Tips Tulang Retak Agar Cepat Sembuh Pada Anak dan Orang Tua

Tips Tulang Retak Agar Cepat Sembuh Pada Anak dan Orang Tua
Tips Tulang Retak Agar Cepat Sembuh Pada Anak dan Orang Tua
Tips Tulang Retak Agar Cepat Sembuh Pada Anak dan Orang Tua | Keretakan mudah berlaku dan berisiko apabila umur semakin berusia.

Tulang retak disebabkan oleh struktur tulang lemah, penyakit osteoporosis berupaya menyebabkan keretakan tulang yang lazimnya terjadi pada bahagian tulang belakang, pergelangan tangan dan pinggul.

Antara faktor kadar ketumpatan tulang menurun dan struktur tulang menjadi lemah dibahagikan kepada primary dan secondary, faktor boleh ubah serta tidak boleh ubah.

Tiga jenis faktor primary osteoporosis iaitu pasca-menopaus, umur dan idiopatic atau faktor yang tidak diketahui. Golongan wanita pada umur antara 40 hingga 50 tahun kebiasaannya akan melalui fasa menopaus.

Masalah Kesihatan Paling Serius Di Alami Wanita Umur 40-an

Hormon pertumbuhan dan hormon seks mengawal jumlah mendapan bahan mineral dalam tulang. Disebabkan itu kehilangan hormon estrogen (disebabkan menopaus) yang penting dalam pembentukan tulang menjadikan tulang menipis daripada membina.

Ketumpatan tulang akan terus bertambah sehinggalah pada usia sekitar 30-an, kemudian baik lelaki mahupun wanita, ketumpatan tulang tidak akan lagi meningkat sebaliknya kekal pada kadar sedia ada.

Menjelang usia sekitar 40 hingga 50-an, wanita khususnya akan melalui kehilangan ketumpatan tulang kira-kira 1-2% setiap tahun sewaktu fasa putus haid.

Secondary osteoporosis pula kebiasaannya mempunyai faktor seperti masalah hormon, pengambilan ubat seperti steroid, kegagalan buah pinggang dan sebagainya.

Osteoporosis boleh berlaku pada usia muda, antara faktor lain termasuk penyakit kanser darah, kanak-kanak yang mempunyai masalah penyerapan nutrisi makanan dan seumpamanya.

Kaedah untuk mengurangkan risiko mendapat masalah osteoporosis khususnya bagi faktor boleh ubah.

Melakukan senaman, tak merokok, tidak mengambil minuman beralkohol dan memperbanyak makanan serta minuman yang tinggi kalsium dan vitamin D.

Untuk faktor tidak boleh ubah seperti genetik khususnya kumpulan etnik, jantina iaitu perempuan dan saiz badan yang kecil, risiko ini tidak dapat dielakkan.

Untuk mengurangkan risiko patah tulang, pesakit berumur 65 tahun dan ke atas disarankan menjalani ujian kadar ketumpatan tulang untuk mengesan masalah ini lebih awal.

Individu yang mempunyai risiko seperti dinyatakan mengamalkan pengambilan kalsium dan Vitamin D lebih awal selain mengamalkan gaya hidup sihat sebelum usia menjengah fasa menopaus atau 40 tahun dan ke atas.

Tips Untuk Tulang Retak Agar Cepat Sembuh

Umi cadangkan pengambilan Ostematrix

• Ostematrix mengandungi gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D.
• Sajian kalsium yang isinya paling seimbang dengan kadar penyerapan 99%
• Dibuat dari mineral semulajadi dan garam mineral dari Laut Mati yang mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, zinc, kuprum, magnesium dan boron.
• Nutrien-nutrien ini perlu diambil bersama-sama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang mendapan sesetengah mineral.

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan