Kelebihan kalsium untuk golongan wanita

Kepentingan kalsium kepada wanita.

Wanita lebih terdedah kepada osteoporosis kerana badan wanita membina tulang kurang daripada badan lelaki. Menurut Perkhidmatan Kesihatan di Columbia, wanita juga kehilangan jisim tulang pada kadar yang lebih cepat sepanjang hayat mereka; keadaan yang lebih rumit oleh wanita umumnya kerana wanita hidup lebih lama daripada lelaki. Kehilangan tulang di kalangan wanita biasanya bermula di sekitar umur 30 tahun, berkembang melalui menopaus, sekitar umur 50 tahun, dan akan semakin meningkat tinggi selepas menopaus.

Wanita tak mungkin mendapat kalsium sebanyak yang diperlukan setiap hari. Menurut Universiti Tambahan Illinois, wanita secara puratanya hanya mendapat 500-600mg kalsium setiap hari. Ini adalah jauh kurang daripada mg yang disyorkan untuk wanita berumur 19-50 tahun iaitu 1,000mg. Jumlah kalsium yang diperlukan meningkat apabila wanita berumur 50 tahun ke atas.


Selepas 50 tahun, wanita perlu 1,200 mg kalsium setiap hari untuk mengekalkan jisim tulang yang sihat.

Apakah yang perlu ada dalam supplemen Kalsium?

Vitamin D
Vitamin D adalah vitamin yang membantu dalam penyerapan kalsium. Selalunya vitamin D disertakan sekali dengan kalsium di dalam supplemen kalsium. Vitamin D adalah vitamin larut lemak, bermakna ia dipecahkan dan disimpan oleh lemak di seluruh badan anda. Pendedahan kepada cahaya matahari membantu badan kita membuat vitamin D, tetapi kita boleh dapatkan Vitamin D daripada diet sampingan kita. Tanpa vitamin D yang mencukupi, badan kita mungkin tidak akan cekap untuk menyerap kalsium yang diperlukan. Untuk tulang yang kuat, kita memerlukan 600 IU vitamin D setiap hari dan akan meningkat kepada 800 IU selepas umur 70 tahun.

Kalsium daripada makanan tambahan datang dalam karbonat dan bentuk sitrat. Kalsium karbonat adalah lebih mudah didapati dan lebih mudah untuk diserap oleh badan. Jika kita mengambil kalsium sekali gus, badan akan kurang kalsium tersebut kerana badan kita tidak boleh menyerap lebih daripada 500mg dalam satu-satu masa. Jadi, untuk memenuhi keperluan harian kalsium sebanyak 1,000mg, kita harus mengambil dua tablet 500mg sebanyak dua kali sehari.

Supplemen Kalsium yang terbaik adalah yang mengandungi Vitamin D, Magnesium, Zinc


Vitamin D penting sangat dalam supplemen Kalsium. Kerana ni lah, supplemen kalsium, ditambah dengan vitamin D, mengekalkan tahap jisim tulang dan menghalang kehilangan tulang yang ketara. Vitamin D adalah hampir sama penting seperti kalsium sendiri, sebagai vitamin membantu badan memetabolismekan dan menyerap bukan makanan berasaskan kalsium.


Sebab supplemen OsteMatrix ni, ianya dihasilkan dengan gabungan nutrient kritikal seperti vitamin D & K, Calcium dan Magnesium. Semua ni digabungkan supaya dapat meningkatkan penyerapan.


Kalau beli supplemen kalsium takda mineral-mineral tu, perabih duit jalah baq hang....



Umi Nazrah
Shaklee Independent Distributor
Shaklee ID - 869539

Mobile: 019-4320059
FB - facebook.com/nazrah
Website - cantiksihatsemulajadi.com
Page - Cantik Sihat Semulajadi
Latest post: Kepentingan kalsium kepada wanita. Wanita lebih terdedah kepada osteoporosis kerana badan wanita membina tulang kurang daripada badan lelaki. Menurut Perkhidmatan Kesi...
  Like · Comment · Share
Konsultasi percuma hanya untuk customer saya sahaja.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit. Pembaca yg mengalami masalah kesihatan digalakkan mendapat nasihat dari pakar kesihatan

0 comments:

Catat Ulasan