[Wajib Tahu!] 31 Perkara Akibat Keburukan Soya

Kacang soya ialah sejenis tumbuhan yang berasal dari Asia Timur. Pokoknya yang tegak dan rimbun berukuran sehingga 70 sentimiter. Bunganya berbentuk gumpalan dan berwarna putih atau
unggu. Nama saintifiknya ‘Glycine Max’.

Perkataan soya diambil dari perkataan bahasa Jepun yang bermaksud kicap (shoyu). Selain sumber protein yang tinggi, kacang soya juga kaya dengan pelbagai khasiatnya.

Kacang soya mempunyai keburukan kepada tubuh badan manusia. Antaranya ialah:

Kacang soya berbeza daripada makanan tumbuhan lain. Ini adalah kerana kandungan protein kacang soya sangat berkualiti tinggi.

Soya juga mengandungi serat dan isoflavon.
Isoflavon adalah sejenis sebatian tumbuh-tumbuhan yang dipanggil fitoestrogen. Ia yang mempunyai bahan estrogenik.

Pengambilan makanan soya boleh mengurangkan
kadar kolesterol dan mengurangkan risiko penyakit  jantung.

Selain itu, soya mempunyai beberapa kesan negatif pada kulit. Sebagai bahan penjagaan kulit, soya dikatakan dapat membantu mengurangkan kedutan, membaiki kerosakan disebabkan oleh cahaya matahari dan juga membantu menegangkan kulit yang berkedut.

Antara keburukan soya untuk kulit ialah:

1. Bahan Pelembab
Soya dirujuk sebagai pelembap “pintar” kerana
mempunyai kebolehan semula jadi untuk melembapkan kawasan yang kering dan pada masa yang sama ia mengurangkan kulit berminyak di bahagian kulit yang lain. Pelembap yang mengandungi soya dikatakan dapat membantu melembutkan dan melicinkan kulit serta meratakan warna tona kulit.

2. Kedutan
Sejenis bahan isoflavon yang terdapat dalam soya yang dipanggil sebagai saglycones telah menunjukkan bahawa ia dapat membantu dalam memperbaiki penampilan penuaan kulit, termasuklah mengurangkan garis-garis halus kedutan.

3. Menegangkan Kulit
Soya membantu dalam meningkatkan ketegangan kulit dengan menggalakkan penghasilan kolagen. Kolagen dan fiber merupakan bahan yang yang bertanggungjawab dalam proses menegangkan kulit. Selain mengambil kacang soya sebagai sumber makanan, kacang soya juga boleh digunakan dari padasegi luaran.

Keburukan Lain Kacang Soya Untuk Mencegah Penyakit ialah:

4. Gastrik
5. Demam
6. Lelah
7. Lenguh-lenguh sendi
8. Kurang darah (Anemia)
9. Kurang zat semasa hamil
10. Cirit-birit
11. Jerawat
12. Masalah berat badan
13. Darah tinggi dan darah rendah
14. Alergik
15. Tidak dapat tidur (Insomnia)
16. Kanser payudara
17. Lemah ingatan (Poor Memory and Dementia)
18. Sistem imunisasi lemah (Declined Immune System)
19. Osteoporosis
20. Piles
21. Sembelit
22. Sakit jantung
23. Selepas Pembedahan
24. Selsema
25. Kolestrol tinggi
26. Kekurangan asid amino
27. Gastrik Ulser
28. Penyakit Sawan
29. Strok


Ada pelbagai jenis produk soya di pasaran. Camne nak pilih produk yg sebetulnya untuk kite?

Kalau nak pilih produk soya, kenaa tahu pasal 7 kriteria pemilihan iaitu

1. Kacang Soya itu sendiri mestilah tumbuh membesar secara Organic
-Kenapa soybeans mesti ditanam secara organik? Sebab kajian penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian, telah terbukti ada hubung kait antara 'cancer' dan 'nitrates'. Jadi amatlah penting 'pesticides', 'fungicide', & 'herbicide' tidak digunakan di sepanjang pembesaran soybean ini.

2. Soybean itu mestilah Non GMO (tidak dihasilkan secara 'genetic').
- Kenapa soybean mestilah 'non genetic enginereed?
Sebab secara umumnya soybean yang dari jenis genetic ini adalah murah untuk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural) dan kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos dan semuanya menggunakan soybean yang dihasilkan secara genetic. Dr Louis J.Pribyl, a Brazilian government scientist
menekankan yang berdasarkan kajian , toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

3.Soy Protein itu mesti mempunyai 9 Asid Amino perlu.
- Ini adalah ciri yang amat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibodi, enzyme. If one of the essential amino acid is missing, the immune system can be
depressed 30%, and many important body function are delayed or stopped.

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air, bukan alkohol.
- Alcohol itu haram, ye lah itu satu hal jugak. Lagi satunya jika dicuci dengan alcohol ianya akan memusnahkan kandungan isoflavones.(up to 88%). Sedangkan isoflavones itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser. Isoflavones juga penting untuk penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5. Bahan Anti-thyroid/anti growth substance mesti disingkirkan
- Soy yang mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine', substance. sedangkan kalau kekurangan bahan ini akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that
uses an extracting process that remove this substance, yet keep the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACID and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

6.  Proses Pembuatan Soy Protein sebaiknya tanpa pemanasan
- Amino Acid sangat sensitif dengan suhu yang panas.In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result.

7. Soy isolate itu mesti ditambah dengan unsur calcium.
- Kajian / artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur calsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein itu untuk meneutralkan kembali serbuk soy itu. Kebanyakan pengusaha/pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium.

Ketujuh-tujuh kriteria tersebut ada pada ESP Shaklee.

Kesimpulannya, ESP Shaklee adalah SELAMAT


Kenapa ESP Shaklee adalah selamat?

Ada 5 SEBAB kenapa ESP adalah selamat:

1.ESP menjalani proses penapaian (fermentation) yang lengkap dan menghasilkan isoflavone (bukan senang nak ekstrak isoflavone dari kacang soya)

2.ESP hanya menggunakan protein soya yang tidak diubahsuai genetiknya, iaitu Non-GMO (Non-Genetically Modified Organism), dimana ia disahkan melalui Identity Preservation Program. Program ini memastikan soya yang digunakan oleh Shaklee adalah dipantau dengan ketat dan
dikawal sejak mula ditanam, dituai hinggalah diproses.

3.ESP dibasuh dengan air ("..Dr. Shaklee knew that By using a cold water extraction technique, you get the very best of the soy and all of the positive things like the phyto-estrogens which inhibit breast cancer and prostate cancer in men. There are over 1500 studies showing the positive benefits of soy and only 12 to 20 negative studies showing that when you alter and de-nature soy you end up with junk. Dr. Shaklee knew the difference.)

4.ESP mengandungi 50% keperluan kalsium harian. Kenapa ada kalsium? Kerana tambahan sedikit kalsium di dalam ESP boleh meneutralkan kembali asid phytic di dalam soya (kandungan asid phytic yang tinggi menghalang penyerapan zat dan mineral seperti kalsium, magnesium,
zink semasa pencernaan dalam usus). Jadi takda la sia-sia ja telan macam2 zat.

5.Dah 54 tahun ESP mengungguli pasaran makanan tambahan. Mana lagi nak cari soya terbaik ni. ESP bukan calang-calang tau. Ia dibasuh dengan air bukannya alkohol seperti kebanyakan minuman soya.

Sebab itulah ESP menjadi kesukaan ramai.


Berminat nak cuba ESP?

Hubungi saya

Umi Nazrah,
Pengedar Sah dan Bertauliah,
ID 869539
www.facebook.com/cantiksss
umi.nazrah@gmail.com
Whatsapp 019-4320059


0 comments:

Catat Ulasan