Bahaya ESP soya bila LELAKI ketagih mengambilnya!



Soya ESP yang heboh dicanangkan boleh mengubah lelaki menjadi lembut a.k.a pondan makin menggila sambutannya. Sehinggakan pekerja buruh Bangla pun sanggup untuk share beli offer bulan ni. Beli 6 tin, dapat 7 tin; jadi ahli secara free; jimat RM 389.00 lagi. Memang terbaik untuk dimiliki. Para pekerja buruh cakap ESP ni adalah sumber tenaga mereka di waktu pagi dan malam. Sebelum turun bekerja tu, mereka akan shake ESP dengan minuman pilihan mereka dan sedia untuk bekerja! Malam pula mereka ambil ESP untuk relaks otot-otot yang dah bekerja keras di waktu pagi kerana 1 hidangan ESP dah membekalkan 50% keperluan kalsium harian.


Eh tapi kejap. Soya kan ada hormon perempuan. Tak ke nanti buruh Bangla tu semua akan jadi pondan?!

Meh kita study sains sikit.

Kacang soya adalah sumber hormon estrogen wanita. namun hormon yang terhasil daripada sumber tumbuhan adalah phytoestrogen, subclass sebagai isoflavones. Kesan phytoestrogen ini terlalu kecil jika dibandingkan dengan kesan hormon estrogen yang sebenar.

Soya melemahkan kejantanan lelaki?
Phytoestrogen dalam soya adalah sejenis komponen tumbuhan yang seakan-akan hormon estrogen dalam tubuh manusia. Jika pengambilan soya adalah kurang daripada 20 gram sehari, tiada masalah akan wujud lelaki lembut akibat pengambilan soya.

Soya mengganggu sistem pembiakan lelaki dan wanita?
Soya yang mengandungi phytoestrogen akan melekat pada reseptor estrogen dalam tubuh. Ini akan menghalang estrogen yang sebenar untuk melekat bagi menjalankan fungsinya dalam tubuh badan kita. Isu ini 50-50 betul salah

Pada lelaki, risiko akan tinggi apabila soya yang diambil oleh lelaki tersebut adalah soya GMO (soya yang diubah genetik - macam ayam yang disuntik hormon pembesaran tu, cepat membesar, cepat boleh jual kat kedai) dan diambil pada kadar berlebihan.

Berdasarkan kajian yang dilaporkan oleh sekumpulan saintis daripada University of Gneplh, Kanada dan Fred Hutchinson cancer Research Center,Seattle,Washington,Amerika Syarikat, membuktikan sebaliknya. Dalam kajian terhadap kesan pengambilan molekul isflavin di dalam kacang soya terhadap 32 orang lelaki yang sihat menunjukkan keputusan pengambilan kacang soya tidak memberikan kesan buruk terhadap kualiti sperma yang dihasilkan.

Kajian yang sama dilakukan oleh kumpulan penyelidik yang diketuai oleh Dr. Jorge Chavara, felo penyelidik daripada Jabatan Nutrisi, Harvard School of Health, Boston, Amerika Syarikat. Hasil kajian mereka menunjukkan lelaki yang mengambil kacang soya dalam kuantiti yang tinggi dalam diet harian mereka didapati menghsilkan 41 juta sperma per mililiter lebih kurang berbanding daripada lelaki yang tidak mengambil kacang soya. Kandungan sperma bagi lelaki normal ialah antara 80 juta- 120 juta sperma per mililiter.

Kesimpulannya, bagi kaum lelaki, pengambilan kacang soya adalah baik selagi ia diambil dalam kuantiti yang diperlukan sahaja dan tidak akan memberikan kesan ketara kepada tahap hormon pada lelaki [Kajian].

Sebaliknya, kalau diambil secara berlebihan (melebihi 56 gram), kajian mengaitkan dengan kepekatan sperma yang rendah dan sedikit perubahan hormon pada lelaki, walaupun tidak pada tahap yang secara mendadak yang akan menjejaskan kesuburan.

Berapa nilai protein yang lelaki dan wanita perlukan?


1) Check Berat anda
2) Berat(kg) x 0.8 ( Jika jenis yang tak aktif)
3) Berat(kg) x 1.3 (Jika preggy/aktif)
4) Berat(kg) x 1.8 (Jika sangat2 aktif, jenis yang work out kat gym)

Sumber How much soybean and soy products should I eat?

Berbalik kepada ESP. 1 Hidangan ESP cuma membekalkan 14 gram protein. Yang selebihnya anda tetap kena makan sumber protein yang lain. Suplemen hanya mengisi kelopongan ruang kosong akibat gaya hidup, persekitaran, kerjaya dan faktor-faktor lain yang mempengaruhi pengambilan nutrisi tubuh badan kita.

Jadi kalau ketagih mengambil ESP, 1 hidangan hanya 14 gram. Belum cukup untuk melebihi had maksimum 56 gram sehari.

Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

2 ulasan: