Elakkan Simptom PMS Dengan Pemakanan.

Kekejangan, kebimbangan, tekanan, keletihan dan kembung perut yang mengakibatkan rasa tidak selesa, adalah antara beberapa gejala atau sindrom yang dialami apabila Sindrom Pre-Menstrual (PMS) menyerang wanita. Terdapat beberapa kategori makanan yang boleh diambil untuk mengelakkan simptom PMS ini.

  • Minyak dari tumbuh-tumbuhan (contohnya minyak biji anggur, minyak zaitun, minyak bunga matahari, primrose, biji rami) - Minyak dari tumbuh-tumbuhan yang kaya dengan vitamin A, D, E, dan K serta asid lemak seperti EPH dan DHA, membantu mengurangkan tekanan perasaan, meningkatkan kecergasan mental dan fokus, serta mengekalkan kesihatan kulit.
  • Magnesium dan makanan yang kaya dengan potassium ( contohnya brokoli, sayur-sayuran hijau, pisang, bijiran dari labu, kacang hitam dan kekacang) - Mengawal keletihan, kembung perut, pembengkakkan dan kesakitan buah dada serta tekanan diakibatkan dari ketidakstabilan hormon.
  • Produk tenusu ( contohnya yogurt, susu, keju) - Mengawal kesakitan senggugut dan simptom-simptom PMS yang lain. Satu kajian telah menyatakan bahawa wanita yang mengambil empat hidangan tambahan makanan yang kaya dengan kalsium mengalami pengurangan simptom-simptom PMS sebanyak 50%.
  • Penenang otot semulajadi (contohnya evening primrose, raspberi, Dong Quai, kohosh hitam, 'haw' hitam, passionflower (pokok letup-letup) - Biasanya didapati di dalam teh herba dan makanan tambahan, herba-herba ini membantu melegakan kekejangan otot, yang sering menyebabkan kekejangan abdomen.
PMS dan GLA Complex Shaklee.

GLA atau nama penuhnya Gama Linolenik Asid adalah kandungan penting dalam EPO. Walau bagaimanapun, Shaklee telah pun mengekstrakkan GLA daripada EPO untuk terus digunakan oleh badan, jadi ia lebih cepat berkesan. Shaklee GLA juga mengandungi vitamin E & minyak biji bunga matahari yang membantu mencantikkan kulit si pengamalnya.

Apakah keistimewaan Shaklee GLA Complex berbanding Evening Primrose Oil (EPO) jenama lain? 

Evening Primrose Oil diambil daripada bunga evening primrose (EP). Benih bunga liar EP mengandungi sehingga 25% asid lemak penting termasukLinoleic Acid (LA) dan Gamma-Linoleic Acid (GLA). Asid lemak mempunyai banyak fungsi dan sangat penting kepada tubuh kita terutamanya wanita. EPO supplement perlu mempunyai sekurang-kurangnya 8% GLA complex.
sumber : rahsiavitamin.com

sumber : healthy.babykawaiistore.com

Menggalakkan rasa kelegaan semasa kitaran haid bulanan
Biasanya, asid gamma linolenik digunakan secara tradisional bagi melegakan kesakitan semasa datang haid, sakit kepala, mengatur kitaran haid dan melegakan tanda-tanda putusnya haid. * (sumber)

Berminat? Sila hubungi saya di fb Umi Nazrah | umi.nazrah@gmail.com | tweet @nazra untuk sebarang pertanyaan atau pesanan. Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan