Kaitan Antara Kentang Goreng dan Kanser Payudara


Kentang goreng memang pilihan setiap individu di Malaysia. Malah saya sendiri menyukainya. Kerangupannya di makan panas, dicicah dengan sos dan mayonis menambahkan lagi rasa dan aroma kentang goreng. Tapi rupanya disebalik sedapnya kentang goreng, ada bahaya menanti. Kanser payudara!

Jadi lepas ni, kentang goreng tak sesuai lah untuk diamalkan selalu ye

Antara Bahaya Kentang Goreng

1. Mengandungi lemak
Tidak semua lemak harus dielakkan, ada banyak lemak baik seperti minyak zaitun yang boleh menjaga kesihatan anda. Namun dalam kes kentang goreng, ia terkandung banyak lemak tepu. Lemak tepu ini boleh tinggal di tubuh lebih lama dan masuk ke dalam aliran darah. Akibatnya, terjadi tompok-tompok kecil yang boleh menjadi plak dan menutup aliran darah. Plak ini menjadi faktor penyebab strok dan serangan jantung.

2. Kandungan garam yang tinggi
Kebiasaannya, selepa menggoreng, kentang akan ditaburi garam bagi mendapatkan rasa yang enak.

3. Bahan pengawet
Warna kuning keemasan kentang goreng adalah warna tiruan dan bahan pengawet.

4. Lemak trans
Menggoreng dalam minyak yang banyak akan membawa lemak trans dalam tubuh anda.

Risiko penyakit akibat pengambilan kentang goreng dengan kerap
  1. Serangan jantung.
  2. Kencing manis.
  3. Darah tinggi.
  4. Kanser payudara.
  5. Buah pinggang.
  6. Pengambilan kentang goreng secara berpanjangan, akan mengundang mudarat tanpa kita sedar. Banyak penyakit yang berlaku pada hari ini, boleh dikategorikan sebagai kronik atau tahap yang bahaya oleh pakar perubatan. Ini kerana, pemusnahan sel- sel badan juga berlaku secara perlahan tanpa kita sedar. - wom.my
Apakah kanser ? Ia merupakan keadaan dimana sel-sel sihat dalam badan kita telah berubah kerana diserang oleh asid yang mengandungi kimia yang membolehkan sel-sel kanser menambah dan merebak dalam badan kita. Untuk mengelakkan darah kita menjadi asidik perlu jaga makanan. Kurangkan makan daging dan amalkan lebih memakan sayur dan buah-buahan.

European Food Safety Authority (EFSA) iaitu satu badan berautoriti yang memastikan industri makanan menyediakan makanan yang selamat dimakan oleh masyarakat Eropah telah mengesahkan acrylamide dalam makanan berpotensi meningkatkan risiko kanser bagi pengguna di semua peringkat umur.

Acrylamide dalam makanan dihasilkan oleh tindak balas kimia apabila makanan (terutamananya karbohidrate) digoreng dengan suhu yang tinggi (120 ° C) bagi menjadikan makanan itu lebih sedap.

Antaranya ialah potato chips dan french fries adalah makanan yang didapati mengandungi kandungan acrylamide yang lebih tinggi berbanding dengan makanan lain.

Kentang mempunyai kandungan “asparagine” iaitu asid amino yang tinggi. Apabila dipanaskan kepada suhu tinggi, asparagine boleh membentuk acrylamide. Acrylamide yang dimakan di dalam makanan akan akan diproses di dalam perut dan hasil proses acrylamide ini akan membentuk
glycidamide, yang boleh menyebabkan pada mutasi DNA dan menyebabkan tumor dan kanser terutama di bahagian mulut, saluran pemakanan esofagus dan perut.

Satu siri penyelidikan telah dilakukan untuk menyiasat sama ada pengambilan makanan yang mengandungi acrylamide boleh meninggikan risiko mendapat kanser rongga mulut, pharynx, esofagus, larinks, usus besar, buah pinggang, payudara, dan ovary telah dijalankan. (5,6,7,8)
Oleh itu Agensi Antarabangsa bagi Penyelidikan Kanser Aerika Syarikat sedang mempertimbangkan untuk menyenaraikan acrylamide sebagai “bahan yang boleh menyebabkan kanser,” berdasarkan kajian pada haiwan makmal yang telah diberikan acrylamide dalam air minuman, telah mengalami kanser dan tumor. - http://drzubaidi.com

Dianggarkan 95 peratus daripada kes kanser payudara dihidapi oleh golongan wanita. Angka ini jelas menunjukkan ia sebagai kanser utama yang amat ditakuti kaum hawa. Walaupun kajian berpendapat kanser payudara berisiko tinggi terhadap faktor genetik seseorang, namun ia bukanlah ramalan yang tepat kerana ada juga pesakit kanser ini tidak mempunyai sejarah keluarga yang menghidapinya.

Bolehkah kanser payudara diberhentikan?

Perkongsian daripada pelanggan Puan Ainul . Ibu kepada customer ini menghidapi barah payudara tahap ke 4


Bagaimana Vivix membantu untuk para pesakit kanser payudara?

Pertama kita kenali apakah itu Vivix

Vivix ialah sejenis minuman campuran botani, merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Vivix mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol.

1 - Polygonum Cuspidatum
fungsinya adalah memperbaiki sel mati dan meningkatkan penghasilan sel hidup.

2 - Anggur Muscadine
Anggur ni adalah anggur yang mempunyai kuasa antioksidan tertinggi di kalangan anggur-anggur didunia. (kuasa antioksidan 40kali ganda dari anggur biasa).

Kalau beli kat US, harga 1 gugus anggur Muscadine ni adalah 70USD tau. Mahal tak??

Vivix memang dah sangat murah kalau dibandingkan dengan harga anggur ni.
Padahal yang paling diperlukan hanyalah kulit luarnya sahaja. Sebab kat kulit anggur ni terkandung Polifenol yang sangat tinggi. Polifenol ni lah agen pemangkin kepada Resvestrol untuk menjadi 10kali ganda lebih hebat dari Resvestrol sahaja.


3 - Elderberi Eropah
4 - Lobak Ungu

Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Apa yang hebatnya tentang Vivix Shaklee?

Fakta 1: Vivix mengandungi resveratrol. Malah Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada resveratrol, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan dan HALAL!









Fakta 2: Saintis telah menjalankan kajian dan hasil kajian mendapati orang-orang Perancis gemar memakan daging yang berlemak tinggi dan minum wain dengan banyak, tetapi kadar penyakit jantung tetap rendah di Perancis. Selepas bertahun-tahun membuat kajian, saintis menemui rahsia di sebalik Paradoks Perancis terdapat pada Resveratrol yang terkandung dalam wain merah.

Fakta 3: Satu hidangan Vivix mengandungi jumlah resveratrol yang sama banyak seperti yang terdapat dalam 100 gelas wain merah.

Fakta 4: Sekiranya hendak dibandingkan dengan minuman jus lain, Vivix ternyata mendahului dengan hanya 1 sudu teh sehari mampu membekalkan ORAC* value yang diperlukan tubuh iaitu 3000-5000 ORAC.

*Oxygen Radical Absorbance Capacity (ORAC) is a method of measuring antioxidant capacities of different foods

Berbalik kepada pertanyaan, Bagaimana Vivix membantu untuk para pesakit kanser payudara mahupun jenis kanser yang lain?

Vivix ™, sejenis tonik anti-penuaan selular merupakan satu revolusi dalam usaha menentang penuaan pada tahap selular. Dibangunkan selepas penyelidikan bertahun-tahun oleh Shaklee Corporation, syarikat nombor satu pemakanan semulajadi di Amerika Syarikat, Vivix adalah pemakanan tambahan anti-penuaan yang terbaik di dunia. Melalui kajian makmal, ramuan Vivix telah terbukti memberi kesan positif terhadap empat mekanisme utama penyebab penuaan.


Penggunaan Vivix selama 30-hari memberikan jumlah resveratrol yang setara seperti yang terdapat dalam 3,000 gelas wain merah, dan bahan-bahan Vivix telah ditunjukkan dalam kajian makmal sebagai 10x lebih berkuasa dalam melambatkan mekanisme utama penuaan berbanding resveratrol sahaja. Wain merah haram, Vivix ada sijil halal. Resvestrol tu merupakan agen anti penuaan yang paling kuat dari alam semulajadi. Kesan anti-inflamasi nya juga adalah 60kali lebih tinggi daripada Aspirin.

Saintis Shaklee telah bekerja selama bertahun-tahun dalam mencipta dan menyempurnakan campuran unik bahan-bahan polifenol dan telah terbukti di dalam makmal mampu menangani penuaan selular. Demi menyediakan makanan tambahan anti-penuaan yang terbaik di dunia, Shaklee telah berjaya melindungi bekalan salah satu bahan utama Vivix dari penanam terbesar dan terbaik di dunia, dan sedang dalam usaha untuk dipatenkan bagi melindungi inovasi ini.

Apa yang bagus tentang Vivix berbanding lain-lain jenama anti-penuaan? Credit to Yaya

Rumusan Vivix Shaklee adalah rumusan supplement anti-penuaan terbaik di dunia. Vivix merupakan Anti-penuaan yang paling berkuasa, paling berkesan dan yang paling UTAMA sekali adalah resveratrol anti-penuaan yang 100% semulajadi berbanding lain-lain jenama anti-penuaan yang terdapat di pasaran.

Petikan Komentar dari Dr Stephen Chaney:

"...In the first place, the resveratrol in Shaklee's Vivix a higher potency, higher purity preparation than many of the other resveratrol supplements products on the market"

Dr Stephen Chaney, seorang profesor biokimia dan pemakanan (University of North Carolina - Chapel Hill) yang telah mengarang lebih 80 kajian saintifik dan perubatan 'peer-review' jurnal.

Anggur Muscadine merupakan salah satu bahan utama (resveratrol) dalam penyediaan Vivix yang mana bahan ini dirujuk dalam lebih 2,000 penyelidikan, penerbitan, termasuk pelbagai kajian yang dijalankan oleh Harvard University, National Institutes of Aging, and the National Institute of Environmental Health Sciences.

Dengan erti kata lain Vivix menyediakan 100 mg resveratrol bagi setiap satu sudu teh. Ekstrak resveratrol yang terkandung dalam Vivix mempunyai kandungan resveratrol semulajadi sebanyak 98%. Jadi Vivix memang merupakan supplement anti-penuaan terbaik di dunia.

Sejak Vivix diperkenalkan setahun yang lalu, Supplement Vivix yang telah dicipta oleh Shaklee sebagai supplement anti penuaan pada tahap selular telah terjual sebanyak lebih 1 juta botol. Hal ini menyatakan bahawa Vivix Shaklee dipercayai pengguna amat membantu sebagai mekanisma anti-penuaan pada tahap selular.

Komponen utama Vivix adalah resveratrol.

Resveratrol merupakan salah satu kandungan dalam Vivix yang telah dirujuk lebih daripada 2,000 penerbitan penyelidikan termasuk beberapa kajian yang dijalankan oleh Harvard University, National Institute of Aging, National Cancer Institute, dan banyak lagi. Kanser mungkin adalah bidang paling dinamik (pelbagai sudut) penyelidikan mengenai resveratrol. Resveratrol merupakan perubatan semulajadi pertama yang mempunyai bukti kukuh menunjukkan ia menghalang atau menghentikan pelbagai peringkat kanser. Resveratrol bukan sahaja menghindar kanser, malahan ia dicadangkan sebagai rawatan tambahan.

Resveratrol
• Known for protecting plants against bacteria & fungi
• Anti‐tumor activity, shown to arrest unregulated cell growth & induce apoptosis (cell death). In animal studies Resveratrol has demonstrated:

Changes associated with longer lifespan
Increased DNA stability
Increased insulin sensitivity
Improved cellular repair
Reduced cancer risk
Inhibits tumor initiation
Increased mitochondrial number
Reduced blood pressure, glucose, lipids
Improved motor function
Improved immunity
Increased aerobic capacity
Reduced IGF‐1, decrease in inflammation
Protection against diet‐induced obesity and insulin resistance
Cardiovascular protection
• Interferes with pancreatic cell energy source effectively shutting off the pump that eliminates chemotherapy from the cell.
Turns on SIRT 1 & 2 genes to prolong life; acts like the calorie restriction diet.
Many Resveratrol products (50%) are tainted with emodin (a laxative) Shaklee’s is 98% pure! NO Emodin - Sumber.

Beberapa penyelidikan terkini berkenaan resveratrol dan kanser

Menghentikan Gen Kanser
Bagi badan yang normal, reaksi badan yang sihat yang dipanggil pengasetilan dan penyahasetilan menjadikan gen hidup atau mati. Bagaimanapun, bagi kanser, sel mula menjadi tidak terkawal dan mengaktifkan "gen kanser" nya sendiri, menggalakkan penyebaran sel-sel berpenyakit. Boleh tonton video 3D di entri Apa Itu Kanser.

Dengan mengawal penyahasetilan dan mengaktifkan panjang umur gen, resveratrol mempunyai potensi untuk menghentikan proses kanser dan memberi manfaat umur panjang yang sebenar.

Menterbalikkan Kesilapan DNA
Punca utama proses penuaan (dan akhirnya kematian) adalah kebolehan sel tua yang semakin menurun untuk mereplika secara terperinci DNA mereka ke dalam setiap sel baru. Disebabkan "kesilapan" DNA dan penimbunan serpihan pecahan DNA yang tidak boleh digunakan, sisa DNA yang tidak teratur ini akhirnya menghentikan sel dari berfungsi dengan baik. Ini menjadikan sel tersumbat dengan "sampah" DNA dan akhirnya membawa kepada kemerosotan dan kematian sel.

Bagaimanapun, resveratrol mampu mengurangkan kesilapan dan sisa DNA ini sehingga 60% melalui kebolehannya merangsang kepanjangan umur gen. Ini merupakan sebab mengapa resveratrol merupakan satu pencapaian besar dalam memperlahankan proses penuaan.

Kesan Anti-Kanser
Kajian menunjukkan resveratrol bukan sahaja menghalang kanser, tetapi juga dicadangkan sebagai rawatan tambahan kepada kanser. Ini kerana resveratrol terbukti memperlahankan atau menghentikan tahap tertentu kanser. Resveratrol boleh menghalang kanser dalam melalui beberapa cara:
Ia boleh menyekat penyerapan estrogen dan androgen (tidak kira sel kanser itu mempunyai reseptor negatif atau positif)
Ia boleh memodulasi ekspresi gen
Ia boleh menyebabkan sel kanser mati melalui penyahasetilan
Di Austria, penyelidikan lanjut turut membuktikan resveratrol turut menyekat kemampuan sel kanser untuk metasis ke dalam tulang pada kadar 30% hingga 71%.

Menghalang Kanser Tanpa Memudaratkan
Resveratrol telah dibuktikan effektif melawan pelbagai jenis kanser, sama ada pada peringkat menghindar mahupun peringkat rawatan. Kebolehannya menghentikan kanser berkait rapat dengan kemampuannya membezakan sel kanser dari sel sihat. Ubat terapi kimo tidak spesifik ketika menyerang sel; ia menyerang sel kanser dan sel sihat dalam masa yang sama. Sebaliknya, resveratrol tidak merosakkan sel sihat, tetapi melindungi sel sihat ketika mematikan sel kanser.

Kebolehan resveratrol yang terkenal termasuk kemampuan menghilangkan radikal bebas, mengaktifkan atau nyahaktif enzim penting / gen / hormon dan kimia tubuh. Kajian menunjukkan resveratrol memberi kesan yang ketara kepada kanser yang berkaitan gen. Antara kesan lain, resveratrol mengaktifkan gen penumpas tumor dan gen yang menyahtoksik bahan kimia. Ia juga menahan gen yang membolehkan sel kanser berhubung antara satu sama lain.

Poliphenol Resveratrol
Resveratrol dan poliphenol berkaitannya turut melindungi DNA sel, menghalang kimia dan radiasi yang menyebabkan kanser, serta melawan radikal bebas dan imflamasi.

Mitochondria
Penyelidik dari University of Rochester (terbitan Mac, 2008) membuktikan untuk pertama kalinya yang resveratrol boleh membantu memusnahkan sel kanser pankreas dengan menembusi sumber tenaga teras sel, atau mitochondria, dan melumpuhkan fungsinya. Mitochondria mempunyai DNAnya sendiri dan mempunyai kebolehan untuk membekalkan tenaga kepada sel secara berterusan apabila berfungsi dengan betul. Menghentikan sumber tenaga secara teorinya menghentikan kanser. Resveratrol mengganggu sumber tenaga sel-sel kanser. - Sumber

Apa lagi bukti penyelidikan resveratrol dalam menyembuhkan penyakit kanser?






Bagaimana sel kanser boleh membiak?


Empat Mekanisma Anti-Penuaan Pada Tahap Sel

Melalui kajian makmal, saintis mendapati bahan-bahan yang terkandung dalam supplement anti-penuaan (Vivix) ini menunjukkan impak positif kepada empat mekanisma penting penuaan pada tahap sel:

1- Kerosakan DNA
Kalau kita menghidap penyakit kronik seperti kencing manis, penyakit jantung, darah tinggi dan lain-lain lagi, sel DNA kita semakin lama semakin pendek. Bagi orang yang sihat, sel panjang dan kuat. Bagi orang yang sakit sel pendek, mudah musnah dan akhirnya mati.

Setiap sel tubuh diserang hampir sejuta serangan yang merosakkan pada setiap hari. Serangan perosak DNA ini akan merosakkan pengkalan data genetik dan menghasilkan kesilapan umur asal yang mengganggu fungsi sel dan menyebabkan manusia lebih tua dari umurnya.

Semakin kurang sel sihat maka semakin sakit lah kita.

Disinilah vivix memainkan peranan yang penting. Bila kita amalkan Vivix, bahan yang terkandung didalam vivix akan bertindak dalam 4 cara keatas sel badan kita.

Kelebihan Vivix -
Memanjangkan tempoh hayat sel.
Memperbaiki sel-sel yang hampir musnah. Dalam bahasa pasarnya, sel yg pendek dipanjangkan semula.
Menguatkan sel-sel supaya tidak mudah musnah (Perlindungan Selular)
Mempertingkatkan fungsi sel



2- Pengawalan Genetik
Pengawalan genetik menyumbang kepada kemerosotan umur pada tahap selular

Kelebihan Vivix - Ramuan vivix mengaktifkan satu pengawalan genetik utama yang
membantu melambatkan penuaan pada tahap selular


3- Pengeluaran Tenaga Yang Kian Menurun Oleh Sel-Sel Mitochondria (penjana tenaga) yang terdapat dalam sel-sel tubuh menghasilkan tenaga yang diperlukan oleh tubuh. Apabila kecekapan Mitochondria menurun, fungsi sel-sel tubuh turut menurun.

Kelebihan Vivix - Ramuan vivix menggalakkan biogenesis (pembentukan baru) mitochondria untuk meningkatkan tahap tenaga dalam sel.

4- Penimbunan Protein AGE Penimbunan protein AGE (Advanced glycation end products) boleh menyebabkan kerosakkan tahap selular yang akan mengganggu keutuhan sel dan panjang umur.
Kelebihan Vivix - Ramuan Vivix adalah 101 kali lebih kuat dari resveratrol (kandungan unik dalam anggur muscadine) untuk melambatkan pembentukan protein AGE.

Antara penemuan lain resveratrol dalam menangani penyakit kronik:




Bagaimanakah Vivix berfungsi?
• Membantu melindungi dan membaiki DNA sel
• positif kesan pengawal selia genetik
• Menggalakkan biogenesis mitokondria
• Melambatkan pembentukan UMUR (Advanced produk End glycation) protein
• Menyokong kesihatan jantung dan fungsi kardiovaskular
• Menyokong kesihatan otak
• Menyokong fungsi imun
• Menyokong kesihatan sendi
• Menggalakkan sel panjang umur (sel pun ada hidup ada mati tau)
• Menggalakkan kesihatan yang baik dan kesejahteraan hidup
• Sebagai Bekalan antioksidan; melawan radikal bebas
• Meningkatkan tenaga sel

Bahan-bahan Vivix adalah semulajadi

☺Tiada pewarna tiruan
☺Tiada perisa tiruan
☺Tiada pemanis tiruan
☺Tiada bahan pengawet

Dapatkan Vivix hari ini. 150 ml RM 498 (harga pasaran)



Perlukan Rundingan / Ingin memesan Product Shaklee dari sumber SEMULAJADI, Saya perunding bertauliah anda
Pengedar Shaklee Bertauliah
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
PM kami di

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan