Bagaimana Vitamin C Boleh Mencerahkan Kulit?

Saintis telah mendapati bahawa protein kolagen memerlukan Vitamin C untuk molekul mencapai konfigurasi yang terbaik. Vitamin C mencegah kolagen dari menjadi lemah dan mudah rosak ( proses yang dipanggil hydroxylation ).

Vitamin C juga meningkatkan tahap procollagen messenger RNA. Ia juga diperlukan untuk "mengeksport" molekul-molekul prokolagen daripada sel kita ke dalam ruang extracellular . Dalam erti kata lain, Vitamin C adalah amat penting dalam memastikan keutuhan struktur kolagen.

Vitamin C juga membantu menyembuhkan luka. Kajian telah menunjukkan bahawa apabila Vitamin C dalam dos yang tinggi telah diberikan untuk membakar mangsa, ia mengurangkan pemindahan darah dan bahan buangan ke dalam tisu-tisu (capillary permeability ).

Ini sebahagiannya disebabkan oleh kesan pemerangkapan Vitamin C pada radikal bebas ( sifat-sifat antioksidan ).

Dalam kajian yang lain pula, apabila Vitamin C ( 2000 mg ) dan Vitamin E semulajadi ( 1,000 IU ) diberikan kepada 20 lelaki dan wanita, hasilnya ketahanan mereka terhadap selaran matahari meningkat sebanyak 20 % selepas hanya 8 hari .

Mereka mendapat kesan yang lebih rendah daripada keradangan dan kerosakan kulit berbanding dengan mereka yang tidak diberi vitamin C dan vitamin E, yang menjadi lebih sensitif terhadap selaran matahari.

Sifat Vitamin C adalah antioksidan yang meningkatkan kadar Glutathione dan Vitamin E.

Adakah anda pernah mendengar pepatah Inggeris, one thing leads to another?

Inilah yang berlaku pada Vitamin C.
Ini kerana dengan mengambil Vitamin C bukan sahaja ianya akan meningkatkan tahap Vitamin C dalam darah kita, malah ia juga meningkatkan dua antioksidan yang sangat penting iaitu glutation (sejenis antioksidan yang utama) dan Vitamin E (antioksidan yang larut lemak).

Kandungan Vitamin C yang tinggi meningkatkan Glutathione dan Vitamin E.

👉Glutathione
Glutathione adalah antioksidan yang paling banyak terdapat pada badan kita.
Ia memainkan peranan yang penting dalam Menyahtoksinkan badan kita.

Glutathione adalah tripeptide dan terdiri daripada 3 asid amino :
1. glycine
2. asid glutamik
3. cysteine

Glutathione akan bertukar ke glutathione peroxidase, iaitu enzim penting yang mencegah kerosakan oksidatif

Badan kita mendapatkan bekalan glutathione dengan sendiri. Mengambil pil glutathione tidak dapat menaikkan tahap glutathione dalam darah kita.

👉Vitamin E
Vitamin E merupakan antioksidan larut lemak yang paling penting. Ia melindungi sel-sel kita dari pengoksidaan dengan bertindak balas dengan radikal berlemak.

Vitamin E adalah satu kumpulan sebatian yang terdiri daripada tocopherols dan tocotrienols. Tocopherols bertindak sebagai antioksidan di dalam manusia.

Hati kita sebenarnya membentuk Vitamin E dalam darah, tetapi ia memerlukan sumber makanan dengan Vitamin E untuk berbuat demikian.

Sumber vitamin E yang baik dari makanan termasuk:
1. Wheat germ oil
2. Almonds
3. Sunflower seeds, sunflower oil
4. Hazelnuts
5. Peanut butter


Mengapa hubungan antara tahap Vitamin C dan glutathione penting dalam mencerahkan kulit?

Hal ini penting kerana para saintis telah mendapati bahawa cara kulit kita menyeimbangkan antara pigmen yang cerah (pheomelanin) dan pigmen gelap (eumelanin) tergantung pada glutathione, L-cysteine dan TYRP1 enzim.

Oleh kerana Vitamin C telah terbukti secara saintifik untuk meningkatkan tahap gluthathione dalam darah, kita boleh mengatakan bahawa Vitamin C membantu untuk mencerahkan kulit.

1) Glutathione
Glutathione terdapat pada hampir semua buah-buahan mentah dan sayur-sayuran. Apabila dimasak, kebanyakan glutathione akan hilang, tetapi itu bukan masalahnya. Kerana walaupun glutathione didapati dalam banyak buah-buahan, sayur-sayuran, dan daging, perut dan usus keupayaan badan kita untuk menyerap glutathione adalah sangat sedikit.

Selain itu, jangan terpedaya dengan " pil pemutih kulit gluthathione ". Pil Glutathione dan makanan tambahan tidak boleh meningkatkan tahap glutathione dalam darah anda. Ini hanya akan menjadikan tahap glutathione semakin teruk.

Untuk meningkatkan tahap glutathione dalam darah kita, adalah lebih baik mengambil makanan yang tinggi kandungan glutamin seperti daging tanpa lemak, telur , germa gandum , protein whey dan bijirin penuh. Ini akan merangsang hati anda supaya boleh menghasilkan lebih glutathione secara semulajadi.

Glutamin adalah salah satu prekursor dikenali pengeluaran gluthathione.
Pengambilan Vitamin C dengan dos yang tinggi juga akan meningkatkan tahap glutation semula jadi kita , jadi dengan mengambil suplemen Vitamin C adalah sangat penting jika anda mahu
mencerahkan kulit anda.

2) L-cysteine
L-cysteine adalah asid amino yang boleh didapati dalam kebanyakan makanan yang mengandungi protein yang tinggi termasuk yogurt dan whey protein. Sumber terbaik dari sayur sayuran aalah seperti bawang besar, bawang putih dan brokoli. L-cysteine berasal dari N-Acetyl Cysteine (NAC) yang dapat membantu untuk meningkatkan penghasilan glutathione dalam hati. L-cysteine juga membantu mensintesis protein, taurine, Koenzim A dan sulfat yang bukan organik.

3) The TYRP1 enzyme (or Tyrosinase-related protein 1)
Apa yang anda benar-benar perlu tahu bahawa ini adalah bahagian genetik yang melibatkan keseluruhan perbincangan pemutihan kulit. Gen TYRP1 menyediakan arahan untuk membuat enzim TYRP1. Fungsi-fungsi enzim ini adalah masih tidak jelas tetapi ia terlibat dalam pengeluaran melanin. Ini berkemungkinan bahawa di mana gen-gen terlibat dalam menentukan warna kulit kita. Mutasi gen TYRP1 dikaitkan dengan oculocutaneous albinism.

Adalah sangat penting untuk mengetahui bahawa tidak ada faktor-faktor ini menentukan warna kulit kita secara individual. Ketiga-tiganya diperlukan untuk memainkan peranan dalam mencerahkan kulit kita.

🚫 Musuh Vitamin C : Pencemaran , Merokok, Alkohol , Diabetes

Jika anda merokok atau minum akohol, besar kemungkinan tahap vitamin c anda lebih rendah dari orang yang tidak merokok atau minum alkohol.

Adakah anda tinggal di kawasan tercemar ataupun selalu terdedah dengan pencemaran? Jika ya, kadar vitamin c anda juga akan menurun.

Kajian telah menunjukkan bahawa meminum alkohol dalam kuantiti yang banyak akan menurunkan jumlah Vitamin C dalam plasma darah anda dengan mengeluarkan vitamin C melalui air kencing. Merokok dan pencemaran umum juga akan menurunkan tahap vitamin C dalam darah. Diabetes juga akan mengurangkan tahap Vitamin C pada badan anda.


Apakah maksud semua ini? Perlu saya mengambil Vitamin C untuk mencerahkan kulit saya?

👍👍👍👍👍
Ya , ya , dan ya!

Jika ingin mencerahkan kulit anda dengan cara dalaman menggunakan makanan tambahan , Menyahtoksinkan atau mengubah diet, mengambil supplement vitamin c adalah penting.

Dosage
Anda perlu mengambil dos yang tinggi diantara 1,000 - 3,000mg Vitamin C setiap hari sama ada melalui makanan tambahan atau buah-buahan.

Pengambilan Vitamin C sepanjang hari adalah sangat penting untuk mendapatkan hasil keberkesanan maksimum.

Cara paling mudah untuk anda mendapatkan vitamin C secara konsisiten dengan dos yang betul adalah dengan mengambil supplemen.


Berapa dos Vitamin C yang diperlukan untuk mencerahkan kulit?

Contoh...

Berat: 46 kg

Formulanya...
Berat (46kg) x 40mg

Berapa keperluan Vitamin C saya untuk sehari??

Jawapannya
1,840mg

Untuk makluman anda, kandungan Vitamin C di dalam Sustained Release Vita C Shaklee adalah berjumlah 525mg.

Maka, keperluan Sustained Release Vita C Shaklee untuk saya

1840mg / 525mg = 3.5 biji sehari

Boleh dikatakan saya perlukan 4 biji Vitamin C Shaklee sehari untuk mencerahkan kulit saya

Begitulah kiraannya.

Ini adalah berdasarkan kajian ye...bukan sesuka hati saya buat formula tau 😊


Bulan ni adalah peluang untuk anda mencerahkan kulit wajah dengan Vitamin C Shaklee

Kerana ada offer Vitamin C Shaklee harga jimat ohsem !!

1 botol rm92.50
2 botol harga diskaun 5%


Perlukan Rundingan / Ingin memesan Produk Shaklee?

Saya perunding bertauliah anda

Umi Nazrah
Pengedar Sah Shaklee
|Shaklee ID - 869539|
umi.nazrah@gmail.com
SMS/Whatsapp: 019-4320059
Instagram : kulit_cantik_sihat_shaklee
PM kami di
www.facebook.com/messages/cantiksss

* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Penafian: "Segala testimoni, penulisan dan perkongsian yang dikongsi dilaman ini, bukanlah preskipsi rawatan. Ia adalah berdasarkan pengalaman peribadi dan perkongsian maklumat dari artikel-artikel serta rakan-rakan bagi tujuan perkongsian manfaat. Jika anda mengalami sebarang masalah kesihatan atau sebarang penyakit, anda digalakkan mendapat nasihat dari doktor dan pakar kesihatan untuk mendapatkan rawatan susulan.”

Kesan pengambilan adalah berbeza pada setiap individu. Suplemen Shaklee ini adalah salah satu medium/alternatif untuk membantu anda, bukan bertujuan utk merawat, mencegah, mendiagnose atau menyembuhkan apa jua penyakit.


0 comments:

Catat Ulasan