Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat

Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat
Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat
Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat | Jika penjagaan mata diremehkan, kehilangan penglihatan boleh berlaku.

Tips dan petua penjagaan kesihatan mata

i) Ketika membaca

- Jarak membaca
Pastikan membaca pada jarak antara 30 hingga 40 sentimeter (cm) dari buku ke mata. Jarak yang terlalu dekat akan menyebabkan otot-otot mata menegang untuk fokus dan mengakibatkan sakit kepala.

- Posisi badan ketika membaca
Posisi hendaklah tegak. Elak membaca sambil berbaring kerana akan menyebabkan otot-otot mata terpaksa bekerja lebih untuk fokus. Mata akan menjadi cepat letih dan tidak dapat bertahan lama untuk membaca.

Elak juga membaca ketika berada di dalam kenderaan bergerak dan keadaan jalan yang bengkang-bengkok serta berbonggol kerana boleh menyebabkan sakit kepala dan mabuk akibat keupayaan mata untuk fokus menjadi tidak stabil ketika membaca.

ii) Pencahayaan
Pencahayaan yang digunakan tidak terlalu malap atau terlalu terang ketika membaca kerana akan mengganggu keselesaan dan kesihatan mata.

Kenali 5 Masalah Kecantikan Mata Yang Paling Ditakuti Wanita

iii) Amalan senaman untuk mata
1. Pergi ke luar rumah, lihat satu objek berdekatan, kemudian beransur-ansur melihat pula objek yang lebih jauh, sejauh yang mungkin. Selepas itu lihat semula objek yang berdekatan. Ulangi proses itu beberapa kali.
2. Gerakkan mata ke kanan semaksimum mungkin, berhenti sekejap, kemudian ke kiri, berhenti sekejap, seterusnya ke atas, bawah dan tengah. Ulangi proses itu beberapa kali.
3. Setelah 1 - 2 jam berada di hadapan komputer, berhenti sekejap, lihat objek berwarna hijau di luar rumah atau pejabat, seperti pokok dan sebagainya. Warna hijau akan dapat menenangkan dan merehatkan mata.

iv) Pengguna komputer
Penggunaan komputer dengan cara betul dapat menjamin kesihatan mata yang baik. Pastikan kedudukan komputer sama paras dengan mata dalam keadaan horizontal dan 30cm dari mata dengan pencahayaan yang bersesuaian

v) Pemeriksaan mata berkala
Sekurang-kurangnya sekali setahun bagi memastikan tahap penglihatan dan kesihatan mata sentiasa berada dalam keadaan baik.

vi) Makanan untuk mata
Pemakanan yang betul memainkan peranan penting dalam menjaga kesihatan mata dan dapat mencegah daripada penyakit mata. Pastikan makanan seharian yang diambil sedikit sebanyak dapat memberi nutrisi penting bagi mengekalkan kesihatan mata. Amalkan makan makanan yang kaya dengan vitamin A dan C.

Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat
Tips Petua Rahsia Makanan Senaman Penjagaan Untuk Mata Sihat

Makanan Untuk Mata Sihat

Kailan (Kale), Bayam (Spinach), Collards ialah sayuran berdaun hijau yang sangat kaya dengan sumber Lutein dan Zeaxanthin. Lutein dan zeaxanthin merupakan bahan antioksidan yang berfungsi dalam melindungi dan mengekalkan kesihatan sel dalam tubuh badan.

Rahsia Makanan Penjagaan Untuk Mata Sihat

Umi cadangkan Caratomax yang merupakan gabungan enam karotenoid terbaik iaitu alpha-carotene, astaxanthin, beta-carotene, lutein, lycopene, and zeaxanthin yang menghasilkan carotenoid yang lengkap.

Dalam CarotoMax mengandungi karotenoid menyamai dengan

Beta Karotena = 102 hidangan Pisang
Lycopena = 714 hidangan Aprikot
Lutein dan Zeaxanthin = 285 hidangan pink grapefruit
Alpha karoten = 89 hidangan Raspberi

Jika anda ingin mendapatkan produk Shaklee,
boleh terus hubungi Umi melalui Whatsapp
* Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat.

Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

 Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.

3 ulasan: