Kanak-kanak Malaysia kurang nutrisi



Satu kajian yang dijalankan oleh Kaji Selidik Nutrisi di Asia Tenggara (SEANUTS) mendapati seorang daripada 10 kanak-kanak di Malaysia menunjukkan simptom tidak cukup zat makanan yang mana ia telah membantutkan tumbesaran mereka.

Anak-kanak memerlukan zat nutrisi yang seimbang yang mengandungi karbohidrat, protein,lemak,mineral dan vitamin. Akan tetapi terdapat beberapa zat nutrisi yang sebaiknya diambil berat kerana mempunyai kesan yang amat besar pada pertumbuhan dan perkembangan otak anak. Beberapa zat nutrisi tersebut menurut Pedak dan Maslichan (2009) adalah :

Protein
*******
Kajian menunjukkan bahawa bayi yang mengalami kekurangan protein semasa janin masih berada dalam kandungan akan memberi kesan pada berkurangnya berat otak sehingga 13% .Berkurangnya berat otak ini disebabkan saiz dan jumlah sel otak yang kurang. Kurangnya sel otak ini kerana terhalangnya sintesis protein. Oleh itu kekurangan protein yang berlaku di dalam rahim umnya mempunyai IQ rendah. Kemampuan peniskalaan, verbal dan mengingat mereka lebih rendah daripada kanak-kanak yang mendapat nutrisi yang baik. Tambahan lagi protein diperlukan dalam menggantikan tisu termasuk tisu otak.


Asid Lemak Tidak Tepu ( DHA & LA )
**********************************
Untuk menyokong perkembangan sistem saraf pada otak, bayi dan kanak-kanak memerlukan zat nutrisi DHA dan LA. DHA dan LA merupakan permulaan kepada AA ( Arachidonic Acid ) yang diperlukan untuk membentuk membran sel otak. Apabila kekurangan zat nutrisi DHA dan LA, maka sel nueron yang terbentuk hanya sedikit sehingga kemampuan menyimpan data juga terbatas. Komponen utama membran sel neuron adalah tidak tepu. Perkara inilah yang menyebabkan bayi perlu diberi bekalan lemak dalam kuantiti yang mencukupi agar perkembangan otaknya maksima. Namun, bukan semua jenis lemak mempunyai manfaat ini. Lemak yang terbaik adalah asid lemak tidak tepu rantai panjang bentuk DHA. DHA dan LA yang digunakan sebagai bahan untuk proses elongasi AA pada otak yang boleh meningkatkan bilangan sel neuron sehingga mampu meningkatkan kemampuan belajar anak. Selain itu, anak juga boleh lebih banyak menyimpan apa yang diajar padanya. Susu badan adalah sumber DHA terbaik. Oleh sebab itu, seorang ibu janganlah malas untuk menyusukan anaknya. Apabila seorang ibu memberikan susu badan pada anaknya, bermakna dia telah melakukan banyak perkara untuk kecerdasan anaknya. Memenuhi keperluan DHA sebaiknya dilakukan semenjak ibu mengandung. Ibu hamil boleh mendapat bekalan DHA dari susu yang mengandungi DHA, kekacang, ikan dan banyak lagi. Perlu diingat sebelum mengambil apa-apa makanan telitilah dulu supaya tidak membahayakan kandungan. Contohnya hati-hati memilih ikan yang tinggi kandungan merkurinya kerana merkuri boleh membahayakan janin.


Besi
*****
Bekalan zat besi juga (Fe) juga berkait erat dengan kemampuan intelektual. Berbagai kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak yang kekurangan zat besi ternyata mempunyai kemampuan mengingat dan menumpukan perhatian lebih rendah. Terdapat perbezaan ketara dalam markah ujian jika bekalan zat besi diabaikan.

Fosforus
******
Mineral fosforus juga penting bagi otak. Fosforus adalah komponen fosfolipid yang merupakan sebahagian dari membran sel dan berfungsi mengatur pemindahan dari dan ke luar sel termasuk sel otak.

Zinc
*****
Zink dalam tisu otak berfungsi meningkatkan aktiviti mental. Perkara ini terbukti dari satu hasil kajian yang menyatakan bahawa kanak-kanak yang cukup keperluan zink ternyata 72% lebih aktif dibandingkan dengan kanak-kanak yang kekurangan zinc. Bekalan zinc seperti susu, daging, ikan dan lain-lain lagi.

Mealshake, hidangan Shakes Shaklee yang rendah glisemik dan rendah lemak. Mempunyai rasa yang hebat, pek minuman extra nutrisi yang mudah dibancuh dan dicampur dengan hidangan lain. Mealshake menawarkan 19 vitamin dan mineral penting serta kaya dengan sumber kalsium dan protein yang hebat. Ia juga merupakan nutrien asas untuk tumbesaran kanak-kanak dan remaja yang sedang membesar supaya kekal kuat dan sihat. Tentu mereka akan menggemari pilihan bukan soya berperisa vanilla dicampur denga susu yang enak. Resepi enak, bancuhlah MealShake bersama yougurt tanpa lemak atau perisa beserta buah-buahan setiap pagi. Dengan mealshake anak anda akan mendapat keperluan nutrisi yang mencukupi setanding sarapan pagi. Dengan MelaShake, anak anda akan mendapat snek nutrisi yang enak pada bila-bila masa dan satu hidangan ideal yang rendah kolestrol, lemak dan sodium. Menariknya Mealshake bukan sahaja untuk kanak-kanak tetapi juga untuk dewasa dan hidangan segera bagi para atlet.



Berminat? Untuk Info dan Order :

  Umi Nazrah
Pengedar Shaklee Malaysia
Shaklee Independent Distributor
COD di daerah Sik/daerah Baling/Kedah
Shaklee ID: 869539
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-432 0059
www.facebook.com/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: Segala testimoni /penulisan tentang produk yg dikongsi di laman ini bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

0 comments:

Catat Ulasan