dengan peningkatan risiko kepada pelbagai jenis penyakit termasuklah penyakit jantung, tekanan darah tinggi, batu karang, gangguan tidur (insomnia), sindrom pra-haid dan kejang otot sewaktu haid. Saranan pengambilan harian bagi wanita berusia 19 tahun ke atas ialah 280mg magnesium sehari.

Sila baca : Kriteria penting untuk pemilihan supplemen Kalsium

Pengambilan suplemen menggabungkan kalsium dan magnesium dengan penambahan vitamin D3, atau zink dan mangan, baik untuk diambil. Kalsium, dalam bentuk kalsium sitrat dan kalsium hidroksiapatit, selamat untuk digunakan dan diserap dengan lebih baik berbanding bentuk yang lain.

Sindrom pra-haid yang dialami oleh wanita kebiasaannya seminggu sebelum didatangi haid boleh diatasi dengan mengambil suplemen asid lemak omega-6, khususnya asid gamma-linolenik (GLA), bagi menghasilkan sebatian bermanfaat iaitu prostaglandin. Prostaglandin mampu mengatasi pelbagai masalah kesihatan termasuklah sindrom pra-haid.

Dah baca? Asid Lemak Penting untuk Kulit dan Tubuh Wanita

Gabungan asid-asid lemak omega-3, dari minyak ikan dan omega-6, dari minyak Evening Primrose, terbukti boleh merawat dan mencegah penyakit-penyakit tersebut. Asid-asid lemak omega-3 dan omega-6 mempunyai ciri-ciri anti-inflamasi, anti-alahan, merendahkan paras kolesterol dan trigliserida, membantu mengekalkan kesihatan sendi, jantung dan tulang.

Nutrien antioksidan menggabungkan beta-karotena (provitamin A), C, E dan mineral zink dan selenium bagi meneutralkan kesan berbahaya radikal bebas terhadap sel-sel tubuh.

Jom baca : 12 Manfaat antioksidan untuk kecantikan

Radikal bebas didapati daripada persekitaran seperti asap kilang, rokok, tekanan dan telefon bimbit. Pengambilan nutrien antioksidan secara kerap membantu melawan kesan penuaan di samping mengekalkan kesihatan tubuh secara keseluruhan.

Untuk kesihatan sistem pembuangan air kecil wanita, suplemen probiotik dengan dua jenis strain Lactobacillus, yang terbukti secara klinikal, iaitu Lactobacillus RC-14 dan GR-1, boleh dipertimbangkan.

Wajib baca : Keluarkan toksin melalui air kencing

Shaklee memberikan yang terbaik untuk kesihatan wanita. Maka sebab itu lah Shaklee menyediakan Set Kesihatan Wanita yang merangkumi


1. Energizing Soy Protein (ESP)
- Menggalakkan kulit yang sihat, cantik dan gebu.
- Memberi bertenaga, menghilangkan rasa letih serta lesu
- Merendahkan tahap kolestrol dalam badan.

2. Omega Guard
Asid lemak omega 3 berfungsi melancarkan peredaran darah sekaligus baik untuk mereka yang mempunyai masalah kardiovaskular dan kolestrol yang tinggi.
- Menguatkaan daya ingatan.
- Mengurangkan risiko penyakit jantung
- Membantu membakar lemak & memperolehi berat badan yang ideal

3. Ostematrix
- Melegakan lenguh dan sakit-sakit sendi
- Menggalakkan tulang yang kuat
- Mengurangkan risiko penyakit osteophorosis

4. GLA Complex
- Membantu melegakan simptom senggugut dan menopos
- Awet muda dan mencantikkan kulit kerana mengandungi Vitamin E semulajadi.

5. Vitamin C Sustained Release
- Membantu penghasilan kolagen untuk kulit yang lebih cantik berseri
- Menaturalkan kembali sel-sel yang musnah akibat kesan radikal bebas.

Nak dapatkan produk Shaklee?
👇👇👇


* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

2 ulasan: