Jerebu Boleh Menjejaskan Ibu Hamil dan Janin?


Di kebanyakan negara di Asia Tenggara, jerebu merujuk kepada lapisan tebal kabus asap atau asbut yang melitupi rantau ini, selalunya di antara bulan Mei dan Oktober. Asbut pekat dengan bahan pencemar udara. Asbut disebabkan oleh kombinasi beberapa faktor:

  • kebakaran bahan pertanian dan hutan di Sumatera pada musim cuaca kering;
  • angin timur yang meniup asap tebal tersebut ke arah Malaysia, Singapura, Brunei dan boleh jadi hingga ke selatan Thailand dan Filipina.

Terdapat juga sumber lain yang menyebabkan pencemaran udara di negara ini. Tanah gambut yang dijilat api di Semenanjung Malaysia juga menyebabkan jerebu melitupi kawasan Lembah Kelang dan kawasan bandar utama yang lain. Jerebu juga berpunca daripada pembakaran terbuka bahan sampah, asap dari kilang dan penjana kuasa yang menggunakan arang dan tidak ketinggalan, wasap ekzos dari kenderaan di jalan raya.

Adakah jerebu menjejaskan saya dan bayi dalam kandungan?

  1. Jerebu boleh memudaratkan kualiti udara sekeliling. Banyak kajian yang dilakukan di negara-negara lain telah menunjukkan bahawa pencemaran udara boleh membahayakan bayi dalam kandungan dalam beberapa cara:
  2. Bahan cemar dalam udara yang disedut oleh si ibu boleh masuk ke dalam rahim melalui tali pusat.
  3. Pendedahan kepada pencemaran udara sebelum dilahirkan dikaitkan dengan IQ rendah pada kanak-kanak.
  4. Pendedahan kepada jerebu sebelum kelahiran dikaitkan dengan berat badan bayi yang rendah, kelahiran pramatang, kematian bayi dalam kandungan dan kematian selepas dilahirkan.
  5. Ibu-ibu yang tinggal di kawasan yang mempunyai tahap ozon dan karbon monoksida yang tinggi adalah tiga kali ganda lebih cenderung melahirkan bayi dengan sumbing bibir dan lelangit dan kecacatan injap jantung. Risiko yang paling besar berlaku semasa bulan kedua kehamilan, apabila fetus sedang membentuk struktur muka dan organ-organ.
  6. Laporan Organisasi Kesihatan Sedunia (WHO) pada 2006 mengesahkan bahawa kesan jerebu adalah lebih ketara di kalangan kanak-kanak di bandar, selain warga emas dan mereka ada menghidapi masalah pernafasan.

Bagaimana saya dapat meminimakan pendedahan kepada jerebu?

Kementerian Kesihatan telah mengeluarkan satu senarai langkah-langkah yang boleh diambil sekiranya berlaku "kecemasan jerebu" (apabila Indeks Pencemaran Udara melebihi 500).

Jangan keluar rumah seberapa yang boleh.

  • Semasa berada di dalam rumah…
  • pastikan semua pintu dan tingkap ditutup;
  • buka penghawa dingin (jangan buka kipas kalau boleh) dan jika anda mampu, pasanglah penghawa dingin dengan penapis HEPA (penapis partikel halus berefisiensi tinggi);
  • mop basah rumah dan kawasan dalaman rumah anda (menyapu dengan penyapu biasa TIDAK digalakkan);
  • gunakan dapur elektrik, ketuhar atau ketuhar gelombang mikro untuk memasak (menggunakan dapur kayu, gas atau arang untuk memasak di dalam rumah TIDAK digalakkan).
  • Banyak keluarga di Malaysia menggunakan alat pembersih udara atau penulen udara untuk memperbaiki kualiti udara dalam rumah. Sesetengah yang lain pula menggunakan pelembap udara untuk melembapkan partikel supaya ia jatuh dan tidak beredar di udara. Kelembapan tambahan ini juga membantu mengurangkan masalah pernafasan.

Jika anda perlu berada di luar rumah, gunakanlah topeng N95

Topeng N95 mampu menapis 95 peratus daripada partikel habuk bersaiz lebih daripada 0.3 mikron. Walau bagaimanapun, mereka yang mempunyai masalah jantung dan paru-paru harus bertanyakan doktor dahulu kerana topeng boleh sedikit sebanyak menyekat aliran udara.

Jangan membuat perjalanan.

  • Perjalanan perlu diminimakan bagi urusan penting sahaja. Tidak menggunakan kereta akan membantu mencegah pengurangan kualiti udara di samping meminimakan risiko kemalangan jalan raya disebabkan kadar penglihatan yang buruk. Jika anda perlu memandu…
  • buka penghawa dingin dan pastikan ia dalam mod "putaran udara dalaman";
  • pastikan semua tingkap ditutup;
  • buka lampu untuk mencerahkan lagi penglihatan jalan;
  • jangan tinggalkan anak anda dalam kereta tanpa pengawasan;
  • jangan merokok dan jangan benarkan orang lain merokok dalam kereta anda.

Terdapat langkah-langkah keselamatan tambahan yang boleh diambil bagi seorang pemandu mahupun penumpang.
Anda boleh menggunakan tali pinggang keledar walaupun hamil.
Begitu juga dengan kanak-kanak; pastikan mereka duduk secara terselamat dalam kerusi kereta kanak-kanak.

Apa lagi yang boleh saya lakukan semasa jerebu?

Bukan salah anda sekiranya anda tidak tahu apa yang dapat anda lakukan apabila jerebu semakin teruk. Namun anda masih boleh menjaga kesihatan antenatal anda.

1. Jauhkan diri daripada perokok
Jika anda sendiri seorang perokok, berhentilah dengan segera. Kami mempunyai banyak tip untuk membantu anda berhenti merokok.

2. Minum banyak air
Kementerian Kesihatan menyarankan anda minum dua liter air sehari apabila keadaan jerebu teruk. Kami juga mempunyai banyak idea lain mengenai minuman yang berkhasiat bagi wanita hamil.

3. Cuci tangan dan muka
Bersihkan tangan dan muka daripada habuk sebaik sahaja anda masuk ke dalam rumah. Pastikan ahli keluarga yang lain juga melakukannya.

4. Pastikan anda kekal cergas
Masih ada pelbagai aktiviti dalam yang boleh anda lakukan seperti Pilates atau aerobik berimpak rendah. Baca dengan lebih lanjut mengenai senaman dan kecergasan semasa kehamilan di sini.

5. Pastikan anda amalkan diet yang berkhasiat dan seimbang.
Cuci atau kupas buah-buahan dan sayur-sayuran. Selain itu, adalah baik, buat masa ini, jika anda menjauhi pasar basah atau pasar tani dan sebaliknya manfaatkanlah kemudahan membeli-belah secara tertutup di pasar raya yang berhampiran. sumber artikel www.babycenter.com.my/
sumber gambar http://borneobulletin.com.bn/

Bagaimana suplemen semulajadi boleh membantu masalah ibu hamil dan janin di dalam keadaan jerebu?

Nutriferon-
meningkatkan tahap interferon tubuh manusia secara semulajadi. Interferon adalah kumpulan protein semula jadi yang membentuk bahagian yang penting dalam sistem imun.

Performance Drink-
membantu mengekalkan bendalir di dalam badan. mengurangkan terjadinya sakit tekak teruk.

Chewable C- untuk kanak2
melindungi anak-anak dari mudah dijangkiti kuman melalui udara pencemaran.

Vita-C Plus- untuk mak bapak kanak2
melindungi kita dari mudah dijangkiti kuman melalui udara pencemaran.

Garlic Complex-
membantu meningkatkan daya tahan melawan serangan penyakit; ianya seperti antibiotik semulajadi.




Nak menikmati discount 20-30% harga produk? Semestinya boleh. Dengan register ahli Shaklee. Hanya RM 79.00 pendaftaran sekali untuk seumur hidup
 Daftar Ahli Shaklee
BERITA GEMBIRA Jika anda mendaftar ahli Shaklee bulan ini dan membeli sebotol Ostematrix, anda akan mendapat multivitamin Vita-Lea yang sudah berusia 100 tahun daripada Shaklee secara PERCUMA !!

Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda

Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

1 ulasan: